رشته متالورژی چیست (مهندسی متالوژی)

0

رشته متالورژی چیست

رشته مهندسی متالورژی چیست – رشته ی متالورژی چیست – رشته متالورژی صنعتی چیست – رشته مواد و متالورژی چیست – رشته ی مواد و متالورژی چیست – رشته مواد متالورژی چیست

مهندسی متالورژی چیست – رشته متالورژی برای خانم ها – رشته متالورژی فنی حرفه ای – دکتر متالورژی چیست – رشته متالوژی در دانشگاه

مهندسی متالورژی درست است یا متالوژی؟!

اما یکی از سوالاتی که در مورد این علم رایج است، این است که آیا متالورژی درست است، یا متالوژی؟ کسانی که شناختی از علم متالورژی ندارند، بار اول که تلفظ این کلمه را می‌شنوند، آن را مربوط به یکی از رشته‌های علوم تجربی، مانند فیزیولوژی و رایولوژی می‌دانند، در حالیکه اصلا درست نیست و این یک رشته مهندسی است.

متالورژی از ترکیب دو کلمه metal و ourgein که از یونان نشأت می‌گیرد، ساخته شده است. metal به معنی فلز و ourgein به معنی کار کردن است. بنابراین متالورژی عبارت است از کار کردن بر روی فلزات. اما در بعضی از محافل این علم به اشتباه متالوژی خوانده می‌شود، که در چنین مواردی توضیح مختصر در مورد آن توصیه می‌شود.

رشته مهندسی متالورژی صنعتی چیست

متالورژی (به فرانسوی: Métallurgie) شاخه‌ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری‌های کار با فلزات می‌پردازد. این علم تفکیک مواد معدنی از سنگ معدن آن‌ها، ذوب، تصفیه و تولید شمش، بهبود خواص و تهیهٔ آلیاژها و فن کار بر روی فلزات و شکل‌دهی آن‌ها را دربر می‌گیرد. این رشته از منفکات رشتهٔ مکانیک جامدات است که از سال ۱۳۷۵ در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌گردد. به‌طور کلی علم مواد شامل بررسی خواص جامدات می‌شود و دربرگیرندهٔ فلزات، سرامیک‌ها، پلیمرها و کامپوزیت‌ها است. علم متالورژی به‌طور عمده به فلزات و ساختار آن‌ها می‌پردازد و در تحصیلات تکمیلی خواص و کاربرد دیگر جامدات نیز بررسی می‌شود.

واژهٔ «متالورژی» از ترکیب دو واژهٔ یونانی متالون «metallon» به معنی فلز و آرگون «ergon» به معنی کار ساخته شده‌است. این واژه را نباید با واژهٔ ”متالوژی” که می‌شود فلزشناسی و تلفظ نزدیکی دارند اشتباه گرفت و نیز باید گفت که اصلاً رشته‌ای با این نام وجود ندارد و درست آن متالورژی به معنای فلزگری یا فلزوَرزی و دانش کار کردن با فلزهاست.

مهندسی متالورژی مشاوره انتخاب رشته کنکور رشته متالورژی آموزش انتخاب رشته

تحصیل در متالورژی

در کشور ما به دو روش میشه وارد این رشته شد، ۱) شاخه فنی و حرفه ای  ۲) شاخه ریاضی فیزیک

  • متالورژی فنی و حرفه ای: از زمان دبیرستان وارد رشته فنی متالورژی در هنرستان میشی و دیپلم متالورژی می گیری. ادامه تحصیلت هم ابتدا فوق دیپلمه. بعد لیساس و فوق لیسانس و …

شاخه فنی بیشتر برای تربیت تکنسین فنی برنامه ریزی شده، فارغ التحصیلان متالوژی (متالورژی) از هنرستان توانایی بالایی در فن ریخته گری کسب میکنن و بلافاصله میتونن در کارگاه ها و کارخانجات شروع به کار کنن یا اینکه حتی کارگاه ریخته گری احداث کنن. در طول دوران هنرستان، علاوه بر دروس عمومی مثل عربی و ادبیات و زبان، دروس تخصصی مثل تولید قطعات فلزی به روش ریخته گری، مدل سازی و ماهیچه ها، دانش فنی پایه، نقشه کشی فنی رایانه ای، عملیات ذوب و ریخته گری، تکمیل کاری قطعات فلزی، قالب گیری و آلیاژسازی، عملیات تغییر خواص متالوژیکی فلزات، دانش فنی تخصصی  رو آموزش می بینن.

  • متالورژی ریاضی فیزیک: در شاخه ریاضی و فیزیک، رشته مهندسی مواد و متالورژی بصورت کارشناسی پیوسته ارائه میشه. کارشناسی پیوسته مهندسی مواد و متالورژی نسبت به رشته متالورژی هنرستان، از جنبه ریاضیات و محاسبات مهندسی تواناتر میشن همچینن دید عمومی تری به رشته متالورژی پیدا میکنن و فقط محدود به ریخته گری نمیشن. اما در عوض از جنبه توانایی فنی نسبت به هنرستانی ها ضعیف تر هستن. متالورژی فیزیکی، متالوژی مکانیکی، کریستالوگرافی، عملیات حرارتی، روش های شکل دادن از دروسی هستن که در کارشناسی پیوسته رشته متالوژی ارائه میشن.

چه افرادی بیان سراغ این رشته ؟

این رشته شرایط منحصربفردی داره که در هیچکدوم از رشته های مهندسی دیده نمیشه. ازونجاییکه این رشته هم علمه و هم مهندسی (برخلاف سایر رشته ها که فقط علم یا مهندسی هستن ) در این رشته دو دسته افراد می تونن موفق باشن:

  • افراد عملگرا و دوستدار فضای کاری عملی و فنی: بخش اجرایی این رشته فضای کاری خشن و محیط اغلب آلوده و پرخطری داره، یا نزدیک کوره ذوب هستی، یا تو خط تولید نورد و قطعات، یا داری تو سایت ها زیر آفتاب بازرسی انجام میدی یا تو سکوهای نفتی هستی و … . اصطلاحاً باید علاقه به کار فنی داشته باشی و خیلی با فضای سختش مشکل نداشته باشی.

 

  • افراد دوستدار دانش و پژوهش: بخش علمی این رشته هم جای کار زیادی داره و زمینه های زیادی هستن که نیاز به پژوهش دارن، علم مواد خیلی جذابه و دوستداران زیادی داره. اما باید دقت کنی افرادی که در این زمینه در کشور مشغول بکار میشن بسیار بسیار کم هستن. برای اینکه چنین موقعیتی داشته باشی یا باید هیئت علمی دانشگاه بشی، یا تو یه آزمایشگاه یا شرکت دانش بنیانی استخدام بشی.

 

بازار کار متالورژی

متالوژی (متالورژی) بازار کار وسیعی داره، کارگاه های ریخته گری، مدلسازی، جوشکاری، بازرسی جوش، ماهیچه گیری، فولادسازی، شمش ریزی، قطعه ریزی از کارخونه هایی هستن که تکنسین ها و مهندسین متالورژی می تونن در اونها شاغل بشن. عناوین شغلی که معمولاً در آگهی های استخدام مهندسی مواد و متالورژی مشاهده میشه :

  • کارشناس کنترل کیفیت
  • اپراتور خط تولید
  • کارشناس فروش
  • مهندسی جوش و بازرسی
  • اپراتور یا سرپرست آزمایشگاه
  • کارشناس تحقیق و توسعه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ