کد رهگیری املاک چیست (نمونه کد رهگیری)

0

کد رهگیری املاک چیست

کد رهگیری در املاک چیست

کد رهگیری خرید ملک چیست

کد رهگیری ملک برای چیست

کاربرد کد رهگیری املاک

مطابق با قانونی که تا حدود ۱۰ سال پیش رواج داشت، برای خرید املاک و انجام کلیه معاملات ملکی می بایست به سراغ بنگاه های مشاوراملاک رفته و با ثبت قرارداد های دست نویس خرید ملک خود را ثبت دفتری می کردید. در سال های اخیر و به دنبال نبود آمار دقیق از بازار خرید و فروش مسکن و املاک دولت تصمیم جدی به ساماندهی این بخش از بازار اقتصاد نمود. در سال ۱۳۸۷ دولت بخشنامه ای صادر کرد تا با توجه به آن تمامی معاملات انجام شده در بازار مسکن به طور هوشمند و سیستمیک در یک سامانه معاملات آنلاین ثبت شود. با توجه به این بخشنامه از این تاریخ به بعد کلیه قراردادهای کاغذی فاقد اعتبار بوده و تمامی بنگاه های مشاور املاک مکلف به ثبت معامله های مسکن در سامانه آنلاین شده و ارایه کد رهگیری املاک نیز بر آن ها ضروری شد.

امروزه طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی انجام هر گونه معامله ملکی در بنگاه ها و بدون صدور کد رهگیری تخلف احراز شده و واحد صنفی مربوطه پلمب خواهد شد.

با این شرایط اعمال شده باید برای انجام هر گونه معامله ملکی از قبیل خرید و فروش، یا رهن و اجاره در بنگاه ها دو طرف معامله حاضر شده و با اعلام مشخصات ملک مورد نظر و همچنین مشخصات فردی دو طرف معامله این شرایط توسط بنگاه معاملاتی توسط اینترنت در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت گردیده و قرارداد رسمی بشود. در نهایت نیز این سامانه یک قرارداد الکترونیکی حاوی کد رهگیری و بارکد دوبعدی صادر می کند که این قرارداد در ۳ نسخه برای افراد تنظیم خواهد شد. توسط این بارکد کلیه اطلاعات لازم در مورد این معامله قابل ردگیری و شناسایی می باشد و امکان جعل و کلاهبرداری در این روش به صفر می رسد.

نمونه کد رهگیری املاک

با توجه به ابتدای متن متوجه شدید که مبایعه نامه ها به دو صورت دستی و الکترونیکی(پرینتی) تنظیم می شوند. در روش دستی که امکان استعلام و دریافت کد رهگیری املاک وجود ندارد ولی در روش دوم که همان پرینتی می باشد امکان ثبت الکترونیک معامله و صدور کد رهگیری املاک وجود خواهد داشت.

در صورتی که مبایعه نامه پرینتی داشته باشید این سوال برایتان پیش می آید که این کد رهگیری در کجای برگه ثبت شده و چند رقمی می باشد؟ این کد رهگیری املاک یک کد ۱۳ رقمی بوده که در صفحه چهارم مبایعه نامه و در سمت چپ پایین برگه ثبت شده است. این کد رهگیری همچنین هنگام ثبت معامله در سیستم به شماره همراه فرد خریدار و فروشنده نیز ارسال می گردد.

 

نمونه کد رهگیری املاک کد رهگیری املاک قولنامه ای

مزیت دریافت کد رهگیری املاک

گرفتن این کد رهگیری در معاملات ملکی امروزه اهمیت بسیار فراوانی دارد که در ادامه متن به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش امنیت معاملات

یکی از این مزیت ها تضمین امنیت معاملات ملکی است، با گرفتن کد رهگیری امکان ثبت معامله ای دیگر برای آن خانه یا ملک وجود نخواهد داشت پس دیگر نگرانی بابت فروش یک ملک به چندین نفر از بین می رود. هنگامی که یک ملک به طریق الکترونیک و آنلاین در سامانه ثبت می شود و کد رهگیری آن صادر می شود پیامی به سایر بنگاه های معاملاتی می رود و امکان ثبت معامله دیگر برای ملکی با همین مشخصات و کد پستی وجود نخواهد داشت.

  • پیگیری آسان معامله های ملکی

به دلیل قابل ردیابی بودن کد رهگیری املاک پیگیری این معاملات در همه مراجع قضایی به سرعت قابل ردیابی و رسیدگی می باشد.

  • جلوگیری از دخالت فروشنده در فسخ معامله

بعضی اوقات به دلیل افزایش قیمت ملک و بالا رفتن آن فروشنده قصد می کند که ملک معامله شده را افزایش قیمت بدهد. برای مثال گاهی وقت ها فروشنده های ملک برای جبران افزایش قیمت شرط می کنند که هنگام انتقال سند در دفترخانه خریدار باید یک مقدار مبلغ اضافی دیگر را هم پرداخت کند. اما هنگام صادر شدن کد رهگیری مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچ گونه افزایش قیمتی را برای ملک فروخته شده نخواهد داشت.

  • تخلیه به موقع ملک اجاره ای

برای خانه های استیجاری هنگامی که مالک یا مستاجر جدید قصد تحویل خانه را داشته باشند با داشتن کد رهگیری املاک و پیگیری آن می توانند به آسانی حکم تخلیه خانه را گرفته و خانه را به فرد جدید اجاره دهند.

  • پیگیری دریافت مبلغ معامله

در صورتی که فرد خریدار مبلغ معامله شده را در موعد مقرر پرداخت نکند فرد فروشنده می تواند با پیگیری کد رهگیری املاک این موضوع را از طریق قضایی به راحتی پیگیری کند و به حق خود دست یابد.

  • استعلام ملک از شهرداری

با استفاده از کد رهگیری املاک شما می توانید به راحتی در حین معامله از ویژگی های ملک با خبر شوید و بفهمید که ملک در طرح های شهرداری مانند ساخت فضای سبز و …. قرار نگرفته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ