uae کدام کشور است

0

uae کدام کشور است

امارات متحدهٔ عربی (به عربی: الإمارات العربیّه المتّحده)، (مخفف انگلیسی: UAE) یا کوتاه‌شده: امارات یک پادشاهی مطلقهٔ فدرال در جنوب‌غربی قارهٔ آسیا و در شرق شبه‌جزیرهٔ عربستان، در منطقه خاورمیانه است که از جنوب و غرب با عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج فارس همسایه است.

امارات متحدهٔ عربی یک همبستگی از هفت شیخ‌نشین کوچک به نام‌های ابوظبی (پایتخت)، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس‌الخیمه و ام‌القوین است که پس از استقلال از بریتانیا در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ شکل گرفت. این روز را با نام روز ملی امارات جشن می‌گیرند.

هر یک از این ۷ امیرنشین از استقلال فراوانی برخوردارند، اما یک امیر موروثی به عنوان حاکم کشور ایفای وظیفه می‌کند و شورای عالی حکام که متشکل از هفت امیر است، رئیس دولت و کابینه را انتخاب می‌کند. در حال حاضر امیر و رئیس دولت امارات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان است.

جمعیت امارات در سال ۲۰۱۳ میلادی ۹/۲ میلیون نفر بوده و از این تعداد ۱/۴ میلیون نفر اهل امارات و ۷/۸ میلیون نفر افراد خارجی هستند. فقط ۳۸ درصد اهالی این کشور اصلیت اماراتی دارند و حدود ۴۵ درصد از اعراب دیگر کشورهای عربی هستند. دیگران نیز بیشتر از ایرانیان، اروپاییان، چینی‌ها و پاکستانی‌ها هستند. زبان رسمی این کشور عربی است و انگلیسی، چینی، اردو و هندی نیز کاربرد بسیاری دارد. دین رسمی این کشور، اسلام است که نزدیک به ۹۶٪ مردم آن را شامل می‌شود.

رشد جمعیت آن ۳٫۰۵ درصد است و با بیش از ۱۶ مهاجر در سال به ازای هر هزار نفر جمعیت پنجمین کشور مهاجرپذیر جهان است. جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۹/۸ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ