وکیل دیوان عدالت اداری کیست و چه فرقی با وکیل خانواده دارد؟

0

چنانچه یکی از دستگاه‌های اجرایی خلاف قوانین و مقررات عمل کند و موجب آسیب زدن به حقوق مردم بشود، در این صورت دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به چنین مواردی را خواهد داشت و افراد به کمک وکیل دیوان عدالت اداری قادر خواهند بود که از حقوق خود دفاع کنند.

تمامی مجریان قانون در چارچوب اختیاراتی که از سوی دولت به آن‌ها محول شده است، دارای مسئولیت و وظایف مشخصی می‌باشند و هدف اصلی تمامی این دستگاه‌های اجرایی احقاق حقوق تک به تک افراد جامعه است.

به بیان دیگر، قانون‌گذار با تعریف ضوابط و مقررات معین برای هر کدام از واحدهای دولتی و عمومی، تلاش می‌کند که از مردم حمایت و از حقوق آنان دفاع کند. توصیه می‌شود که در صورت پیگیری پرونده‌های مربوط به دیوان، از کمک یک وکیل خبره و ماهر استفاده کنید.

وکیل دیوان عدالت اداری چه فرقی با وکیل خانواده دارد؟

برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید بدانیم که وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ وکیل خانواده فردی است که حوزه فعالیت او با وکیل دیوان عدالت متفاوت بوده و برخلاف قوانین مرتبط با دیوان، بر موضوعات حقوقی مرتبط با امور خانوادگی تخصص و آگاهی دارد.

وکیل خانواده نیز مانند وکلای دیگر موظف است که از موکل خود دفاع کرده و رازهای وی را حفظ کند. وکیل خانواده مثل وکیل دیوان عدالت اداری و سایر وکلا می‌بایست از تبانی با طرف مقابل خودداری کرده و با رعایت اصول اخلاقی و در نظر گرفتن وجدان کاری، پرونده را پیگیری کند.

وکیل حقوق خانواده می‌بایست که روند پیگیری پرونده در دادگاه و گام به گام مراحل رسیدگی را به موکل خود به زبان ساده و قابل فهم شرح بدهد و همچنین در صورت وجود هر گونه سوال پاسخگو باشد.

در صورت تمایل به برقراری ارتباط با بهترین وکیل خانواده می توانید با آژانس حقوقی خانه وکلا تماس حاصل فرمایید

https://khanehvokala.com/family-lawyer

وکیل خانواده بر خلاف وکیل دیوان عدالت اداری به پرونده‌های مرتبط با حقوق خانواده مثل دعاوی دوران نامزدی، طلاق توافقی،‌حضانت فرزندان، استرداد جهیزیه،‌ مهریه، نفقه، سرپرستی کودکان، قیومیت، نفقه اقارب، اهدای جنین، تغییر جنسیت و… رسیدگی می‌کند.

همچنین وکیل خانواده وظیفه دارد که به عنوان نماینده موکل در دادگاه حضور پیدا کرده و از وی دفاع کند. او می‌بایست که با ارائه مشاوره حقوقی صحیح، سعی کند که صلح و توافق مابین طرفین دعوا برقرار بشود و از بروز اتفاقات ناخوشایند و بیشتر شدن مشاجره جلوگیری کند.

در دعاوی خانوادگی برگزاری چندین جلسه مشاوره روانشناسی مابین زوجین با هدف برقراری صلح و توافق ضروری می‌باشد و لازم به ذکر است که بدون برگزاری این جلسات، امکان برقراری صلح وجود نخواهد داشت. پرونده‌های خانوادگی با سایر پرونده‌های حقوقی کاملا متفاوت می‌باشند و عدم برقراری صلح علاوه بر زوجین به فرزندان نیز می‌تواند آسیب برساند.

البته تجربه نشان داده است که اکثر دعاوی خانوادگی  بالاخره با توافق و تفاهم زوجین خاتمه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که این توافق ممکن است یک سال یا چند سال طول بکشد اما در نهایت زوجین مجبور به توافق و اتمام پرونده خواهند شد.

 

دیوان عدالت اداری وظیفه رسیدگی به کدام پرونده‌ها را دارد؟

همانطور که ذکر شد، قانون‌گذار به منظور حمایت از حقوق اشخاص، ضوابط و چارچوبی را برای دستگاه‌های اجرایی تعیین کرده است که مجریان می‌بایست در این چارچوب به انجام وظایف خود بپردازند. چنانچه عملکرد یکی از واحد‌های دولتی‌ و عمومی خارج از چارچوب مقررات تصویب شده باشد، در صورت اعتراض افراد نسبت به عملکرد آنان، قاضی دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به اعتراض وارده را خواهد داشت.

به بیان ساده‌تر، اگر شخصی ادعا داشته باشد که یک سازمان دولتی با وی عادلانه رفتار نکرده است، می‌تواند به دیوان مراجعه و شکایت خود را مطرح کند.

در صورت تمایل به برقراری ارتباط با بهترین موسسه حقوقی خبره در زمینه دیوان عدالت اداری می توانید با آژانس حقوقی صلح طلب ارتباط برقرار نمایید:

https://solhtalab.com/lawyer-court

دیوان عدالت در رابطه با مواردی مثل طرح دعوا علیه آرای کمیسیون‌ها و یا هیئت‌های بدوی صلاحیت دخالت دارد. به عنوان مثال در صورت طرح دعاوی اداره کار، در وهله نخست مسئله در هیئت بدوی مطرح شده و در صورت وجود هرگونه انتقاد و ایراد به آرا، پرونده به هیئت حل اختلاف واگذار خواهد شد.

در نهایت چنانچه باز هم هر کدام از طرفین دعوا نسبت به آرا معترض باشند، شکایت آن‌ها به دیوان عدالت اداری ارجاع داده خواهد شد.

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

وکیل دیوان عدالت فردی است که در زمینه پرونده‌هایی که به دیوان ارجاع داده می‌شود، تبحر داشته و می‌تواند در روند پیگیری چنین پرونده‌هایی کمک شایانی کند. هنگام انتخاب وکیلی که بتواند در حوزه دیوان فعالیت کند، می‌توانید از بین وکلایی که دارای پروانه وکالت معتبر هستند، یک وکیل مجرب را برگزینید.

اما باید توجه داشته باشید که موضوعات دعاوی بسیار متنوع و متفاوت از یکدیگر هستند، بنابراین یک وکیل نمی‌تواند بر تمامی این موضوعات به طور همزمان تسلط داشته باشد و عموما در یک زمینه تحصیلات خود را تکمیل کرده و به صورت تخصصی فعالیت خواهد کرد.

در نتیجه به منظور دریافت مطالبات خود در دیوان می‌بایست وکیلی را اختیار کنید که به صورت تخصصی در حوزه دیوان فعالیت کرده و بر تمامی جوانب و ضوابط دیوان عدالت آگاهی داشته باشد. در چنین حالتی قطعا یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص، شانس پیروزی پرونده شما را افزایش خواهد داد.

مزیت‌های کمک‌گرفتن از وکیل دیوان عدالت اداری چیست؟

پروسه رسیدگی و پیگیری پرونده‌های مرتبط با دیوان عدالت اداری معمولا بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بردار هستند، از این رو در صورتی که با خرج زمان و هزینه بالا، با عدم موفقیت مواجه بشوید، متوجه ضرر مالی و زمانی جبران ناپذیری خواهید شد.

حضور وکیل دیوان عدالت اداری کاربلد می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند و با ارائه راهکارهای مناسب، روند پرونده را تا حد امکان در مسیر دلخواه و مطلوب پیش ببرد. یک وکیل متخصص دیوان، قادر است که با در نظر گرفتن شرایط موکل و اسناد و مدارک موجود، پرونده را به مسیری هدایت کند که علاوه بر کاهش هزینه، پرونده در زمان کم‌تری به نتیجه برسد.

برای آگاهی از بهترین سایت های وکالت می توانید از سایت کی خوبه دیدن فرمایید:

https://kikhobe.com/top/lawyers

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید بدان توجه کرد این است که در دیوان عدالت اداری فضایی برای ارائه دفاعیات حضوری وجود نداشته و تنها لایحه اصولی که از پیش تنظیم شده است برای قاضی حائز اهمیت خواهد بود.

در صورتی که لایحه با رعایت اصول تخصصی تنظیم نشده باشد و به محضر قاضی برسد، ممکن است که روند پرونده به طور کل تغییر کند. بر اساس اهمیت تنظیم اصولی لایحه، بهتر است که حتما از کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری متخصص استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ