دلایلی برای دوست داشتن سرمربی سرطانی/ از تراژدی مرگ تا رک‌گویی و تعهد

0

دلایلی برای دوست داشتن سرمربی سرطانی/ از تراژدی مرگ تا رک‌گویی و تعهد

ساتین –

پس از تشخیص سرطان پروستات، دنیای فوتبال در حمایت از لوئی فان‌خال متحد شده. سرمربی سابق منچستریونایتد لحظاتی کلاسیک را در طول دوران حرفه‌ای خود برای ما رقم زده است.

لوئی فان‌خال نه تنها یکی از موفق‌ترین مربیان عصر مدرن است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های فوتبال نیز هست. سرمربی ۷۰ ساله هلندی در ۳۰ سال گذشته در مهم‌ترین بازی‌های اروپایی مربیگری کرده، بنابراین خبر تشخیص سرطان پروستات او با عشق و حمایت یکپارچه مواجه شده است. او گفت: «در هر دوره‌ای که سرمربی تیم ملی بودم، مجبور بودم شب‌ها به بیمارستان بروم بدون اینکه بازیکنان متوجه شوند. فکر می‌کردند سالم هستم. اما… نه.»

او دارای نوع بسیار تهاجمی این بیماری است و ۲۵ بار تحت اشعه قرار گرفته است. ابتدا بیماری خود را از بازیکنانش که اواخر امسال راهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند مخفی نگه داشت، اما اکنون تصمیم گرفته که آشکارا در مورد سلامتی خود صحبت کند.

فان‌خال یکی از تأثیرگذارترین مربیان دنیاست. او همچنین بدون شک یکی از کاریزماتیک‌ترین، رک‌ترین، بامزه‌ترین و صادق‌ترین صداهایی است که داریم. در اینجا ۶ دلیل محبوبیت او آورده شده است.

بدون فیلتر

فان‌خال از گفتن نظر خود ترسی ندارد. اگر نظری داشته باشد عنوان خواهد کرد، حتی اگر در دراز مدت به ضرر خودش باشد. این موضوع اخیراً زمانی که او نظر قاطع خود را درباره میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ ابراز کرد، مشخص شد. در حالی که بسیاری از افراد در موقعیت او محافظه‌کارانه‌تر برخورد می‌کنند، او مستقیماً حرفش را زد و با صراحت گفت: «اینکه جام جهانی در قطر برگزار می‌شود واقعاً مضحک است. فیفا می‌گوید که می‌خواهند فوتبال را در قطر توسعه دهند. خب، این مزخرف است. هدف‌شان پول و منافع تجاری است. این تنها چیزی است که برای فیفا اهمیت دارد.»

وقار

متأسفانه، این اولین بار نیست که سرطان خانواده فان‌خال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در سال ۱۹۹۴، زمانی که او در اوج موفقیت با آژاکس بود، اولین همسرش فرناندا به سرطان کبد و پانکراس مبتلا شد. فان‌خال، فرناندا را زمانی که فقط ۱۸ سال داشت ملاقات کرد و در ۲۱ سالگی با خوشحالی با او ازدواج کرده بود. این زوج دو دختر داشتند. فرناندا در سال ۱۹۹۴ درگذشت و علیرغم تراژدی دلخراش شخصی، فان‌خال موفق شد آژاکس را در فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۴ به سه‌گانه قابل توجه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا برساند. او وقار باورنکردنی را در انظار عمومی نشان داد، علیرغم اینکه هواداران رقیب با در دست داشتن بنرهای نفرت‌انگیز در مسابقات او را به طرز شرم‌آوری مسخره کردند. فان‌خال در سال ۲۰۰۸ با تروس ازدواج کرد و تا امروز با او مانده است.

اخبار منچستر یونایتد

تعهد

فان‌خال مانند بسیاری از مربیان معتاد به کار است. با این حال، بر خلاف دیگران، تعهد او به حدی است که آموزش را در ماشین مخصوص گلف انجام داد. سال گذشته از دوچرخه افتاد و از ناحیه ران آسیب دید. این مصدومیت در زمان بدی رخ داد، پیش از دیدار حساس هلند در انتختبی جام جهانی مقابل نروژ. فان‌خال به جای استراحت در رختخواب و واگذاری تمرین به دستیارانش، اصرار داشت که طبق معمول جلسه را هدایت کند. او در یک کنفرانس مطبوعاتی که نتوانست به دلیل مصدومیت در آن شرکت کند، از طریق تماس ویدیویی گفت: «از نظر جسمی خوب نیستم، اما مغزم هنوز کار می‌کند. من درد زیادی دارم، به همین دلیل در حین تمرین در ماشین مخصوص گلف بودم. هنوز هم می‌توانم همه کارها را انجام بدهم.»

فان‌خال توسط مربی هنک فریزر با یک ماشین مخصوص گلف به زمین آورده شد در حالی که دستیارش دنی بلایند هدایت گرم کردن را بر عهده داشت. روز بعد، هلند بازی را ۲-۰ برد و راهی جام جهانی شد.

شجاعت

فان‌خال چند روز قبل گفت: «اریک تن‌هاخ مربی بزرگی است و برای منچستریونایتد خوب است. اما منچستریونایتد یک باشگاه تجاری است، بنابراین انتخاب سختی برای یک مربی است. بهتر است او به یک باشگاه فوتبال برود. من به او توصیه نمی‌کنم، او خودش با من تماس می‌گیرد. اما او باید یک باشگاه فوتبال انتخاب کند نه یک باشگاه تجاری.»

اظهارات او در سرتاسر جهان در بحبوحه جست‌وجوی باشگاه سابقش برای سرمربی جدید خبرساز شد، اما در واقع موضوع جدیدی نبود. او همیشه در مقابل یونایتد ایستاده است. در سال ۲۰۱۸ به نشریه بیلد گفت: «منچستریونایتد، که مربیگری‌اش را بر عهده داشتم، یک باشگاه تجاری است. فوتبال مهم‌ترین چیز است، نه پول. به همین دلیل است که بایرن را دوست دارم.»

فان‌خال گفت که چند روز پس از قهرمانی در جام حذفی در سال ۲۰۱۶، به دلیل اخراج شدنش از یونایتد احساس خیانت کرده و انگشت اتهام را مستقیماً به سمت معاون اجرایی سابق اد وودوارد نشانه رفته است. او در سال ۲۰۱۹ به گاردین گفت: «من هر هفته با وودوارد صحبت می‌کردم. بعد از سه شکست بد در دسامبر، زمانی که ما از لیگ قهرمانان اروپا هم خارج شدیم، با او صحبت کردم و گفتم: می‌توانم درک کنم که تو من را اخراج کردی. در باشگاهی مانند منچستریونایتد نمی‌توانید سه بار متوالی شکست بخورید. سپس او گفت: نه، هرگز. من هرگز تو را اخراج نخواهم کرد خودت را باور کن. روزنامه‌ها را نخوان.»

اخبار منچستر یونایتد

آواز خواندن

فان‌خال از خواندن در جمع ترسی ندارد. ما نمی‌توانیم مهارت‌های کارائوکه او را تضمین کنیم، اما تلاش او در کنفرانس مطبوعاتی به یاد ماندنی بود. در سپتامبر ۲۰۱۵، او در یونایتد تحت فشار بود و گزارش‌های زیادی مبنی بر ناآرامی جو رختکن وجود داشت. خود مربی نگران نبود و تصمیم گرفت این موضوع را با تکرار شعار هواداران در مورد خودش در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی با لیورپول نشان دهد. او اظهار داشت که هواداران هر هفته برای او فریاد می‌زنند، و سپس در حالی که مشت خود را به کف دستش می‌کوبید، با هیجان «ارتش لوئی فان‌خال» را اجرا کرد. خنده‌دار بود.

فن نمایش

فان‌خال مردی پرشور است و این واقعیت در جریان پیروزی ۳-۲ منچستریونایتد مقابل آرسنال در فوریه ۲۰۱۶ برجسته‌تر شد. پس از یک خطای سبک علیه تیمش در مراحل پایانی، او به داور چهارم مایک دین به اعتراض پرداخت. وقتی دین نظرات او را رد کرد، فان‌خال تصمیم گرفت برای اثبات نظر خود روی خط لمسی غلت بزند. این حرکت جواب نداد اما دنیایی از کاریکاتورها و عکس‌های خنده‌دار ایجاد کرد. او در مصاحبه پس از بازی گفت: «در آن زمان کمی بیش از حد احساساتی شده بودم، و این برای داور، داور خط و داور چهارم خوب نیست. من احساساتی بودم. این مسائل خیلی اتفاق نمی‌افتد. به طور معمول روی نیمکت خود می‌نشینم. من از داور عذرخواهی کردم. باید احساساتم را کنترل کنم.»
 

اخبار منچستر یونایتد

منبع : خبر ورزشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ