نام آرامگاه و زیارتگاه در اصفهان

0

نام زیارتگاه در اصفهان ، نام آرامگاه در اصفهان ، در مورد زیارتگاه اصفهان ، در اصفهان آرامگاه کیست ، زیارتگاه در اصفهان کجاست
زیارتگاه معروف در اصفهان

نام آرامگاه و زیارتگاه در اصفهان

در شهر اصفهان و قصبات اطراف آن نیز امامزادگان زیادی وجود دارند که با توجه به آنچه در بالا ذکر نمودیم مشخص است که همه آنها یقینا صحیح النسب نیستند. قصد حقیر در این نوشتار بررسی دقیق علمی و فنی سند و اصل و نسب امامزادگان اصفهان نیست، چرا که چنین بررسی مفصلی نه در صلاحیت این قلم است و نه در حوصله خوانندگان محترم.

بلکه سبب بیان مقدمات فوق این است که امامزادگانی را که در اصفهان مدفون هستند و بزرگان فن انساب، ایشان را صحیح النسب و واجب التعظیم و التکریم برشمرده­ اند معرفی کنیم. چراکه تعداد امامزادگان اصفهان زیاد است و مجال معرفی همه آنها نیست.

هرچند بقعه و بارگاه هر امامزاده ­ای به سبب آنکه در آن محل ذکر خدا و مناجات و نیایش با معبود انجام می ­شود، و نیز به سبب انتسابش (ولو غیر قطعی) به معصوم شایسته تکریم است.

۱- آستان مقدس امامزاده اسماعیل (ع)

امامزاه اسماعیل از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می باشند که مزارشان در قدیمی ترین بخش اصفهان و در بنایی کهن واقع است. ساختمان اصلی بنا را مربوط به دوران پیش از اسلام می دانند اما مناره و قسمتی از بنای امروزی نشانه هایی از ساخت در دوران سلجوقی دارند. ساختمان بقعه، رواق و صحن نیز آثاری از دوران صفوی می باسند که بعدا به این بنا اضافه شده اند.

در کنار بقعه این امامزاده ی بزرگوار مقبره شعیای نبی از پیامبران بنی اسرائیل قرار دارد که که ساختمان آن مسجد شعیا نام دارد و به عنوان اولین مسجد شهر اصفهان شناخته می شود.

این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: خیابان هاتف

۲- آستان مقدس امامزاده هارون ولایت (ع)

بارگاه امامزاده هارون ولایت متعلق به هارون بن علی یکی از اولاد حضرت امام حسن (ع) می باشد و بنایی مربوط به سده دهم هجری قمری است. این بنا شامل سردر، دو صحن در شمال و غرب و یک گنبد کاشیکاری است که هر یک زیبایی های خاص خود را دارند. سردر باشکوه و مجلل این بنا مزین به کاشیکاری می باشد و کتبیه ای به خط ثلث با کاشی سفید معرق بر زمینه لاجوردی در آن قرار دارد که سال ساخت بنای امامزاده را ۹۱۸ هجری قمری نسان می دهد.

نام این اثر مذهبی از تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شماره  ثبت ۲۲۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: خیابان هارونیه

۳- آستان مقدس امامزاده زینب (ع)

بارگاه مقدس امامزاده زینب(ع) بقعه ی حضرت زینب یکی از دختران حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که به زینبیه شهرت دارد. در سال های خیلی دور، تنها بنایی از خشت و گل در این مکان قرار داشت و چهره ی کنونی آن در اثر بازسازی های ۱۲۰ سال گذشته به صورت امروزی در آمده است.

گنبد و گلدسته های زیبا، به کاگیری هنرهای ایرانی همچون گچبری، آینه کاری و کاشیکاری چهره ی خاصی را به این بارگاه مقدس بخشیده اند و نقاشی های درون حرم نیز اوج زیبایی را در مکانی سرشار از معنویت به نمایش می گذارند.

آدرس: خیابان زینبیه

۴- آستان مقدس امامزاده باقر (ع)

آرامگاه امامزاده باقر(ع) بنایی تاریخی است که پیکر مطهر یکی از نوادگان حضرت امام محمد باقر (ع) را در خود جای داده است. این بارگاه مقدس حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و نمای بیرونی آن مزین به تزیینات آجری و کاشیکاری می باشد. حسینیه و کتابخانه و مجموعه فرهنگی و سالن اجتماعات از امکانات جانبی این امامزاده هستند که مورد استفاده مردم قرار می گیرند.

آدرس: خیابان چهارباغ خواجو، خیابان عافیت

 

۵- آستان مقدس امامزاده شاه کرم (ع)

امامزاده شاه کرم(ع) یکی از نوادگان امام رضا (ع) می باشند که مدفنشان در شهر اصفهان قرار دارد. این بارگاه مقدس ۴ ورودی دارد و حدود ۱۲۰ واحد زائرسرا در آن تعبیه شده است. همانند بسیاری از بارگاه های مقدس، آرامگاه این امامزاده نیز از هنر ایرانی بی نصیب نبوده و در جای جای آن هنر کاشیکاری و تزیینات معماری به چشم می خورد. این حرم مطهر شامل ۳ طبقه می باشد و  ۴ نمازخانه و سالن اجتماعات را در خود جای داده است.

آدرس: ۱۵ کیلومتری اصفهان، جنب فرودگاه شهید بهشتی

۶- آستان مقدس امامزاده محسن (ع)

نسب حضرت محسن (ع) به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد و به امامزاده غریب شهرت دارند. قدمت بنای اولیه آرامگاه ایشان به زمان سلجوقیان باز می گردد و در زمان صفویه، قاجاریه و به ویژه در زمان حکومت ناصرالدین شاه تغییراتی در آن ایجاد شده است. ساختمان فعلى این بارگاه، حرمى باشکوه و گنبدى بسیار بلند را در برمی گیرد و رواقى بزرگ و زیبا را شامل می شود. در داخل حرم و زیر گنبد، جلوه های زیبایی از هنر آینه کارى، کاشی کارى، نقاشی و خطاطی به چشم می خورد و آیات قرآنى و کلمات دینى و اسامی مقدس در جای جای آن نقش بسته اند.

آدرس: خیابان وحید، ابتدای خیابان رودکی

۷- آستان مقدس امامزاده شاه زید (ع)

نسب امامزاده شاه زید (ع) به امام زین العابدین (ع) می رسد. ایشان در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی شهید شدند و پیکرشان در اصفهان به خاک سپرده شد. به جز حال و هوای معنوی، آنچه که بر ارزش این بنا می افزاید وجود نقاشی های دیواری در شبستان گنبددار آن است که در قرن ۱۴ هجری کشیده شده اند و وقایع مذهبی را به تصویر می کشند.

آدرس: خیابان بزرگمهر، خیابان هشت بهشت شرقی

۸- آستان مقدس امامزاده احمد (ع)

امامزاده احمد (ع) از فرزندان حضرت علی بن محمد باقر ( ع)، فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان حضرت محمد باقر (ع) می باشد و آرامگاه پدر ایشان در کاشان به امامزاده مشهد اردهال شهرت دارد.

بنای این بارگاه مقدس مربوط به دوران شاه سلطان حسین صفوی می باشد و در زمان حکومت ظل السلطان بر اصفهان مرمت شده است. مقبره همدم السلطنه دختر امیرکبیر و همسر ظل السلطان نیز در یکی از اتاق های این بارگاه مقدس قرار دارد. در قسمتی از بنای امامزاده قطعه سنگی مربوط به بت سومنات قرار دارد که توسط سلطان محمود از هند به اینجا آورده شده است.

نام این اثر از تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: بازارچه حسن آباد، نزدیک مدرسه عربان و مسجد ساروتقی

۹- آستان مقدس امامزادگان جعفر و مرتضی (ع)

امامزادگان جعفر و مرتضی (ع) از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می باشند که بقعه شان حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد. بنای این بارگاه تزیینات چندانی ندارند و تا به حال بازسازی و مرمت خاصی بر روی آنها صورت نگرفته است و به همین دلیل بسیار ساده به نظر می رسند.

آدرس: خیابان هاتف

۱۰- آستان مقدس امامزاده درب امام (ابراهیم بطحانی و زین العابدین)

امامزاده درب امام یکی از زیارتگاه های محبوب شهر اصفهان است که آرامگاه دو امامزاده به نام های ابراهیم بطحا از نوادگان امام حسن مجتبى (ع) و زین العابدین از نوادگان على بن جعفر فرزند امام صادق (ع) را در خود جای داده است.

زیارتگاه در اصفهان توریستی اصفهان آرامگاه در اصفهان

بارگاه این امامزادگان بنایی تاریخی است که دو گنبد بزرگ و کوچک و یک سردر بزرگ کاشی کاری شده از دوره جهانشاه قراقویونلو را شامل می شود و سه صحن در سه ضلع شمالی، شرقی و غربی دارد.

زیارتگاه در اصفهان توریستی اصفهان آرامگاه در اصفهان

نام این اثر در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۱۳ با شماره ی ثبت ۲۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، ثبت شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر، کوی درب امام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ