آشنایی با چند خوراکی با رایحه شادی بخش

0

رایحه بعضی از خوراکی‌ها تاثیر خوبی بر کنترل هیجانات دارد زیرا گیرنده‌ های بویایی با مرکز احساسات و هیجانات مغز مرتبط هستند و استشمام رایحه‌های مختلف می‌تواند تداعی‌گر خاطرات باشد. از طرفی، رایحه‌های مختلف بر تعادل نوروشیمیایی مغز نیز اثر می‌گذارند و هیجاناتی نظیر احساس نشاط را ایجاد می‌کنند.

در ادامه این مطلب، به مواد غذایی معطری اشاره خواهیم کرد که استشمام بوی آنها می تواند در ایجاد حس شادی در شما کمک کننده باشد. این خوراکی های معطر عبارتند از:

شادی بخش سلامت نیوز رایحه درمانی چیست رایحه خوراکی های سالم و مقوی خوراکی های سالم خوراکی های انرژی زا خوراکی ها چگونه رایحه درمانی کنیم

وانیل

اگر بی‌انرژی، خسته و عصبی هستید توصیه می‌شود یک فنجان قهوه با کمی وانیل بنوشید و عطر وانیل را عمیق استنشاق کنید. ثابت شده که عطر وانیل احساس شادی و آرامش ایجاد می‌کند و نشاط درونی به همراه دارد.

دارچین و نعناع

دارچین و نعناع دو خوراکی معطر پرکاربرد هستند که رایحه آنها باعث تسکین خستگی، تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش انگیزه می‌شود. یک فنجان دمنوش نعناع یا شکلات داغ با کمی پودر دارچین در رفع خستگی و افزایش سرزندگی موثر است.

زنجبیل

افسردگی به‌دلیل کاهش سطح دوپامین که یکی از ناقل‌های عصبی است بروز پیدا می‌کند. اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل می‌تواند با تاثیر بر افزایش دوپامین، افسردگی و اضطراب را تسکین دهد. بنابراین، به منظور ایجاد نشاط توصیه می‌شود که کمی زنجبیل تازه همراه نوشیدنی‌های تان میل کنید.

مرکبات

رایحه مرکبات به‌خصوص لیمو و پرتقال بر ناقل‌های عصبی مغز تاثیر می‌گذارد، استرس را کاهش می‌دهد و تاثیر ضدافسردگی دارد. نتایج یکی از مطالعات نیز حاکی از ‌‌آن است که رایحه نارنگی باعث افزایش احساس شادی و انرژی می‌شود. به‌نظر می‌رسد رایحه لیمو نیز تاثیر قوی‌تری نسبت به عطر رز و اسطوخودوس که به‌عنوان شادی‌بخش شناخته می‌شود، دارد.

قهوه

رایحه قهوه باعث ایجاد نشاط و شادی می‌شود و محققان در مطالعات آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده‌اند که عطر دانه‌های قهوه نه‌تنها استرس ناشی از کم‌خوابی را کاهش می‌دهد بلکه به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. همچنین ثابت شده که کافئین موجود در قهوه از حافظه محافظت می‌کند و مانع از تحلیل شناختی در زنان می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ