مراد طاهباز کیست +عکس

1

مراد طاهباز کیست الان کجاست Morad Tahbaz مراد موشه طاهباز

مراد طاهباز یک تاجر ایرانی-آمریکایی و همچنین دارای تابعیت بریتانیا است. مراد‌ موشه‌ طاهباز است. طاهباز تاجری بین‌المللی‌ بود که به‌واسطه یکی‌دیگر از شرکت‌های ثبت‌شده خود در آمریکا مدیریت ساخت مجموعه توریستی بزرگی را در رژیم صهیونیستی عهده‌دار است. طاهباز که دارای تابعیتی ایرانی-انگلیسی-آمریکایی است.

مراد (موشه) طاهباز، عضو یهودی موسسه میراث پارسیان (اصلی‌ترین متهم انجام فعالیت‌های جاسوسی در مناطق نظامی) است؛ فرزند قاسم طاهباز از سناتورهای دوران پهلوی. او و کاووس سید امامی (دیگر متهم به جاسوسی که پس از آگاهی از به دام افتادن شبکه، در زندان خودکشی کرد) دو ستون اصلی شبکه جاسوسی وابسته به امریکا و اسرائیل بودند.

در بهمن ۱۳۹۶، مقامات امنیتی ایرانی طاهباز را به همراه هشت فرد دیگر وابسته به مؤسسهٔ حیات وحش میراث پارسیان دستگیر کردند.

مراد طاهباز جاسوسان معروف جاسوسان آمریکا جاسوس محیط زیست جاسوس دو تابعیتی جاسوس انگلیسی جاسوس اسرائیلی بیوگرفی مراد طاهباز اسامی جاسوسان

در بهمن ۱۳۹۸ با تأیید احکام صادره در دادگاه بدوی، قوهٔ قضاییهٔ ایران طاهباز را برای «همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم» به ۱۰ سال زندان و «رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا» محکوم کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در خرداد ۱۳۹۹ و در روز جهانی محیط زیست با انتشار یک ویدیو نگرانی خود را از شرایط بازداشت مراد طاهباز در ایران اعلام کرد و آزادی این فعال محیط زیست را خواستار شد. همچنین از دولت‌های جهان دعوت کرد تا نسبت به بازداشت ناعادلانه طاهباز و سایر همکارانش در ایران واکنش نشان دهند.

چرا طاهباز برای آمریکا ارزشمند است

طاهباز طی مدت فعالیت خود در داخل کشور، متاسفانه با نفوذ در سازمان حفاظت از محیط زیست، توانسته بود با این پوشش به مناطق حساس و فوق سری کشور دسترسی پیدا کند. جمع‌آوری اطلاعات درباره نقشه‌های تأسیسات دریایی و نظامی در حوزه خلیج‌فارس از جمله زمینه‌های جدی فعالیت طاهباز بوده و از این طریق اطلاعات ذی قیمتی را برای کارفرمایان آمریکایی و اسرائیلی‌اش جمع آوری کرده بود. وی بخشی از اطلاعات جمع آوری شده درباره مختصات توانمندی دفاعی کشور در خلیج فارس و همچنین برخی سایت‌های موشکی در مناطق حفاظت‌شده را به بیرون از کشور منتقل کرده است.

مراد طاهباز جاسوسان معروف جاسوسان آمریکا جاسوس محیط زیست جاسوس دو تابعیتی جاسوس انگلیسی جاسوس اسرائیلی بیوگرفی مراد طاهباز اسامی جاسوسان

از طاهباز همچنین تجهیزات بسیار پیشرفته جاسوسی و جمع آوری اطلاعات نیز کشف و ضبط شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت: سه تن از جاسوسان دوتابعیتی به نام‌های سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز در ازای دسترسی ایران به پول‌های بلوک‌شده خود در کره آزاد خواهند شد.
پس از آزادی دو جاسوس انگلیسی یکی از مقام‌های ارشد انگلیس تأکید کرده است که لندن به تلاش برای آزادی «مراد موشه طاهباز» ادامه می‌دهد و با آمریکا در این زمینه همکاری می‌کند.

پس از آزادی «نازنین زاغری» و «انوشه آشوری» دو شهروند ایرانی با تابعیت انگلیس که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده بودند بوده‌اند، «جیمز کلورلی» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور مربوط به اروپا و آمریکای شمالی تصریح کرد که لندن «به شدت» در تلاش است تا «مراد موشه طاهباز» آزاد شود.

مراد طاهباز جاسوسان معروف جاسوسان آمریکا جاسوس محیط زیست جاسوس دو تابعیتی جاسوس انگلیسی جاسوس اسرائیلی بیوگرفی مراد طاهباز اسامی جاسوسان

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره طاهباز گفته بود: « همچنین یک زندانی دیگر به نام «مراد طاهباز» نیز که قبلا به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شده و در حال گذراندن دوره محکومیت خود است، مطابق مقررات به مرخصی منزل رفته است».

کلورلی تصریح کرد: «حقیقت این است که وی در همراسمیت به دنیا آمده است، وی در انگلیس به دنیا آمده است، ما سخت در تلاشیم تا آزادی وی را تضمین کنیم».

وی ادامه داد: «او همچنین ملیت آمریکایی است که از نظر ایران و نه ما، این پرونده را پیچیده تر می‌کند. ما به تلاش برای تضمین آزادی وی ادامه می‌دهیم. قطعاً به تلاش برای تضمین آزادی وی ادامه می‌دهیم و قطعاً در هماهنگی نزدیک با آمریکا در خصوص این موضوع نیز تلاش خواهیم کرد اما تلاش ما متوقف نمی‌شود و ما هرگز متوقف نمی‌شویم و برای دسترسی به آزادی دائمی وی و بازگشت به سوی خانواده‌اش تلاش می‌کنیم».

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محمد می گوید

    کرم از خود درخته. بدترین افت درختان کرمی هست که داخل ساقه درخت کل درخت رو نابود میکنه، متاسفانه جمهوری اسلامی دوست و دشمن خودش رو نمیشناسه، همین آقای کلانتری بزرگترین جاسوس برای امریکاست، در دولت رئیسی پر شده از جاسوسان اقتصادی، دانشگاه امام صادق یک دانشگاه جاسوس پرور برای آمریکاست. اصلا این دانشگاه برای همین تاسیس شد ، تا فقط برای اقتصاد آمریکا کار کنه، الان اینهمه مالیاتهای من درآوردی، از مغز … فارغ های همین دانشگاهه.در عوض حکومت به مردم فشار میاره.