نکاتی درباره قرص سرماخوردگی بزرگسالان

0

سرماخوردگی بیماری است که همه افراد در زندگی تجربه کرده اند و اولین راه درمانی آن مصرف قرص سرماخوردگی می باشد اما مصرف این قرص مانند سایر قرص ها می تواند عوارضی در پی داشته باشد.

قرص سرماخوردگی کودکان قرص سرماخوردگی بزرگسالان قرص جدید سرماخوردگی عوارض قرص سرماخوردگی بزرگسالان سلامت نیوز درمان سرماخوردگی

نکات قرص سرماخوردگی

۱) نام آشناترین دارویی که این روزها مصرف آن نیز زیادتر شده، قرص سرماخوردگی بزرگسالان یا همان Adult Cold است.

۲) قرص ادالت کولد ترکیبی است از سه داروی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین.

۳) استامینوفن که ضد تب و کاهنده درد است، فنیل افرین نیز نوعی ترکیب ضد احتقان بینی است و کلرفنیرامین نیز ضد حساسیت است.

۴) از قرص ادالت کولد در درمان علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا، سینوزیت و آلرژی استفاده می شود.

۵) میزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نیز یک قرص هر چهار ساعت استفاده می شود. در بزرگسالان نباید روزانه بیشتر از ۱۲ قرص و در کودکان بیشتر از ۶ قرص مصرف شود.

۶) اگر بخواهیم شیوه اثر قرص سرماخوردگی بزرگسالان را در بدن بررسی کنیم باید به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازیم. جزء استامینوفنی این قرص با مهار سنتز پروستاگلاندین ها موجب کاهش تب می شود. کلرفنیرامین با تاثیر بر عروق خونی، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طریق رقابت با هیستامین، پاسخ حساسیتی را از طریق مهار کردن هیستامین کاهش می دهد و فنیل افرین نیز سبب انقباض سریع و طولانی مدت شریانچه ها شده و در نتیجه موجب کاهش ترشح مایعات و احتقان مخاطی می شود.

۷) تحریک پذیری، گیجی و خواب آلودگی از مهمترین عوارض مصرف این دارو به شمار می رود.

تداخل دارویی و نکات قرص سرماخوردگی

۸) این دارو با داروهایی همچون فنی توئین، ریفامپین، کاربامازپین تداخل دارویی دارد، بنابراین در صورت مصرف هر کدام از این داروها به پزشکتان اطلاع دهید تا میزان کمتری دارو تجویز کند.

۹) این قرص به دلیل دارا بودن کلرفنیرامین می تواند سبب خواب آلودگی شود، بنابراین توصیه می شود از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به دقت زیاد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو خودداری کنید.

۱۰) بیماران مبتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی به ویژه بیماری های عروق قلب و نارسایی قلبی و کسانی که دچار تنگی نفس شده اند باید با مشورت پزشک و با احتیاط از این دارو استفاده کنند، زیرا این قرص دارای منقبض کننده های عروقی است و با تنگ کردن عروق موجب تشدید بیماری های قلبی می شود.

قرص سرماخوردگی کودکان قرص سرماخوردگی بزرگسالان قرص جدید سرماخوردگی عوارض قرص سرماخوردگی بزرگسالان سلامت نیوز درمان سرماخوردگی

بد نیست بدانید کدام قرص های سرماخوردگی برای کودکان خطرناک است؟

مصرف قرص سرماخوردگی معمولی که افراد بزرگسال، بدون تجویز آن را مصرف می‌کنند، برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود. حتی برای کودکان بالای دو سال نیز ممکن است ضرر داشته باشد. این قرص‌ها نه تنها باعث بهبود علایم سرماخوردگی در کودکان نمی‌شوند، بلکه عوارض جانبی خطرناکی از جمله افزایش ضربان قلب و بروز تشنج دارند. سازمان غذا و دارو مصرف قرص‌های سرماخوردگی را برای کودکان زیر دو سال منع کرده است. سازمان جهانی غذا و دارو، همچنین به پدر و مادرها درباره مصرف قرص‌های سرماخوردگی به همراه داروهای دیگری مثل آنتی‌هیستامین‌ یا مسکن برای کودکان بالای دو سال هشدار می‌دهد زیرا مصرف این داروها با یکدیگر خطر اووردوز را به همراه دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز فقط می‌توانند با باکتری‌ها مقابله کنند و بر روی ویروس سرماخوردگی تأثیری ندارند.

سرماخوردگی

درضمن به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر به کودکتان آنتی‌بیوتیک بدهید، احتمال اینکه در آینده به بیماری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مبتلا شود بیشتر است. مسکن‌های ساده‌ای مثل استامینوفن یا ایبوپروفن نیز می‌توانند در کاهش علایمی مثل تب و گلودرد در کودک مؤثر باشند اما فراموش نکنید که تب کم‌درجه می‌تواند به کشته شدن عفونت‌ها کمک کند و حتما ضرورتی ندارد که آن را پایین بیاورید. اگر به کودکتان استامینوفن می‌دهید، مراقب دوز آن باشید. به نوزادان زیر ۶ ماه، ایبوپروفن ندهید و از مصرف آسپرین برای کودکان زیر ۱۸ ماه خودداری کنید. مصرف آسپرین در کودکان با بروز سندروم ری در ارتباط است.

منبع : برنا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ