سیاوشون کجاست سیاوشان در کدام استان است

0

سیاشون کجاست سیاوشون کجاست سیاوشان کجاست

دهستان سیاوشان، دهستانی از توابع بخش مرکزی شهرستان آشتیان در استان مرکزی ایران است.

جمعیت روستای سیاوشان

جمعیت این دهستان بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، ۱۸۴۹ نفر (۷۲۲ خانوار) متشکل از ۸۷۰ مرد و ۹۷۹ زن بوده‌است.

روستای سیاوشان یا سیاوشوون روستایی است که در استان مرکزی  که بسیار زیبا و جذاب است و به راحتی می‌توان به آن سفر کرد.
در مسیر جاده قم به آشتیان و در پنج کیلومتری جنوب این شهر، دهستان تاریخی سیاوشان قرار دارد. نام «سیاوشان» برگرفته از پهلوان اسطوره‌ای ایران‌ زمین «سیاوش» است و قدمتی چندین هزار ساله دارد. این روستا یکی از ۱۶ نقطه ایران بزرگ بوده که در آن برای سیاوش مراسم سوگواری برگزار می‌کردند.

سیاوشان از زمان‌های دور در مسیر راه عتبات عالیات قرار داشته و یکی از جاده‌های پرتردد در ناحیه مرکزی به شمار می‌آمده است. این راه از قم به خلجستان، آشتیان و سیاوشان امتداد داشته و از آنجا به همدان و سپس کرمانشاه و عراق می‌رسید.

سیاوشون جاهای دیدنی استان مرکزی اخبار استان مرکزی

اماکن تاریخی سیاوشون

بنای پل تاریخی حاج محمد باقر، در حاشیه غربی روستای سیاوشان حد فاصل دو بنای تاریخی حمام و حسینیه روستا، با استفاده از مصالح آجر و گل آهک بر روی رودخانه فصلی آشتیان بسته شده‌است. پنج دهانه با طرح رومی، عبور آب از زیر پل را در زمان سیلاب و فصل بهار میسر می‌سازند، در شمال اثر، درست در بالای چشمه میانی کتیبه ای سنگی در کادری از کاشی‌های خشتی آبی رنگ جای گرفته که بانی و سال ساخت پل را مشخص می‌کند. این پل حدود یکصد سال قدمت دارد. این پل در دوران پهلوی اول بر روی رودخانه سیاوشان ساخته شده که به پل حاج محمد باقر معروف است، این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۰۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سیاوشون جاهای دیدنی استان مرکزی اخبار استان مرکزی

یکی دیگر از آثار ی که تاریخ را در این روستا ورق می زند، حمام تاریخی روستا است، مرمت و بازسازی این اثر تاریخی با کمک بخش خصوصی در حال اجراست که این موضوع می تواند راهگشای صنعت گردشگری در این روستا باید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ