اشنایی با روستای انار اردبیل

0

روستای انار اردبیل

روستای انار در ۲۰ کیلومتری شهرستان مشگین شهر واقع شده است و از توابع دهستان لاهرود در بخش مشکین شرقی شهرستان مشگین می باشد  و روستایی کاملا زیبا و مناسب تفریح می باشد مردمان این روستا به زبان ترکی صحبت می کنند و مذهب ان ها اثنی عشری است همچنین این روستا قدمت خیلی طولانی دارد، شما می توانید با تهیه بلیط چارتر تهران تبریز از سایت اس چارتر در اولین فرصت به دست امده بلیط خود را تهیه کنید و سری به روستای انار بزنید.

تاریخچه روستای انار اردبیل

با توجه به نوشته های کتاب در نزهت القلوب حمدا مستوفی امده است که روستای انار به دست فیروز یکم پسر پادشاه یزدگرد دوم ساخته شده است که قدمت ان به  بیشتراز دو هزار سال قبل باز می گردد روستای انار علاوه بر این که فوق العاده دیدنی است اثار باستانی هم می باشد.

روستای اناربر  روی تپه‌ای بنا شده است که در دو سوی آن رودخانه اونارچای جریان دارد. این رودخانه از دامنه کوه سبلان  سرچشمه گرفته است و علاوه بر باغ‌ها و زمین‌های روستای اُنار، زمین‌های روستاهای اطراف را هم آبیاری می‌کند.

قومیت های روستای انار اردبیل

بیشتر مردم روستای انار به زبان ترکی اذربایجانی صحبت می کنند و ترک تبار هستند.

جمعیت روستای انار اردبیل

جمعیت  روستای انار طبق اخرین سرشماری در سال ۱۷۸۶ نفر (۴۶۵ خانوار ) می باشد.

مصالح استفاده شده در روستای انار اردبیل

برای ساخت خانه های این روستا از مصالحی چون : اجر، خشت، بتن، سیمان استفاده شده است همچنین در زمان های گذشته خانه های این روستا از خشت اجر و گل ساخته شده است و به مرور زمان دچار تغییراتی شده است در روستای انار هنوز بعضی از خانه ها از اجر و خشت درست می شود.

علت نام گذاری روستای انار اردبیل

در زبان ترکی (اون) به معنی ارد است و (اونار) به معنی اردها است حالا سوال اینجاست چرا اردها ؟ در زمان های قدیم در روستای انار چند اسیاب ابی وجود داشته است که مردم این روستا و روستاهای اطراف از اسیاب های این منطقه استفاده می کرده اند همین دلیل باعث نام گذاری این روستا شده است.

مناطق دیدنی روستای انار اردبیل

بعد از معرفی روستای انار اردبیل نوبت این می رسد که مناطق دیدنی ان را بشناسیم و با ان ها اشنا شویم این مکان ها عبارتند از : امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم، تپه قنبر، امامزاده اوچ قبر، قلعه بربر، گورستان اونار، درخت چنار معروف اونار و غارهای باستانی و دستکند بینه لر که در ادامه به معرفی برخی از ان ها می پردازیم.

تپه قنبر (سلاخ تپه )

منطقه اونار چند تپه باستانی معروف مانند :  تپه ال له‌ور، تپه مصلی، تپه دیده‌بان و تپه سلاخ‌خانه دارد که قدمت تپه قنبر، به دوران اشکانی و ساسانی باز می گردد.

امامزاده سید جعفر بن موسی کاظم اونار

ارامگاه سید جعفر بن موسی کاظم در شمال شرقی روستای انار واقع شده است و در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی وسط یک باغ بزرگ و سرسبز احداث شده است این امام زاده سه در دارد ، قبر امام زاده سید جعفر بن موسی کاظم در ضلع جنوب شرقی مسجد واقع شده است که بالای ان روی سقف مسجد گنبد بزرگی وجود دارد.

قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی امام زاده سید جعفر تنها یک قبر و یک اتاقک کاهگلی بوده است که روی قبر ساخته شده است تا اینکه یکی از ریش سفیدان روستای انار باغ هایی که کنار امام زاده قرار داشته است را به این بخش افزوده  و اتاقک کاهگلی را تبدیل به یک ساختمان کرده است.

قلعه بربر

قلعه بربر در دوران صدر اسلام ساخته شده است و مکانی برای دفاع ، حمل و نگهداری اذوقه و ابزار الات جنگی بوده است بقایای این قلعه بربر مربوط به دوران سده دوم و سوم هجری قمری بوده است. برای دریافت بلیط هواپیما می توانید به سایت آس چارتر مراجعه فرمایید .

درخت ۱۲۰۰ ساله چنار

این درخت در مرکز روستای انار واقع شده است و ۱۲۰۰ سال عمر دارد و ان را با نام بابا چنار می شناسند.

جنگل های روستای انار

در این روستا جنگل های زیادی وجود دارد که یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر است این جنگل ها فوق العاده زیبا هستند پیشنهاد می کنیم در سفر به مشگین شهر حتما به جنگل های انار سر بزنید.

غارهای دستکند باستانی بینه لر

این غارها و دخمه ها در دوران مادها و هخامنشیان احداث شده است اما با توجه به ساختار منطقه بینه لر امکان دارد این غارها مکانی برای سکونت یا دفن مرده ها باشد.

مکان های دیدنی مشگین شهر

منطقه کپز

این مکان که در شهر مشگین شهر است بنایی سنگی است که به صورت طبیعی به شکل صخره های مسطح، یک نواخت ، و بسیار بزرگ در امده است این مکان در ۲۰ کیلومتری مشگین شهر واقع شده است.

منطقه شکار ممنوع گندمین

نام این منطقه از کوه گندمین گرفته شده است که سرشار از جاذبه های گردشگری می باشد، این مکان فوق العاده زیبا و قشنگ است و اب و هوای معتدلی دارد پوشش گیاهی این منطقه بیشتر مرتع و علفزار است.

ابشار گوگور خیاوچای

در قسمت زیرین این ابشار حوضچه ای دایره ای احداث شده است که در ان ماهی های قزل الا فراوان هستند این مکان علاوه بر داشتن ماهی های قزل الا اب گرم نیز دارد که همین دلیل باعث شده افراد زیادی به این منطقه بروند و از خاصیت های اب درمانی اب گرم استفاده کنند، این ابشار در جنوب روستای موییل و در ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان مشگین شهر و در دامنه کوه شمالی سبلان قرار گرفته است.

عکاسی

عکاسی همیشه جزو تفریح های لذت بخش است هنگامی که به مکان های  تفریحی می رویم دوست داریم با عکس گرفتن تصویری از خود و یا خانواده مان ثبت کنیم، یکی از تفریحاتی که می توانید در این روستا انجام بدهید عکاسی است.

پیاده روی

پیاده روی همیشه جزو تفریحاتی است که هیچ گاه از ان خسته نمی شوید، حتی اگر در مسافرت نباشید دوست دارید گاهی وقتتان را با ان پر کنید حال فکر کنید در روستای زیبای انار هستید و در این طبیعت می خواهید پیاده روی کنید، یکی از قشنگ ترین حس ها پیاده روی در روستای انار است که علاوه بر قدم زدن می توانید هوای تازه و ناب این روستا را استشمام کنید.

روستا گردی

روستا گردی بهترین قسمت هر سفر می باشد شما با گشتن در داخل روستا علاوه بر تماشای خانه ها می توانید از طبیعت موجود در این مکان نهایت لذت را ببرید و همچنین با اهالی خون گرم این روستا اشنا بشوید پس حتما در سفرتان روستا گردی را فراموش نکنید.

صنایع دستی

هر شهری در ایران دارای صنایع دستی مخصوص خودش می باشد مشگین شهر نیز از این داستان جدا نیست ، صنایع دستی مشگین شهر عبارت است از : جاجیم، گلیم، نمد، فرش و سفال شما می توانید از این ها نیز برای خود و یا خانواده تان تهیه کنید همچنین به جز این ها در روستای انار محصولاتی کشت می شود که از ان ها نیز می توانید به عنوان سوغاتی و یا، یادبود ببرید این محصولات عبارتند از : ، انگور، هلو، گرد، شلیل، گندم، سیب، لبنیات و عسل.

اب و هوای روستای انار اردبیل

اب و هوای روستای انار ثابت نیست زیرا اب و هوا به کوه سبلان نیز بستگی دارد پیشنهاد می کنیم حتما قبل رفتن به روستای انار وضعیت اب و هوایی را چک کنید.

نحوه دسترسی به روستای انار اردبیل

برای رفتن به این روستا ابتدا باید به سمت شهر لاهرود بروید مسیر دیگری نیز وجود دارد که می توانید از روستای فخراباد در جاده مشگین شهر اردبیل بروید، فاصله لاهرود نسبت به شرق مشگین شهر کمتر است و از مشگین شهر تا مقصدی که شما می خواهید بروید باید چیزی حدود ۲۴ کیلومتر رانندگی کنید.

اقامت در روستای انار اردبیل

در مشگین شهر چند اقامت گاه مختلف وجود دارد که می توانید از انها استفاده کنید، قیمت این اتاق ها بستگی به تعداد شب ها و تعداد افراد دارد که با اقامت در هتل هزینه های شما بیشتر خواهد شد شما می توانید یا از این اقامتگاه ها استفاده کنید و یا هتل را رزرو کنید.

نکاتی در مورد سفر به روستای انار اردبیل

اگر قصد دارید به این روستا بروید حتما همراه خودتان کیسه زباله داشته باشید تا اشغال هایتان را در ان بگذارید اینطور از طبیعت نیز محافظت کرده اید.

برای رفتن به این روستا محض احتیاط حتما همراه خودتان یک دست لباس اضافه داشته باشید.

اگر با ماشین شخصی هستید حتما لوازم ایمنی به همراه خود داشته باشید.

همین طور کسانی که به قصد صخره نوردی به این ناحیه سفر کرده اند، حتما باید کلیه وسایل مورد نیاز را با خود داشته باشند که از جمله این وسایل می توان به طناب اشاره کرد. همچنین بهتر است تا تنهایی کوه نوردی نکنید و در گروه باشید.

ادرس روستای انار اردبیل

اردبیل، شهرستان مشگین شهر، بخش مشگین شرقی، دهستان لاهرود، روستای اُنار یا اونار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ