مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مسکن ملی

0

مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

تداوم مشکلات مربوط به کمبود عرضه مسکن در مقابل تقاضا وافزایش بی رویه مسکن در سال های اخیر و گسترش نارضایتی های عمومی به ویژه در میان قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، باعث شده تا دولت برای مقابله با این مشکلات و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود. سیاست های دولت برای کنترل بازار مسکن و قیمت ها در دو شکل کلی اجرایی شده است:

از یک سو، دولت سعی کرده است تا با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه املاک و اسکان و سامانه نهضت مسکن saman.mrud.ir​ ، بانک اطلاعاتی جامعی را از وضعیت املاک و مسکن کشور جمع آوری و فراهم نموده و با اعمال مالیات بر خانه های خالی و فشار بر صاحبان این املاک، آنها را وادار به وارد کردن املاک خود به بازار مسکن کرده تا به این ترتیب در دراز مدت، با افزایش عرضه در مقابل تقاضا موجبات کاهش قیمت در بازار مسکن را فراهم آورد.

اما از سوی دیگر، سیاست کوتاه مدت دولت در بازار مسکن، کمک به اقشار ضعیف جامعه با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و سامانه مسکن ملی بوده، که مورد اول به منظور پرداخت وام اجاره خانه و دومی با هدف ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن راه اندازی شده است.

سامانه مسکن ملی tem.mrud.ir ، سامانه ای با هدف اجرای طرح مسکن ملی بوده که با ابتکار دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده و هدف آن در نهایت، واگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. سیاست سامانه مسکن ملی، بر فراهم کردن زمین و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. البته دارندگان زمین نیز می توانند با با احراز شرایط همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها برای دریافت وام مسکن ملی اقدام نمایند.

نکته ای که باید در رابطه با این سامانه به آن توجه شود، آن است که از آنجا که از یک سو منابع مالی سامانه مسکن ملی محدود بوده و از سوی دیگر، این سامانه با هدف کمک به خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه راه اندازی گردیده، ضروری است تا تنها واجدین شرایط امکان ثبت نام در این سامانه و دریافت تسهیلات آن را داشته و از پرداخت تسهیلات به افرادی که با منابع مالی شخصی، قادر به ساخت و خرید مسکن می باشند، جلوگیری شود.

به همین دلیل و با هدف شناسایی افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات مسکن ملی، وزارت راه شهرسازی به عنوان مجری طرح مسکن ملی، همچون شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شرایطی را نیز برای ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۰ اعلام نموده که تنها در صورت دارا بودن تمامی این شرایط، امکان ثبت نام وام مسکن ملی را خواهند داشت. از جمله اینکه، متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار بوده، از سال ۸۴ به بعد مالک واحد مسکونی نبوده و از سال ۵۷ به بعد از تسهیلات خرید مسکن استفاده نکرده باشد و همچنین دارای سابقه سکونت ۵ ساله در شهر مورد تقاضا باشد.

اما از آنجا که ممکن است همواره عده ای از افراد سودجو که شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت وام مسکن ملی را نداشته، برای ثبت نام اقدام نموده و به این ترتیب، فرصت ثبت نام واجدین شرایط را از آن ها بگیرند، وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده که ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۰ لازم است تا همانند طرح خانه اولی ها که باید مدارک لازم برای ثبت نام خانه اولی ها را در سامانه بارگذاری نمایند، مدارکی را که اثبات کننده وجود شرایط در مورد آن ها می باشد را در هنگام ثبت نام مسکن ملی در این سامانه بارگذاری کرده و در صورت انتخاب، به صورت فیزیکی ارائه نمایند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن ملی tem.mrud.ir ، مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی ۱۴۰۰ به شرح زیر می باشد:

  • اسکن کارت ملی متقاضی وام مسکن ملی
  • اسکن شناسنامه متقاضی و افرادی که تحت تکفل وی می باشند.
  • اسکن گواهی سرپرستی در صورتی که متقاضی مسکن ملی به عنوان سرپرست خانواده ثبت نام نماید.
  • اسکن سند مالکیت برای متقاضیانی که صاحب زمین می باشند.
  • اسکن گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر که از طریق ارائه مدارک زیر امکان پذیر می باشد:
  • گواهی اشتغال به کار متقاضی وام مسکن ملی
  • گواهی تحصیل فرزندان در شهر مورد تقاضا
  • مدارک مرتبط با محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای ۵ سال وی
  • جواز کسب برای متقاضی یا همسر وی در صورتی که از شاغلین صنوف بوده اند
  • سابقه پرداخت حق بیمه از سوی متقاضی مسکن ملی یا همسر وی.
  • گواهی اشتغال به کار صادر شده توسط دوایر دولتی برای متقاضی مسکن ملی یا همسر وی
  • گواهی پرداخت حقوق بازنشستگی و مستمری مستمری بگیران و بازنشستگان
  • لازم است متقاضی پس از ثبت نام جهت بارگذاری تصاویر مدارک یادشده به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس saman.mrud.ir مراجعه نماید
  • پس از پالایش اطلاعات متقاضیان و با اطلاع رسانی های آتی، نیاز است اصل مدارک بارگذاری شده فوق الذکر، جهت تشکیل پرونده به ادارات کل راه و شهرسازی یا دیگر متولیان طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه گردد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ