علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی گاز

0

علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی گاز

ممکن است شما هم با این مشکل مواجه شده باشید که با برداشتن پا از روی گاز، ماشین خاموش شود. این موضوع بسیار ناخوشایند است زیرا شما مجبور می شوید دور موتور را با گاز دادن های اضافی بالا ببرید که این امر در حالت درجا به ماشین صدمه می زند. عوامل مختلفی سبب بروز این مشکل در ماشین می شوند که در این راهنما نکات مهمی را برای شما آماده کردیم، با ما همراه باشید.

دلایلی که سبب خاموش شدن ماشین بعد از رها کردن پدال گاز می شود؟

  1. خراب بودن استپر موتور
  2. ایراد در سنسور دریچه گاز
  3. ایراد در سیم گاز
  4. نیم سوز شدن پمپ بنزین
  5. ایراد در سوکت پمپ بنزین
  6. ایراد در سوپاپ ورودی هوا
  7. دور موتور کم
  8. ایراد در سنسور اکسیژن
  9. ایراد در سوزن انژکتور
  10. ایراد در ECU
  11. نقص در دینام
  12. نقص در باتری
  13. مشکل در کوئل
  14. ایراد در شمع
  15. مشکل در سیم کشی بین کوئل و شمع
  16. ایراد در سنسور دور موتور
  17. روشن بودن کولر

نکات فنی ماشین مجله خودرو علت خاموش شدن ماشین

خراب شدن استپر موتور و دلیل خاموش شدن ماشین

موتور خودرو برای حرکت نیاز به احتراق دارد تا پیستون ها حرکت کند. برای احتراق باید هوا به درون سیلندر کشیده شود. میزان هوا و زمان ورود توسط قطعاتی مانند استپر موتور، سوپاپ هوا، دریچه هوای خودرو و سنسور دریچه هوا تنظیم می شود.

استپر یکی از قطعات مهم خودرو است که روی دریچه گاز خودرو نصب می شود. استپر وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به دریچه گاز را داشته و سبب روشن نگه داشتن ماشین می شود. استپر توسط کامپیوتر خودرو یا همان ECU کنترل می شود. به طور خلاصه استپر بر روی گشتاور موتور به خصوص در دور های پایین به حرکت خود ادامه داده و مانع از خاموش شدن ماشین می شود. در موتورهایی که با سیستم سوخت رسانی انژکتوری عمل می کنند، از استپر استفاده می شود که در شرایطی که فشاری بر روی پدال گاز نیست، دریچه گاز را باز نگه داشته و جریان هوا ادامه داشته باشد تا موتور خاموش نشود. در صورتی که عملکرد استپر با کثیف شدن دریچه گاز دچار اختلال شود، موتور خودرو با برداشتن پا از روی گاز خاموش می شود.

ایراد در سنسور دریچه گاز

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده موتور ماشین های انژکتوری یا سوپاپی، سنسور دریچه گاز است. دریچه گاز در کنار استپر موتور، وظیفه تنظیم جریان هوا در موتور را کنترل می کند. دریچه هوا میزان هوای ورودی به موتور را براساس فشار وارده بر پدال گاز تعیین می کند و به اندازه ای که به پدال گاز فشار وارد و به همان اندازه نیز دریچه هوا باز شده و هوای بیشتری وارد سیلندر می شود. به طور خلاصه دریچه هوا، دریچه ای مسطح است و از پدال گاز برای کنترل زاویه دریچه استفاده می شود تا میزان هوای ورودی را کنترل کند. دریچه هوا دو نوع مکانیکی و الکترونیکی دارد.

دریچه هوای مکانیکی: در این دریچه، اهرم گاز توسط سیم گاز به پدال زیر پای راننده متصل می شود. با فشردن پدال گاز، میزان زاویه دریچه تغییر کرده و هوای بیشتری وارد سیلندر می گردد. سنسور دریچه هوا با تغییر زاویه حرکت به ECU فرمان می دهد که به میزان هوای ورودی، سوخت بیشتری نیاز است. در نتیجه ECU به انژکتورها فرمان می دهند که موتور نیاز به بنزین بیشتری دارد.

دریچه هوای الکترونیکی: در این دریچه ها، پدال معمولی و سیم گاز دیگر وجود ندارد بلکه یک نوع پدال الکترونیکی مجهز به پتانسیومتر وجود دارد. با فشردن پدال توسط راننده، سیگنالی به ECU ارسال شده و اعلام می گردد که خودرو نیاز به هوا و سوخت بیشتری دارد. در نتیجه به دریچه هوا فرمان می دهد تا هوای بیشتری به سیلندرها برسد و همچنین به انژکتورها فرمان می دهد تا مدت زمان پاشش سوخت بیشتر گردد.

خراب شدن سنسور دریچه هوا و پتانسیومتر سبب می شود تا هوا به اندازه کافی وارد نشود. در نتیجه با برداشتن پا از روی گاز، عملکرد استپر و سنسور به درستی انجام نمی شود و ماشین خاموش می شود.

ایراد در سیم گاز

سیم گاز به دریچه هوا متصل است و با فشردن پدال گاز، زاویه صفحه دریچه هوا تغییر کرده و هوای ورودی به سیلندر تنظیم می شود و موتور سوخت و هوای کافی را دریافت می کند. در صورت ایراد در سیم گاز یا دریچه گاز، دریچه هوا به اندازه کافی باز نشده و در نتیجه در عملکرد موتور اختلال ایجاد می گردد. لذا با برداشتن پا از روی گاز، امکان خاموش شدن ماشین می باشد.

نیم سوز شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین، وظیفه انتقال سوخت خودرو را از باک به موتور برعهده دارد. در صورتی که پمپ بنزین نیم سوز گردد؛ نمی تواند بنزین کافی به سیلندر برساند و در نتیجه دور ماشین کم می گردد. دور کم موتور با برداشتن پا از روی گاز سبب خاموش شدن ماشین می شود.

 

ایراد در سوکت پمپ بنزین

سوکت یا سوپاپ در پمپ بنزین قرار گرفته است. این سوپاپ به صورت یک طرفه می باشد و از برگشت یا خالی شدن مدار سوخت رسانی جلوگیری می کند. همچنین سبب ثابت نگه داشتن میزان فشار بنزین می گردد تا در هنگام استارت زدن، ماشین به راحتی روشن شود. ایراد در سوکت ماشین، سبب برگشت سوخت و همچنین فشار سوخت کم می شود. لذا سوخت کمی به انژکتورها رسیده و در نتیجه عملکرد موتور به درستی انجام نمی شود. احتراق ناقص سبب کاهش دور موتور می شود. دور موتور کم نیز منجر به خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی پدال گاز می شود.

ایراد در سنسور دور موتور

سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ یا ESS روی فلایول نصب می گردد و وظیفه گزارش لحظه ای دور موتور را به ECU برعهده دارد. بنابراین در امر حرکت نقش مهمی ایفا می کند. در صورتی که سنسور دور موتور درست عمل نکند ماشین با استارت زدن روشن نمی شود و در برخی موارد با برداشتن پا از روی گاز سبب خاموش شدن ماشین می شود.

ایراد در سوپاپ هوا

سوپاپ هوا وظیفه ورود هوا به درون سیلندر را برعهده دارد. کثیف شدن یا مسدود شدن سوپاپ های ورودی هوا، مانع از ورود هوا به اندازه کافی در سیلندر می شود در نتیجه احتراق به درستی صورت نمی گیرد. احتراق ناقص سبب کاهش دور موتور می گردد. دور موتور کم نیز سبب می شود تا با برداشتن پا از روی گاز، ماشین خاموش شود.

دور موتور کم

در صورتی که دور موتور کم باشد، با برداشتن پا از روی پدال گاز، ماشین خاموش می شود. زیرا موتور نیروی کافی برای روشن نگه داشتن ماشین را ندارد. انسداد انژکتور یا سوپاپ ورودی هوا و سوخت و همچنین ایراد در دریچه هوا، منیفولد و یا پمپ بنزین، استپر و… می تواند سبب کاهش دور موتور شود.

ایراد در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یکی از قطعات مهم خودرو است. سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی را می سنجد و سپس مقدار اکسیژن توسط سنسور به ECU رفته و در آنجا ECU به انژکتورها دستور می دهد تا بهترین ترکیب هوا و سوخت وارد سیلندر گردد. لذا عملکرد سنسور اکسیژن نقش مهمی در میزان ورودی هوا و سوخت به موتور دارد. در صورتی که سنسور ایراد پیدا کند، روی عملکرد موتور اثر می گذارد و در نتیجه دور موتور کم می شود. دور کم موتور سبب خاموش شدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی گاز می شود.

ایراد در سوزن انژکتور

در صورتی که سوزن انژکتور مسدود باشد یا ایراد داشته باشد، میزان هوا و سوخت وارد شده به سیلندر نامتناسب است. بنابراین روی عملکرد موتور اثر گذاشته و دور موتور کم می شود. دور کم موتور نیز سبب خاموش شدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی گاز می شود.

ایراد در کامپیوتر یا ECU

در صورتی که ECU ماشین ایراد پیدا کند، فرمان های نادرستی به قطعات تحت امرش می دهد. یکی از این قطعات، سوپاپ یا انژکتور است. ECU ممکن است با سیگنال اشتباه در میزان هوای ورودی و سوختی که توسط سوپاپ ها کنترل می گردد، اختلال ایجاد کند. لذا در عملکرد موتور اختلال ایجاد می شود و راندمان و دور موتور کم می شود. زمانی که دور موتور کم است، با برداشتن پا از روی گاز ماشین خاموش می شود.

 

نقص در دینام

در صورتی که پا از روی گاز برداشته و ماشین خاموش شود، می توانید مشکل را در دینام جستجو کنید. زیرا اگر دینام مشکل داشته باشد، میزان ولتاژ مورد نیاز برای عملکرد سیستم الکتریکی را ایجاد نمی کند. در نهایت شمع، ولتاژ مورد نیاز را دریافت نکرده و در عملکرد موتور اختلال ایجاد می گردد و ممکن است سبب افت دور موتور شود. افت دور موتور نیز سبب خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی گاز می شود.

نقص در باتری

باتری که در زمان روشن بودن ماشین، توسط دینام شارژ می گردد وظیفه راه اندازی ماشین را هنگام استارت زدن برعهده دارد. در واقع هنگام استارت زدن باتری ولتاژ مورد نیاز موتور را تامین کرده و سبب راه اندازی موتور و میل لنگ می شود. در صورتی که باتری ایراد پیدا کند، موتور هنگام روشن شدن، ولتاژ کافی را دریافت نمی کند. از آنجایی که ماشین به دور موتور کافی نیاز دارد تا ماشین را روشن نگه دارد، در صورتی که دور موتور کم باشد با برداشتن پا از روی گاز ماشین خاموش می شود.

ایراد در کوئل

کوئل نیز از اجزای سیستم برقی خودرو است و سبب برق رسانی به شمع می شود. در صورتی که کوئل نیز دچار ایراد شود، ولتاژ کافی به شمع نرسیده و شمع قادر به ایجاد جرقه نیست، در نتیجه دور موتور ماشین با عملکرد ناقص موتور کم می شود. دور موتور کم نیز سبب خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی گاز می شود.

ایراد در شمع

در صورتی که در پایه یا ترمینال و الکترودهای شمع ایراد رخ بدهد، شمع نمی تواند ولتاژ مورد نیاز خودرو را تامین کند. در نتیجه دور موتور کم می شود.

اتصالی در سیم کشی

بین کوئل و شمع سیمی وجود دارد که جریان برق با ولتاژ بالا را از کوئل به شمع انتقال می دهد. ایراد در سیم کشی سبب اختلال در انتقال جریان ولتاژ می شود و عملکرد شمع را با اختلال مواجه می کند و روی دور موتور اثر می گذارد. دور موتور کم نیز سبب خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی پدال گاز می گردد.

روشن بودن کولر

زمانی که کولر روشن است، ۴ تا ۵ اسب بخار از قدرت موتور صرف کولر می شود. همچنین میزان مصرف سوخت با روشن شدن کولر بیشتر می شود. بنابراین در ماشین های که نقص فنی دارند یا دور موتور آن ها کم باشد با روشن شدن کولر، امکان خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی گاز می باشد.

نتیجه گیری از مقاله خاموش شدن ماشین با برداشتن پا از روی گاز

خاموش شدن ماشین امری ناخوشایند است که برای هر راننده ای ممکن است رخ دهد. در این راهنما از سایت ساتین در مورد علت خاموش شدن ماشین هنگام برداشتن پا از روی پدال گاز نکاتی را ارائه دادیم. در این مطلب به طور خلاصه بیان کردیم که یک مشکل در دور ماشین یا مخلوط سوخت وجود دارد که سبب خاموش شدن ماشین می شود. انژکتورها ممکن است مقدار زیادی سوخت وارد سیلندر کنند و با برداشتن پا از روی گاز، میزان هوای ورودی به اندازه سوخت وارد شده، نباشد. لذا موتور متوقف می شود. اگر هر کدام از مشکلات ذکر شده در بالا را رفع کنید، ممکن است مشکل برطرف شود. با راهنمای این مقاله شما می توانید علت مشکل را پیدا کنید و در مواقع ضروری به تنهایی به رفع آن بپردازید.

منبع : دلفد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ