وضعیت این روزهای صنایع مطرح بورسی

0
تداوم کاهش قیمت ارز طی ماه های اخیر، توانست مطابق با برآوردهای بسیاری از تحلیلگران بخش زیادی از نقدینگی در بازارهای موازی را به سمت بازار سرمایه سوق دهد و موجب رشد شاخص بورس شود.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به شرایط بازارهای موازی و نزدیک شدن مراسم تحلیف دولت جدید و روی کار آمدن آن به نظر می رسد می توان به روند صعودی بازار سرمایه در سال جاری و رشد مجدد میزان نقدینگی در این بازار امیدوار بود.

حسین شیخی ادامه داد: از سوی دیگر وقتی به وضعیت شرکت های فعال در بورس می نگریم شاهد هستیم که نرخ ارز فعلی حدود سه هزار تومان هم برای صنایع و شرکت های صادرات محور مناسب است و هم برای واردکنندگان فعال در اقتصاد، از همین رو به نظر می رسد در صورت توانایی دولت جدید در حفظ قیمت ارز در محدوده های کنونی می توان رشد تولید و به تبع آن اشتغال در کشور را انتظار داشت.

وی با اشاره به صنایع فعال در بورس اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از صنایع فعال در بازار سرمایه در قیمت های زیر ارزش ذاتی خود معامله می شوند، از همین رشد P/E در بسیاری از شرکت ها و در پی آن افزایش ارزش بازار از جمله برآوردهایی است که تحقق آن چندان دور از ذهن نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون صنعت پتروشیمی و وضعیت شرکت های فعال در آن گفت: آنچه در خصوص شرکت های فعال در این گروه می توان مطرح کرد، پتانسیل های مناسب سودآوری در آنهاست، چه بسا گزارش های سه ماهه این شرکت ها نیز تا حدود زیادی بیانگر این واقعیت می باشد.

شیخی اضافه کرد: اما آنچه لازم است در این صنعت به عنوان دو پارامتر مهم به آن توجه گردد، بحث احتمال افزایش نرخ خوراک این شرکت ها و از سوی دیگر توانایی افزایش ظرفیت تولیدی آنها در آینده است.

وی با بیان جزییات این دو نکته اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی به نظر می رسد دولت جدید نیز راه دیگری جز افزایش حامل های انرژی نخواهد داشت، اما آنچه حائز اهمیت است میزان این افزایش و اصلاحات احتمالی انجام شده در بودجه کل کشور می باشد.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام ادامه داد: از سوی دیگر آنچه شرکت های پتروشیمی طی سال گذشته و اکنون با آن مواجه هستند، بلا استفاده ماندن بخشی از ظرفیت تولیدی شرکت ها به دلیل عدم تأمین خوراک و همچنین مشکلات مربوط به صادرات در برخی از شرکت ها می باشد که در صورت بهبود شرایط بین المللی و رشد بهای نفت می توان به برگشت واحدهای پتروشیمی به ظرفیت کامل تولید خود امیدواربود که تحقق این امر می تواند سودآوری بسیاری از شرکت های فعال در این گروه را با رشد چشم گیری مواجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنعت خودرو و چرایی رشد قیمت سهام شرکت های فعال در این گروه گفت: در خصوص صنعت خودرو نیز آنچه به ذهن می رسد ، امید و نگاه مثبت سرمایه گذاران به آینده این شرکت هاست؛ چراکه با توجه به اشتغال زا بودن این صنعت همواره هدف دولت ها بر حفظ فعالیت آن می باشد. بنابراین این استراتژی خود می تواند بخشی از نگرانی ها نسبت به آینده این گروه را کاهش دهد، مضاف برآنکه تفاوت قیمت بازاری و کارخانه ای خودرو برآوردها را به سمت رشد قیمت فروش محصولات شرکت های خودرویی سوق می دهد.

وی اضافه کرد: آنچه در حال حاضر شاید بسیاری از حقوقی ها و حقیقی های فعال در بازار سرمایه را به سرمایه گذاری در شرکت های خودرویی تشویق می کند، ناشی از این تحلیل است که در صورت رشد قیمت فروش محصولات خودرویی حتی با بهبود نسبی وضعیت تولید نیز می توان زیان انباشته موجود در صورت های مالی این شرکت ها را جبران کرده و به سوددهی رساند. بنابراین اقبال فعالان بازار سرمایه با توجه به مطالب عنوان شده تا حدودی منطقی به نظر می رسد.

شیخی در خاتمه با اشاره به دیگر صنایع موجود در بورس عنوان کرد: همانطور که پیش از این نیز بیان شد، سهام بسیاری از صنایع موجود در بورس در حال حاضر زیر ارزش های ذاتی خود معامله شده و جای رشد مناسبی دارند. به عنوان مثال سهام شرکت های فعال در صنعت ساختمان با توجه به عدم رشد قیمت سهام آنها طی سال های اخیر و در مقابل نگاه مناسب دولت جدید به این حوزه می تواند در زمره صنایعی مطرح باشد که از توانایی تحقق سودآوری مناسبی برخوردار هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ