بازیگر نقش تهمینه در کلاه پهلوی +عکس

0

بازیگر نقش تهمینه در کلاه پهلوی کیست

تهمینه دختر محجوب و بسیار مظلومی است و بعد از این که مجبور می شود کشف حجاب کند باز هم سعی دارد این حجب و حیا را در خود حفظ کند. شاید اولش یک شوک و برای خیلی ها سخت بود که تهمینه با آن همه رابطه ای که با فروغ همسر میرزارضا داشت یک باره بی حجاب شد، دلیلش هم این است که او در این سریال شخصیتی تنهاست و پدر و مادری ندارد و با برادرش اسفندیار زندگی می کند.بعضی ها با این کار مسیر زندگی شان تغییر کرد و منحرف شدند. اما تهمینه تلاش می کند برخلاف میل باطنی اش و پذیرش بی حجابی باز هم شخصیت خود را محجوب نگه دارد و تا آخر داستان جزو نقش های مثبت سریال «کلاه پهلوی» است.

آناهیتا دری (anahita dorri) متولد سال ۱۳۶۴ در تهران، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون ، نوازنده و مدرس آواز است. وی دارای مدرک تحصیلی مهندسی مواد سرامیک می باشد و در زمینه بازیگری و موسیقی فعالیت دارد.

همسر سید ضیاءالدین دری خانواده ضیاءالدین دری خانواده آناهیتا دری بیوگرافی سید ضیاءالدین دری بازیگران کلاه پهلوی بازیگر سریال کلاه پهلوی آناهیتا دری کیست آناهیتا دری

گفت و گوی اختصاصی با تهمینه سریال «کلاه پهلوی»

در دامان پدری هنرمند و بزرگ پرورش یافت و بازیگری را از او آموخت. «آناهیتا دری» دختر «سیدضیاء الدین دری» کارگردان مطرح کشورمان، دانش آموخته مهندسی مواد سرامیک است. او می گوید: از سال ۷۲ برای نخستین بار بازی مقابل دوربین را در فیلم «دیدار» پدرش تجربه کرد و در این سال ها نیز در فیلم های دیگری مانند «سینما سینماست» و «باد و شقایق» و سریال «سال های مشروطه» به ایفای نقش پرداخت.«آناهیتا دری» این شب ها با سریال تاریخی «کلاه پهلوی» در نقش «تهمینه» میهمان قاب شیشه ای است؛ نقشی که به گفته خودش با توجه به شناختی که پدرش از او داشت به آناهیتا سپرده شد.با ما همراه شوید تا از این هنرمند و بازی اش در سریال «کلاه پهلوی» بیشتر بدانید.

برای نخستین بار چه سالی بازی مقابل دوربین را تجربه کردید؟

سال ۷۲ با بازی در فیلم تلویزیونی «دیدار» به کارگردانی سیدضیاء الدین دری (پدرم) کار را در عرصه بازیگری شروع کردم که برای روز آزادگان تولید شد و نقش دختر یک آزاده را ایفا کردم که خیلی برایم خاطره انگیز بود. در این فیلم، در کنار «فریبرز عرب نیا» و «فریده سپاه منصور» بازی کردم.

چه قدر حضور پدر هنرمندتان «سیدضیاء الدین دری» سبب شد که شما و برادرتان «نوید دری» به هنر علاقه مند شوید؟ آیا علاقه تان ذاتی بود؟

علاقه به هنر ذاتی است. می گویند درصد زیادی از علاقه به کار هنر ژنتیکی است و این را از پدر به ارث بردیم. ما از صبح تا شب در منزل مان بحث فیلم و هنر بود و به همین دلیل پدرم خیلی به ما کمک کرد و معلومات زیادی را به راحتی از او می آموزیم، فکر می کنم بزرگ ترین عامل گرایش مان به این هنر پدرمان بود. پدرم از دوران کودکی درس بازیگری را به من آموخت یعنی از همان دوران علاقه مند شدم تا به کلاس بازیگری بروم.

حال بفرمایید آیا برای نقش تهمینه انتخاب اول بودید؟

قرار بود در سریال «کلاه پهلوی» نقش دیگری را بازی کنم ولی شروع فیلم برداری خیلی طول کشید، یعنی پیش تولید آن طولانی شد و من هم بزرگ شدم و دیگر برای آن نقش مناسب نبودم. به همین دلیل پدرم و آقای «محمدرضا شریفی نیا» نقش تهمینه را به من پیشنهاد کردند که بازی کردم.

چرا پدرتان نقش تهمینه را به شما سپرد؟

من در سال ۷۵ فیلم «سینما سینماست» و سال ۷۶ فیلم «باد و شقایق» را به کارگردانی پدرم بازی کردم و سپس در ۴، ۵ فیلم کوتاه از کارگردانان جوان به ایفای نقش پرداختم و بازی ام در سریال «سال های مشروطه» نیز هم زمان با فیلم برداری «کلاه پهلوی» بود و با توجه به تمام آثاری که در آن خودم را ثابت کرده بودم پدرم نیز نسبت به من شناخت داشت و از همان سال ۷۲ در نخستین روزی که مقابل دوربین ظاهر شدم خوشبختانه مورد تشویق او و دیگر عوامل قرار گرفتم چون با توجه به سن کم، بازی دراماتیکی انجام دادم. این تشویق ها ادامه داشت و پدرم در این سال ها خیلی کمکم کرد تا راه ها و تکنیک های بازیگری را بیاموزم. پدرم خیلی به من اعتماد دارد و به راحتی نقش تهمینه را به من داد، در صورتی که نقش خیلی سختی بود، چون تهمینه نقشی است که با نگاه و میمیک صورتش حرف خود را منتقل می کند. معتقدم بازی نقش هایی نظیر تهمینه که حسی است خیلی سخت تر از بازی در نقش های پر دیالوگ است. ابتدای شروع بازی نقش خیلی برایم مبهم بود ولی پدرم کمکم کرد تا بتوانم این نقش را ایفا کنم. امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گرفته باشد.

می خواستم این سوال را بپرسم که اگر چه آنا و نوید دری بازی های بسیار خوبی در سریال «کلاه پهلوی» دارند اما چون فرزندان «سیدضیاء الدین دری» هستند خیلی ها می گویند به پدرشان سفارش کرده بودند که نقشی برایشان بنویسند.

خیر، به هیچ عنوان این گونه نیست. معتقدم اندکی باید مردم عادلانه تر فکر کنند. اگر پدرم قرار بود پارتی بازی کند می توانستم نقش دیگری به طور مثال، نقش شادی را بازی کنم ولی چون در این مقطع فیلم برداری سن کمی داشتم پدرم حاضر نبود که برای راحتی دخترش بگوید چهره پردازی خاصی کنید تا سنش بیشتر شود و نقش شادی را بازی کند. پدرم هیچ وقت این ریسک و پارتی بازی ها را برای من و برادرم نکرد. نکته ای که دوست دارم بگویم این است که در همه مشاغل بیشتر فرزندان شغل پدران موفق خود را ادامه می دهند ولی در مورد سینما و تلویزیون نمی دانم چرا این قدر تنگ نظری می شود!نمی خواهم بگویم بالاتر از بازیگران آکادمیک هستم ولی مطمئن هستم که اطلاعاتم در حد و اندازه آن هاست.

تعریف شما درباره شخصیت تهمینه چیست؟

تهمینه دختر محجوب و بسیار مظلومی است و بعد از این که مجبور می شود کشف حجاب کند باز هم سعی دارد این حجب و حیا را در خود حفظ کند. شاید اولش یک شوک و برای خیلی ها سخت بود که تهمینه با آن همه رابطه ای که با فروغ همسر میرزارضا داشت یک باره بی حجاب شد، دلیلش هم این است که او در این سریال شخصیتی تنهاست و پدر و مادری ندارد و با برادرش اسفندیار زندگی می کند.بعضی ها با این کار مسیر زندگی شان تغییر کرد و منحرف شدند. اما تهمینه تلاش می کند برخلاف میل باطنی اش و پذیرش بی حجابی باز هم شخصیت خود را محجوب نگه دارد و تا آخر داستان جزو نقش های مثبت سریال «کلاه پهلوی» است.

آیا شخصیت «تهمینه» نمود تاریخی دارد؟

خیر. جزو تخیلات پدرم در مقام نویسنده و کارگردان است اما مطمئن هستم که امثال تهمینه در تاریخ ما بسیار بود.

پس شناخت شما از شخصیت تهمینه چگونه به دست آمد، به فیلم نامه اکتفا کردید یا مطالعه ای هم در تاریخ داشتید؟

اطلاعات تاریخی ام بسیار است چون در خانواده ما تاریخ کشور اهمیت دارد و برای مان دوست داشتنی است. همه اعضای خانواده اطلاعات تاریخی خوبی داریم و خانه ما پر از کتاب های تاریخی است. من نه تنها برای بازی در این سریال بلکه به طور معمول تاریخ کشورم را مطالعه می کنم. در این سریال نیز به کمک پدر و داشته های خودم سعی کردم شخصیت تهمینه را پیدا کنم. همان طور که گفتم ابتدا خیلی سخت و مبهم بود ولی سپس شخصیت را پیدا و بازی کردم.

در این سریال سکانس های مشترکی با بازیگران حرفه ای به ویژه «مریلا زارعی» (فروغ همسر میرزا رضا) داشتید. چه تجربه هایی از بازیگران توانا آموختید؟

«کلاه پهلوی» نه تنها در زمینه بازیگری و کار حرفه ای به تجربه هایم افزود و خیلی تجربه ها آموختم بلکه درس زندگی برایم بود و خیلی چیزها یاد گرفتم که در روابط و اجتماع برایم مفید بود. من به واقع در سکانس ها و لحظه هایی که کنار «مریلا زارعی» بازی می کردم، لذت بردم و انرژی که او برای ارائه نقش می گذاشت ناخودآگاه روی بازیگران مقابلش تأثیر زیادی داشت.

بازی در سریال های تاریخی به دلیل طولانی شدن زمان فیلم برداری و بازی در سرما و گرما و پذیرش شرایط بد آب و هوایی مختلف و عوامل بسیار دیگر برای بازیگران خسته کننده می شود. شما در این چند سال خسته نشدید؟

خیلی روزها بود که سختی کشیدیم، یعنی اگر عوامل «کلاه پهلوی» بخواهند دور هم جمع شوند و خاطره روزهای کار در این پروژه را تعریف کنند، یک کتاب می شود.به طور مثال یک سکانس داشتیم در چله تابستان با کلاه و لباس پشمی. در گرما برای حفظ راکورد حسی بازی کردیم و در سرما هم همین طور.ما سختی های بسیاری از این قبیل داشتیم ولی همه آن ها برایم شیرین بود. محیط خوب و گرمی داشتیم و وقتی که فیلم برداری «کلاه پهلوی» به پایان رسید همگی دلتنگ شدیم.

«کلاه پهلوی» چه جایگاهی در کارنامه شما دارد؟

نقطه عطفی در کارنامه ام محسوب می شود. البته می توانم بگویم نقطه عطف و نقطه شروع برایم است و از این به بعد کار برایم خیلی سخت تر است و امیدوارم بتوانم انتخاب های درستی داشته باشم.

بعد از بازی در سریال «کلاه پهلوی» پیشنهاد بازی داشتید؟

بعد از این سریال، انتخاب کردن نقش بعدی خیلی سخت است البته کاری که در این سطح تولید شود هم کم است، بنابراین ترجیح می دهم که بعد از «کلاه پهلوی» انتظار مردم را برآورده کنم و در کار سطح پایین تری ایفای نقش نکنم. یعنی ترجیح می دهم کار نکنم و اگر پیشنهادی را می پذیرم کار خوبی باشد.

اگر حرفی در پایان این گفت وگو باقی مانده است بفرمایید؟

سپاس گزارم، به همه عوامل «کلاه پهلوی» خسته نباشید می گویم چون جسورانه و با استقامت در این چند سال کار کردند و به یکدیگر دلگرمی دادند و هم چنین از آقایان «دری» و «تخت کشیان» تشکر می کنم به ویژه «نوید دری»؛ یعنی ترجیح می دهم «نوید دری» بگویم نه برادرم چون به عنوان دستیار کارگردان، دست راست همه عوامل بود و اگر زحمات او نبود مطمئن هستم کار این قدر خوب پیش نمی رفت.او خیلی سختی کشید و تلاش کرد و هم چنین از مادرم نیز تشکر ویژه دارم، چون ۳ نفر از اعضای خانواده (پدر، من و برادر) سال ها درگیر بازی بودیم و مادرم صبورانه به ما دلگرمی می داد و از ما حمایت می کرد.

گفت و گو:مریم ضیغمی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ