زیان تولید هر تیبا برای سایپا چقدر است؟

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– در ماه‌های اخیر تصمیم توقف تولید خودروی تیبا یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار حوزه خودروی کشور بوده. مدیرعامل شرکت سایپا از تمرکز بر روی تولید خودرو‌های شاهین و کوئیک به عنوان جایگزین خودروی تیبا خبر داده. سوال، اما این است که آیا تولید دو خودروی یاد شده به مانند تیبا برای خودروسازی سایپا همراه با زیان و ضرر نیست که این شرکت در صدد تقویت تولید آنهاست؟
این سوال وقتی جدی‌تر می‌شود که به سخنان تیرماه سال قبل مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت رجوع کنیم. سهیل معمارباشی روز ۲۰ تیرماه سال قبل در گفتگو با «ایرنا» از متوسط زیان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو در ایران خبر داده بود. این گفته مسئول وقت وزارت صمت بدان معنا بود که زیان دهی تولید در صنعت خودروی کشور مخصوص یک محصول خاص نیست و این پدیده‌ای عمومی محسوب می‌شود. با این توصیف معلوم نیست عدد زیان تولید دو خودروی شاهین و کوئیک چقدر است. خصوصا آنکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدند تکنولوژی این محصول تفاوت فاحشی با خودروی تیبا که قرار است به دلیل زیاد ۹۰ میلیونی از چرخه تولید حذف شود، ندارند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو‌های سایپا + جدول


موضوع زیان تولید خودرو‌های داخلی در شرایطی اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند که در هفته‌های اخیر بازار خودرو شاهد افزایش مستمر قیمت‌ها بوده. آن هم در حالی که تب مقایسه قیمت خودرو‌های روز دنیا در خارج کشور با داخل ایران نیز بین مردم داغ شده. خصوصا بعد از مخالفت‌ها علیه آزاد شدن واردات خودرو، اعتراف مدیرعامل سایپا به زیان دهی ۹۰ میلیونی تولید هر دستگاه تیبا این سوال قدیمی را دوباره مطرح می‌کند که سود خودروسازی ملی برای صنعت و اقتصاد ایران چیست؟

زیان تولید هر تیبا برای سایپا چقدر است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ