کمیسیون اجاره املاک سال ۱۴۰۱ (محاسبه)

0

محاسبه کمیسیون اجاره | حق کمیسیون املاک | محاسبه کمیسیون املاک ۱۴۰۱ | محاسبه کمیسیون املاک سال ۱۴۰۰ | کمیسیون املاک ۱۴۰۱ تهران |حق کمیسیون اجاره | فرمول محاسبه کمیسیون املاک | نرخ جدید کمیسیون املاک

نحوه محاسبه کمیسیون اجاره املاک سال ۱۴۰۱چگونه و چقدر است

محاسبه کمیسیون املاک در سال ۱۴۰۱ طبق قوانین مصوب خاص خود محاسبه می‌شود‌. در خرید و فروش، رهن، اجاره، مضاربه و غیره هر نوع ملکی حق کمیسیون بنگاه بر اساس معیارها و فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود. در حال حاضر کمیسیون مشاور املاک بر اساس نرخی که توسط اتحادیه مشاورین املاک مطابق با معیارهای مشخصی در هر معامله تعیین شده است، محاسبه می‌شود. تعرفه‌ای که هر سال مشاوران املاک دریافت می‌کنند در شهری نسبت به شهر دیگری متفاوت است.

مهمترین ملاک برای تعیین حق کمیسیون، ارزش ملک است. به عبارت دیگر حق کمیسیون یک مبلغ ثابتی نیست. بلکه بسته به ارزش ملک متغیر بوده و هر میزان که ارزش ملک معامله شده بالاتر باشد به همان میزان حق کمیسیون نیز بالاتر می‌رود. اما جهت پیشگیری از بروز اختلافات احتمالی بین طرفین معامله و مشاوران املاک حق کمیسیون هر سال توسط اتحادیه مشاوره املاک هر شهر به روزرسانی می‌شود.

محاسبه کمیسیون اجاره کارمزد مشاوران املاک حق کمیسیون مشاورین املاک

بنابراین برای مشخص کردن حق کمیسیون یک قوانین خاصی وجود دارد که صنف هر شهر مطابق با همان قوانین حق‌الزحمه هر ساله مشاوران املاک را تعیین می‌کند. یک نکته بسیار مهم در محاسبه کمیسیون املاک در سال ۱۴۰۱ این است که اگر به هر دلیلی یک معامله ملکی بین طرفین برهم بخورد حق کمیسیون آن همچنان محفوظ بوده و طرفین اگر آن را پرداخت نکرده باشند موظف به پرداخت و اگر پرداخت کرده باشند حق استرداد ندارند.

محاسبه کمیسیون املاک تهران

بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد.

براساس  ابلاغیه سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده:

حق کمیسیون مبایعه نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک میباشد.

از هر طرف مجموعاً نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. لازم بذکراست این نرخ تا پیش از این یک درصد از دو طرف معامله بود.

همانطور که گفته شد حق کمیسیون توسط مشاورین املاک به سبب خدماتی که ارائه میدهند دریافت میشود و میزان آن توسط اتحایه مربوطه تعیین و ارزش گذاری می شود.
این مبلغ برای معاملات خرید و یا فروش ملک در تهران، به گونه ای است که برای معاملاتی تا سقف ۵۰۰ میلیون، ۰.۵ درصد از قیمت ملک تحت عنوان حق کمیسیون از هر دوطرف معامله دریافت می شود و در صورتی که ارزش ملک معامله شده از ۵۰۰ میلیون بالاتر باشد ۰.۲۵ درصد از مبلغ مازاد قیمت ملک به حق کمیسیون اضافه می شود.

علاوه بر این در تمامی معاملات ۹ درصد نیز تحت عنوان مالیات در یافت می شود.

لازم به ذکر است این مبلغ از هر دوطرف معامله دریافت خواهد شد یعنی ۰.۵ درصد ارزش ملک از فروشنده و ۰.۵ درصد هم از خریدار ملک مربوطه دریافت می شود. به عنوان مثال اگر ملک معامله شده دارای ارزشی برابر با ۶۰۰ میلیون باشد، برای این ملک تا ۵۰۰ میلیون حق کمیسیون، ۰.۵ درصد محاسبه شده و برای ۱۰۰ میلیون بالاتر، ۰.۲۵ درصد محاسبه می شود. مجموع این مبالغ و ۹ درصد مالیات در پایان معامله از فروشنده و خریدار اخذ خواهد شد.

نحوه محاسبه خرید یا فروش یک آپارتمان به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان در استان تهران

(۵۰۰ میلیون × ۰.۵ درصد) + (۱۰۰ میلیون باقی مانده × ۰.۲۵ درصد) = حق کمیسیون

۲,۷۵۰,۰۰۰  = (۰.۵ × ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰) + (۰.۲۵ ×  ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰) = حق کمیسیون

حق کمیسیون × ۹ درصد مالیات = مبلغ مالیات

۲۴۷,۵۰۰ = ۲,۷۵۰,۰۰۰ × ۰.۹  = مبلغ مالیات

مبلغ مالیات + حق کمیسیون = مبلغ قابل پرداخت توسط هر یک از طرفین معامله

۲,۹۹۷,۵۰۰  =  ۲۴۷,۵۰۰  +  ۲,۷۵۰,۰۰۰ = مبلغ قابل پرداخت توسط هر یک از طرفین معامله

حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

برای مثال اگر قصد اجاره یک آپارتمان به مبلغ ۶۰ میلیون رهن و ماهانه ۲ میلیون اجاره را دارید.

تبدیل رهن به اجاره                                  ۱,۸۰۰,۰۰۰ =  ۳۰,۰۰۰ × ۶۰,۰۰۰,۰۰۰

مبلغ کل اجاره                                           ۳,۸۰۰,۰۰۰ = ۱,۸۰۰,۰۰۰+ ۲,۰۰۰,۰۰۰

مبلغ اجاره ضربدر ۲۵ درصد                       ۹۵۰,۰۰۰ = ۰.۲۵ × ۳,۸۰۰,۰۰۰

حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات        ۱,۰۳۵,۵۰۰ = ۰.۰۹ × ۹۵۰,۰۰۰

۱,۰۳۵,۵۰۰ مبلغ کمیسیون برای هر طرف معامله با احتساب ۹% ارزش افزوده خواهد بود.

باید درنظر داشت که در نهایت مبلغ ۹% از مبلغ کمیسیون به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بر مبلغ کمیسیون اضافه می شود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

در این ابلاغیه آمده است بازگشت به نامه شماره ۱۱۴۸۶۶ مورخ ۹۸/۱۱/۰۱ به آگاهی می رساند پیشنهاد نرخ خدمات مشاوران املاک شهر تهران به همراه صورتجلسه کمیته نرخ گذاری کالا و خدمات در جلسه مورخ ۹۹/۰۶/۲۳ کمیسیون نظارت تهران مطرح که پس از بحث و تبادل نظر به موجب بند ۶ مصوبات ضمن اصلاح پیشنهاد کمیته با تعرفه خدمات مشاوران املاک موافقت گردید.

ذیل این نامه که از سوی یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران به فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نوشته شده آمده است مراتب وفق مقررات ماده ۵۱ قانون نظام صنفی جهت اقدام قانونی لازم اعلام میگردد.

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به ایسنا خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است. پیشنهاد اتحادیه املاک ۴ دهم درصد، سازمان حمایت از مصرف کننده ۳ دهم درصد و کمیسیون نظارت وزارت صمت ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین بود که نهایتاً نرخ ۲۵ درصد از متعاملین تعیین شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ