نحوه ضدعفونی کردن خرما چگونه است؟

0

در این روزهای کرونایی در فضای مجازی بیشتر خانواده‌ها درخصوص نحوه شست‌وشو و ضدعفونی بسیاری از محصولات خوراکی و غیرخوراکی پرسش‌های مختلفی مطرح می‌کنند.

یکی از متداول‌ترین این سوالات که به‌خصوص در ماه روزه‌داری بیشتر پرسیده می‌شود این است که خرما را که پای ثابت سفره افطار است چگونه شست‌وشو دهند تا سبب نابودی این ویروس شود.از نظر بهداشتی شستن خرما مثل هر میوه دیگری قبل از مصرف ضروری است زیرا احتمال دارد این میوه در نخلستان‌ها زمانی که روی درخت است به‌واسطه گرد‌و‌غبار، فضولات پرندگان و حشرات موذی یا در زمان چیدن و درجه‌بندی شدن توسط کارگران به برخی میکروارگانیسم‌ها آلوده شده باشد.

بنابراین خرماهایی که به روش سنتی بسته‌بندی یا به صورت فله‌ای عرضه می‌شود به شست‌وشو نیاز دارد. با‌توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی بهتر است پس از خرید خرما آن را به ظروف دردار منتقل و در یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف، خرما را به‌خوبی با آب شست‌وشو داده و پوستش را جدا کنید. از شست‌وشوی خرما با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی یا حاوی کلر یا شوینده‌های رایج اجتناب کنید.

زیرا این میوه نه‌تنها بوی این ترکیبات را به خود جذب می‌کند بلکه احتمال نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده به بافت این محصول بسیار زیاد است. اغلب خرماهای خشک به‌راحتی قابل شست‌وشو هستند اما رطب که رطوبت بیشتری دارد و شست‌وشوی آن کمی مشکل است را می‌توانید در حدی که محصول دچار سوختگی نشود داخل فر حرارت دهید. البته خرمای خشک را هم می‌توانید کمی مرطوب کرده و داخل فر حرارت دهید.

نحوه نگهداری خرما ضدعفونی کننده سلامت نیوز روش های ضدعفونی خرما چگونه خرما را ضدعفونی کنیم پیشگیری از کرونا بیماری کرونا

خرماهای کارخانه چطور؟

لازم است بدانید خرماهایی که در کارخانه درون بسته‌بندی‌های مقاوم و غیرقابل نفوذ نایلونی وکیوم یا بسته‌بندی شده‌اند مراحل شست‌وشو و ضدعفونی را به صورت بهداشتی طی کرده‌اند.

به این صورت که در کارخانجات یا کارگاه‌های دارای مجوز بهداشت زیرنظر مسؤول فنی قبل از بسته‌بندی، خرما را شست‌وشوی اولیه داده و پس از آن میوه را ضدعفونی کرده و برای افزایش ماندگاری سرما یا گرمای ضعیف یا پرتو و اشعه به خرما می‌دهند تا آنزیم‌های آن غیرفعال و از فعالیت میکروب‌ها کاسته شود. این شیوه برای حذف ویروس کرونا کارآمد خواهد بود و دیگر نیازی به شست‌وشوی بیش از حد یا پوست‌گیری و حرارت‌دهی وجود ندارد.

منبع : روزنامه جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ