۱۰ دانشگاه برتر ایران کدامند؟

0

جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC، گفت: در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران در نظام استنادی اسکوپوس ۴۰ هزار مقاله که در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ و نمایه‌سازی شده، ثبت کرده است.

مهراد ادامه داد: اگر بخواهیم میزان تولیدات علمی کشور را بر حسب دانشگاه‌ها در اسکوپوس محاسبه کنیم از آنجا که دانشگاه آزاد تنها از یک نام استفاده می‌کند و تولیدات واحدهای تابعه به صورت یکپارچه تحت عنوان دانشگاه آزاد قرار می‌گیرد، رتبه نخست تولید علم را در اختیار دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: این دانشگاه از بدو تاسیس تاکنون دارای ۳۷ هزار و ۶۱۸ مقاله در اسکوپوس است که بر این اساس ۹۳/۱۳ درصد از تولید علم کشور به دانشگاه آزاد اختصاص دارد.

وی گفت: دانشگاه تهران با تولید۲۷ هزار و ۶۹۳ مقاله، از بدو تاسیس تاکنون مقام دوم را به دست آورده است. سهم دانشگاه تهران از کل تولید علم کشور ۲۵/۱۰ درصد است.

سرپرست ISC افزود: رتبه سوم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران  ۰۸/۸ درصد و میزان تولیدات علمی آن ۲۱۸۳۸ مقاله است.

مهراد خاطرنشان کرد: رتبه چهار و پنج به ترتیب به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق دارد. میزان تولیدات علمی این دو دانشگاه بزرگ صنعتی کشور به ترتیب۱۶  هزار و ۹۰۸ مقاله ( ۲۶/۶ در صد از کل تولید علم ایران) و ۱۴ هزار و ۹۳۸ مقاله ( ۵۳/۵ درصد از کل تولید علم ایران ) است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه تربیت مدرس که دانشگاهی است با دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به خاطر دانشجویان تحصیلات تکمیلی امری ممکن و نسبت به سایر دانشگاه‌ها ساده‌تر است، با تولید ۱۴ هزار و ۱۱۲ مقاله (۲۲/۵ درصد از کل تولید علم دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور) رتبه ششم تولید علم ایران را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در بین دانشگاه‌های تولید کننده علم  هفتم است، ادامه داد: این دانشگاه با تولید ۲۲/۴ درصد از کل تولید علم ایران ۱۱ هزار و ۳۹۰ مقاله از بدو تاسیس تاکنون در نظام استنادی اسکوپوس ثبت و نمایه سازی کرده است.

مهراد در مورد حضور دانشگاه شیراز و صنعتی اصفهان در بین ۱۰ دانشگاه برتر تولید کننده علم گفت: دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی اصفهان به ترتیب ۱۰۶۳۰۱۰ هزار و ۶۳۰ مقاله و ۸ هزار و ۳۷۰ مقاله تولید کرده‌اند. وی افزود: سهم دانشگاه شیراز از کل تولید علم ایران ۹۳/۳ درصد و سهم دانشگاه صنعتی اصفهان از کل تولید علم ایران ۱/۳ درصد است.

مهراد ادامه داد: بدین ترتیب رتبه دانشگاه شیراز ۸ و رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان ۹ است.

وی در پایان گفت: دانشگاه فردوسی مشهد با کسب رتبه ۱۰ تنها ۸ هزار و ۱۶۵ مقاله در اسکوپوس نمایه سازی کرده است. سهم تولید این دانشگاه از کل تولید علم ایران ۰۲/۳ درصد است.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ