سفرهای دل چسب زمستانی در ایران + عکس

0

تا جایی که یادمان می آید، معمولا سفرهای خانوادگی و دوستانه مان یا مربوط به تابستان بود و شمال و شرجی ۴۰ درجه، یا مربوط به عید و همان شمال و ترافیک وحشتناکش. یعنی اگر سه المان شمال، عید و تابستان را از تقویم حذف می کردیم، فقط همین تهران برایمان می ماند.

تا همین اواخر خیلی از مردم به خصوص در کلانشهرها ترجیح می دادند در این فرصت محدودی که برای سفر در اختیار دارند سراغ گزینه های آشنا بروند و بی خیال ماجراجویی و پیدا کردن مناطق بکر طبیعی و مرخصی گرفتن در پیک ایام کاری در سال باشند. اگر هم کسی می خواست وسط پاییز و زمستان بزند به دل سفر، مناطق جنوبی و سفر به کیش و بندرعباس تنها گزینه های رومیز بود. حالا اما پیشنهاد ما این است که در این زمستانی که بهار شده و تا الان دو قطره برف و باران درست درمان ندیدیم، تا زمستان تمام نشده بزنید به دل سرما.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

البته که اگر سرمایی هم باشید هم از این سبک ناامید بر نمی گردید. حتی اگر فکر کنید پول و پله زیادی توی جیبتان نیست باز هم غم به دلتان راه ندهید چرا که مسیرها را هم برایتان کوتاه کردیم. یعنی چه؟ یعنی این اطمینان را می دهیم که جاذبه های توریستی زمستانی شهرهای مجاورتان- فرقی ندارد کجای ایران زندگی می کنید- از فیض بررس های ما بی بهره نمانده اند. این «ما» البته شامل خودمان در همشهری جوان می شود و دوستانمان در ماهنامه سرزمین که شماره ای را اختصاصا به سفر زمستانه پرداخته اند.

چهار گوشه کشور پر از گزینه هایی است که برای یک سفر زمستانی متفاوت می شود بهشان فکر کرد.

دور ایران در زمستان

قرار نیست همیشه به نزدیک ترین نقطه به محل زندگی مان به عنوان یک گزینه بالقوه برای سفر فکر کنیم، قرار نیست همه تعطیلات مان را در راه های منتهی به شمال کشور بگذرانیم و البته قرارنیست به بهانه مسافت زیاد، خودمان را از دیدن جذابیت های طبیعی شمال و مرکز کشور محروم کنیم. کافی است به منوی پیشنهادی ما برای سفرهای زمستانی نگاهی بیندازید تا ببینید در چهارگوشه کشور چه مکان هایی انتظارتان را می کشند. دستکش، کلاه و زنجیر چرخ تان را آماده کنید و یک سفر متفاوت را تجربه کنید.

غرب و شمال غرب

آذربایجان، کردستان، کرمانشاه

کوهپایه ها و ارتفاعات سردسیری شمال و شمال غرب معمولا مقصد اسکی بازان، یخ نوردان، طبیعت نوردان ماجراجو و کلا هر نوع انسانی است که سرش برای یک چالش برفی در هوای کلی درجه زیر صفر حسابی درد می کند. اگر احیانا شما هم در زمستان خشک امسال هوس برف بازی به سرتان زده، توصیه می کنیم که جاذبه های طبیعی این نواحی را نادیده نگیرید.

فقط در صورت عمل به توصیه ما در نظر داشته باشید که با این کار عملا دارید خودتان را به قلب طوفان می زنید. پس قبل از حرکت برای مسافرت دقیقا مقصد را مشخص و خودتان را به تمام تجهیزات و امکاناتی که در سفر نیاز دارید، اعم از وسیله نقلیه به همراه تجهیزات ایمنی کامل، لباس گرم به میزان کافی و… مجهز کنید. به هوای اینکه حالا برویم ببینیم چه می شود با یک پراید سفید یخچالی که زنجیر چرخ هم ندارد، خودتان را به گردنه های کوهستانی نزنید، زیرا در آن صورت احتمالا چند روز بعد، پیکره یخی زیبایی از شما به دست خانواده محترمان خواهد رسید. این هم لیستی از مکان های دیدنی زمستان شمال غرب.

پیست اسکی پیام- آذربایجان شرقی: از تبریز که به سمت مرند حرکت کنید، بعد از حدود بیست کیلومتر به روستای زیبا و پلکانی به اسم «یام» می رسید که در دامنه کوه «می شو» قرار دارد. روبروی این روستا پیست اسکی «پیام» قرار دارد (جناس ناقص افزایشی را لذت بردید؟) که این پیست اسکی از قدیمی ترین پیست های اسکی ایران است و فقط ۳ روز آخر هفته باز است.

در این پیست شما می توانید وسایل اسکی را کرایه بگیرید سوار تله سیژ شوید و از امکانات آن مثل بوفه و پارکینگ و سرویس بهداشتی استفاده کنید. ناگفته نماند که این مجموعه، یک پیست اسکی هم مخصوص حرفه ای ها دارد.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

– قره کلیسا (کلیسای طاطاوس)- آذربایجان غربی: آیا می دانستید یکی از قدیمی ترین کلیساها در سراسر جهان در همین ایران خودمان قرار دارد؟ در ۴۰ کیلومتری شهر ماکو کلیسایی است که گفته می شود به صورت اورجینال، توسط حواریون حضرت عیسی (ع) ساخته شده و هنوز هم بعد از صدها سال قرص و محکم پابرجاست.

اگر مسیحی هستید که تکلیفتان معلوم است، اما اگر مسلمان هستید هم توصیه می کنیم به هیچ وجه تجربه حضور در این بنای مقدس تاریخی را از دست ندهید. برای رسیدن به این کلیسای سنگی و فوق العاده زیبا باید از تبریز به سمت مرند حرکت کنید (کلا این مسیر خیلی برکت دارد) و بعد از ۷۰ کیلومتر به «شوط» برسید. بعد از اینکه به «شوط» رسیدید وارد جاده سمت چپ می شوید و کمی بعد از اینکه ۴۰ کیلومتر را طی کردید، چشمتان به جمال قره کلیسا روشن می شود.

آبگرم معدنی- اردبیل: اصلا می شود کسی سروکارش به استان اردبیل بیفتد و بی خیال چشمه های معدنی آب گرم شود؟ حالا درست است که اصل رونق آن مربوط به ایام گرم تر سال است، اما فکر اینکه شما تا گردن در آب گرم فرورفته اید و دانه برف خیلی رمانتیک مشغول باریدن هستند، خیلی ها را مجاب می کند تا در زمستان هم عازم شهر سرعین در استان اردبیل شوند.

البته آن هایی که تازگی ها سرعین رفتند می دانند که حول بسیاری از چشمه ها فضای مسقفی ساخته شده و مانند استخرهای مدرن همیشه می توان از آن استفاده کرد اما باز هم هستند کسانی که به همین میزان طبیعی بودن کار قد نمی دهند و الا و بلا می خواهند از چشمه های سرباز استفاده کنند. اگر از این دسته هستید توصیه ما به شما، استخر گاومیش گلی در مرکز سرعین است . از زندگی چه می خواهید دیگر واقعا؟

دریاچه زریوار- کردستان: یکی از جاذبه های شناخته شده کردستان که سال ها است گردشگران را در زمستان های همیشه برفی آن جذب می کند، دریاچه زریوار است. این دریاچه تا قبل از توسعه شهر مریوان چند کیلومتری با شهر فاصله داشت، اما حالا تقریبا به آن چسبیده است. در زمستان تقریبا تمام سطح دریاچه یخ می زند، اما حواستان باشد که خیلی به استحکام این لایه اطمینانی نیست و توصیه ما این است که همین طوری از دور لذت ببرید، زیرا در صورتی که خدایی نکرده یخ زیر پایتان بشکند، آن وقت نباید انتظار کمک زیادی را داشته باشید.

آبشار پریشان- کرمانشاه: این روستا در یکی از سردسیرترین نقاط این استان سردسیر قرار دارد پس طبیعی است که برای رسیدن به آن باید تمامی تجهیزات لازم را همراه داشته باشید. برای تماشای این آبشار یخ زده باید به روستای «چرمه علیا» در ۲۳ کیلومتری شمال شرق سنقر در جاده سنقر به قروه بروید. فراموش نکنید اگر بخواهید بی هوا و بدون تدارک کافی خودتان را به جاده های این منطقه بزنید، جانتان پای خودتان است.

شمال

مازندران، گلستان، گیلان

دریابه کنار

نسبت به شلوغی های وحشتناک تابستان و عید، زمستان های شمال بدجوری سوت و کور است. جان می دهد برای شمایی که افسردگی زمستانی گرفته ای و از عالم و آدم بریده ای.

البته به این شرط که هوس به دریازدن به هیچ قصد و نیتی به سرتان نزند. نیاز به گفتن نیست که سفر به جاده های کوهستانی سرد و جنگل های پوشیده از برف، نیاز به تدارکات مفصل و ملاحظات زیادی احتیاج دارد. اگر تجربه گردشگری در زمستان را دارید و عزمتان را برای یک سفر زمستانی به شمال کشور جزم کرده اید، پیشنهادهای ما را از دست ندهید:

– جزیره آشوراده و منطقه گمیشان- گلستان:در زمستان شمامی توانید انواع اقلیم ها را در گلستان تجربه کنید. از کوهستان های مرتفع گرفته تا مناطق کویری. در میان همه این ها، توصیه ما به شما سفر به جزیره آشوراده و تماشای اسب های زیبا و آزاد در آن جزیره است. برای این کار باید یک توک پا تشریف ببرید اسکله بندرترکمن و از آنجا با قایق به مقصد این جزیره حرکت کنید. تماشای چادرهای عشایر و زندگی سنتی آنان نیز در منطقه «گمیشان» در نزدیکی بندرترکمن خالی از لطف نیست.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

– روستای شیخ موسی- مازندران: روستای شیخ موسی، در اصل به عنوان ییلاق مازنی ها، بخصوص دوستان مقیم بابل و اطراف آن شناخته می شود، اما سفر به آن در زمستان نیز خالی از لطف نیست. برای رسیدن به این روستا باید از شهر بابل به سمت گلوگاه حرکت کنید و پس از رسیده به گلوگاه ۲۰ کیلومتر دیگر هم در جاده گلوگاه برانید تا به روستای شیخ موسی برسید. در این روستا علاوه بر زیارت امامزاده و استفاده از مناظر بکر برفی، می توانید از چند آبشار یخ زده در اطراف شهر هم سیاحتی به عمل آورید.

– تله کابین احرار- گیلان: احتمالا خیلی از شما، این تله کابین را با نام تله کابین (بام سبز گیلان) بشناسید. ما به این علت این تله کابین را به شما پیشنهاد می کنیم که سفر به ارتفاعات و جنگل های کوهستانی گیلانی در این فصل سال، فقط از پس حرفه ای هابر می آید و کسی که قصد تجربه آن را دارد، باید صابون روبرو شدن با انواع و اقسام جانوران وحشی و چالش های محیطی را به تنش بمالد. پس اگر جزو آن اقلیت حرفه ای نیستید خیلی راحت سوار تله کابین شوید و از دره های فوق العاده پوشیده از برف لذت ببرید. خیلی هم شیک و مجلسی.

شرق

خراسانات، سیستان و بلوچستان

شرق شرجی

شرق ایران در زمستان به طور عمده از ۳ اقلیم آب و هوایی تشکیل می شود. یکی سرد و خشک که از مرزهای شمالی این منطقه شروع می شود و به جز چند منطقه قشلاقی تا جنوب استان خراسان رضوی ادامه دارد. یکی گرم و خشک (گرم تر نسبت به آنس رد البته، نه اینکه ۶۰ بالای صفر باشد) که از جنوب استان خراسان رضوی و تا نزدیکی های خط ساحلی در استان سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و دیگری هم گرم و شرجی که طبیعت آب و هوای مناطق ساحلی است.

به همین علت در این گستره صدها کیلومتری،می توانید هر نوع آب و هوایی را که مدنظرتان باشد، در زمستان تجربه کنید. حال بستگی به خودتان دارد. آیا دلتان برای هوای ۱۰ زیر صفر و برف های چند متری می تپد؟ یا برای کویرنوردی و مناظر بدیع اش؟ یا شاید هم هوس ساحل مکران و آب و هوای معتدلش در زمستان به سرتان زده است.

– آبگرم می اندشت- خراسان شمالی: نسبت به همتایانش در سرعین از شهرت بسیار کمتری برخوردار است و اتفاقا همین مهجورتربودن باعث شده تا از گزند تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند. در آب و هوای سرد زمستان خراسان شمالی آب تنی کردن در چشمه آب گرم ایوب پیامبر (ع) صفای وحشتناکی دارد. برای رسیدن به این چشمه، بایستی از بجنورد به سمت گیفان حرکت کنید. در فاصله حدود ۹۵ کیلومتری بجنورد در شمال روستای «حاجی عبدالوهاب» این چشمه آب گرم در خدمت شما است. علت نامگذاری آن هم به اینجا بر می گردد که اهالی اعتقاد دارند مقبره ای که در کنار این چشمه قراردارد متعلق به حضرت ایوب (ع) است.

– آبشار آبگرم- خراسان رضوی: بدیهی است که در سفر به خراسان رضوی اولین مقصد تمام گردشگران ایرانی بارگاه متبرک آقا علی بن موسی الرضا (ع) باشد. اگر بعد از زیارت قصد کردید که از جاذبه های طبیعی استان خراسان رضوی هم استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما آبشار آبگرم است. آبشار آبگرم تنها آبشار ایران است که آب گرمی دارد و دمای آن به حدود ۴۰ درجه هم می رسد. این آبشار در حدود ۵ کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای «آبگرم» قرار دارد. (قشنگ متوجه دمای این آبشار شدید دیگر؟)

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

– فردوس و بشرویه- خراسان جنوبی: وارد مرزهای خراسان جنوبی که بشوید، کم کم اقلیمک ویری ایران روی ماهش را به شما نشان می دهد. در این بین شاید زیباترین کویرهای خراسان جنوبی متعلق به این دو شهرستان باشد. فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند و بشرویه در ۱۲۰ کیلومتری طبس واقع شده . در فردوس می توانید دیداری به یاد ماندنی با جمعی از بهترین انارهای ایران داشته باشید و در بشرویه هم تا دلتان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف وجود دارد. فقط بدانید که سفر کردن به کویر هم مثل سفر به کوهستان چالش های خودش را دارد و باید برای آن حتما تدارک مفصلی ببینید.

– جنگل حرا- سیستان و بلوچستان: این استان به قدری جاذبه های تاریخی دارد که ۱۰ برابر این ۴ صفحه را می توان به آن اختصاص داد. اما اگر بخواهیم فقط به معرفی یک جاذبه بسنده کنیم، پیشنهاد ما به شما جنگل حرا است. این جنگل در اطراف رودخانه فصلی باهو کلات و خورباهو قرار دارد، یک رودخانه آب شیرین که به دریای عمان می ریزد. در این رودخانه می توانید با «گاندو» تمساح خجالتی و بانمک هم ملاقاتی داشته باشید. فقط حواستان باشد ملاقات به همان بیرون آب ختم شود. چون در غیراینصورت احتمالا غذای چند روز گاندوها را تامین خواهید کرد.

جنوب

بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، کرمان

گرما در سرما

با توجه به آب و هوای شرجی و به معنای کامل کلمه «داغ» این استان ها در جنوب ایران، زمستان بهترین فصل برای سفر به این استان ها می باشد. در این فصل می توانید از آب و هوای معتدل و لطیف این استان ها، به علاوه آب تنی در خیلج فارس و البته گشت و گذار در مناطق تاریخی و جنگلی آن کمال بهره را ببرید. اگر هم از جنسیت مونث بهره مند هستید که کیش و بازارهایش به میزان کافی معرف حضور هستند! و دیگر نیازی به معرفی دوباره ندارند.

– سیراف- بوشهر: دریا و خلیج فارس که سر جای خود. اما اگر جدای از آن قصد داشتید سری هم به اماکن تاریخی فوق العاده این استان بزنید، توصیه می کنیم بندر افسانه ای سیراف را از دست ندهید. در زمان های قدیم این شهر، شهری بوده فوق العاده پررونق و آباد با عمارت های باشکوه و نقطه آغاز راه ابریشم. متاسفانه این شهر صدها سال قبل بر اثر زلزله ویران شد اما هنوز هم می توانید آثار بسیاری از جمله قلعه، مسجد و گورستان را از لا به لای کتاب خاک خورده تاریخ آن بیرون بکشید. برای رفتن به آن هم باید از بوشهر به سمت خورموج- از خورموج به کنگان- و از کنگان به سمت سیراف بروید.

– چاهکوه و دره تندیس ها- هرمزگان: کیش را که می شناسید، بندرعباس هم که معرف حضور هست. دلفین های هنگام هم که معروف هستند دیگر! جدای از صدها جاذبه شناخته شده این استان انتخاب ما چاهکوه و دره تندیس ها است. چاهگوه درواقع دره ای است که با شکلی فوق العاده عجیب و منحصر به فرد که بر اثر باران و فرسایش خاک به شکل یک اثر هنری عظیم الجثه درآمده و یکی از ناب ترین مناظر طبیعی را در ایران حل کرده.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

دره تندیس ها در همان مایه ها قرار دارد و اصلا از اسمش هم معلوم است که با چه جور دره ای سر و کار دارید. دره تندس ها در ۷۵ کلیومتری شهر قشم و چاهکوه در ۸۵ کیلومتری آن قرار دارد. فقط برای نوردیدن این دره های عجیب و غریب کاملا مجهز و بایک بلد راه حرکت کنید. زیرا همان طور که از اسمش بر می آید پر از پستی و بلندی های عجیب و غریب است.

– شوش و زیگورات چغازنبیل- خوزستان: توصیه ما به شما این است که در زمستان کلا همین طوری در استان خوزستان راه بروید و از آب و هوای فوق العاده آن لذت ببرید که از چند ماه دیگر جایش را به گرمای بالای ۵۰ درجه می دهد. اما اگر خواستید در کنار راه رفتن! سری هم به اماکن تاریخی بزنید، توصیه می کنیم بناهای چندهزار ساله شهر شوش را از دست ندهید. کاخ آپادانا، تپه آکروپل، کاخ شاوور و مقبره حضرت دانیال (ع)، زیگورات (نوعی معبد) سه هزار و ۳۰۰ ساله چغازنبیل هم در ۱۵ کیلومتری شهرشوش قرار دارد که خورک بر و بچه های تاریخ باز است.

– دریاچه مهارلو- فارس: تخت و جمشید و پاسارگاد را بگذار ید برای فصل های دیگر! دریاچه مهارلوی استان فارس در زمستان یکی از زیباترین مناظر ایران را خلق می کند. این دریاچه هم البته مثل دریاچه ارومیه این روزها حال و روز خوبی ندارد اما در این موقع سال همچنان مناظر فوق العاده ای خلق می کند. برای رفتن به این دریاچه کافی است از شیراز به سمت سروستان حرکت کنید و پس از ۵۰ کیلومتر این دریاچه با گونه های مختلف پرندگان مهاجر و پوشش گیاهی زیبای اطراف آن پذیرای شما است.

– کویر لوت- کرمان: کویرترین کویر ایران! همین کویر لوت در استان کرمان است که کویرنوردی آن فقط کار باتجربه ها است. کویر ظهرهای فوق العاده گرمی دارد و شب ها به قدری سرد می شود که امکان گذراندن شب در کمپ های غیرحرفه ای در آن عملا وجود ندارد. برای رسیدن به این کویر باید چند اقلیم آب و هوایی را پشت سر بگذارید. ابتدا باید از شهر سرسبز ماهان راه بیفتید و وارد یک جاده کوهستانی شوید. جالب اینجا است که چند ده کیلومتر کنار کویر لوت قبل از کویر به یک منطقه زمستانی و برفی به نام سیرج می رسید (یعنی بروید در کف تنوع آب و هوایی!) بعد از آن باید به سمت گرم ترین نقطه جهان یعنی شهداد حرکت کنید و بعد هم که کویر لوت در خدمت شما است.

مرکز

مرکزی، سمنان، یزد

سرزمین پیست های کویری

بیشتر جاذبه های شهرهای مرکزی ایران، به دلیل واقع شدن در شاهراه های رفت و آمد در بین مردم شناخته شده هستند. ما هم نخواستیم تکرار مکررات دانسته های شما باشیم و به معرفی همین چند مورد بسنده کردیم که بتوانیم جاذبه های ناشناس استان هایی را که در زمستان کمتر به آن توجه می شد را معرفی کنیم. با توجه به این نکات این شما و این جاذبه های مرکز ایران:

– غار نخجیر- مرکزی: شرق استان مرکزی کویری است و غرب و جنوب غربی آن کوهستانی، بنابراین می توان هر دو آب و هوا را در این استان تجربه کرد. جدای از این ها اما انتخاب ما غار نخجیر است. این غار در شمال شرقی شهر دلیجان قرار دارد و از زیباترین غارهای ایران محسوب می شود. دمای این غار در زمستان حدود ۵ درجه بالای صفر است. بنابراین برای رفتن در آن باید حتما لباس گرم همراه داشته باشید. برای رسیدن به این غار باید از دلیجان به سمت نراق حرکت کنید و بعد از ۸ کیلومتر وارد جاده مخصوص غار شوید که با تابلو مشخص شده. غار پارکینگ هم دارد پس نگران خودرویتان نباشید.

– کویر- سمنان: علی رغم وجود پیست های اسکی پربرف در شمال این استان، اغلب مردم سمنان را با کویرش می شناسند. پیشنهاد ما هم به شما استفاده از این اقلیم کویری فوق العاده است.در سمنان ۳ کویر «شاهرود» در جنوب شهر شاهرود، کویر «دامغان» در جنوب شرقی همین شهر و پارک ملی کویر در کنار شهرستان گرمسار است. فقط برای بار چندم عرض می کنیم که سفر کردن به کویر ملاحظات بسیار و تدارک مفصل می خواهد. به هوای اینکه زمستاناست و کویر گرمه و این حرف ها بی هوا به آن نزنید که در این صورت سرمای وحشتناک شب های کویر پوست از سرتان می کند.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

– محله فهادان- یزد: در مورد این شهر تاریخی توصیه ما به شما این است که بی خیال بیرون شهر بشوید و بچسبید به همان درون شهر زیرا به قدری جاذبه تاریخی در این شهر هست که دیدن همه آن ها ساعت ها زمان می خواهد.

یکی از جذاب ترین این جاذبه ها، محله تاریخ فهادان در شهر یزد است که کاملا فرم تارخی خود را حفظ کرده و به صورت کاملا زنده شما را به اعماق تاریخ پرتاب می کند. این محله انواع و اقسام بناهای تاریخی را هم در خود جای داده و کلا تا باشه از این محله ها.

چند نکته ضروری که عمل نکردن به آنها ممکن است به قیمت جانتان تمام شود.

سعی کن گردنت نشکند!

سفر در زمستان، به خصوص سفر به مناطق سردسیر یعنی به جان خریدن انواع و اقسام خطرات. پس برای ایمنی بیشتر، لطفا نکات زیر را رعایت کنید.

زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی: جان هرکسی که دوست دارید بدون زنجیر چرخ در زمستان عازم جاده نشوید. بدانید و آگاه باشید که گردنه های اردبیل در زمستان هیچ شباهتی به اتوبان امام علی که شما و سالارتان با سرعت ۱۰۰ کیلومتری در آن می تازید، ندارند. خیلی صادقانه بگوییم که نداشتن زنجیر چرخ، ضدیخ مناسب، سیستم گرمایشی مطمئن و… ممکن است به بهای جانتان تمام شود. همان اتفاقی که هرساله دارد تکرار می شود اما متاسفانه باز هم بعضی ها به این توصیه ها توجهی نشان نمی دهند.

مناطق گردشگری ایران مناطق توریستی ایران قره کلیسا راهنمای گردشگری راهنمای سفر دریا کنار کجاست چاهکوه و دره تندیس ها جاهای دیدنی کرمانشاه جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی کردستان جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی ایران در زمستان جاهای دیدنی استان مرکزی جاهای دیدنی اردبیل تور زمستانی پیست اسکی پیام

خودروی مناسب: جاده های سردسیر در زمستان، عبارت هستند از مسیرهایی که خودروهایی مثل پاترول و لندکروز ۸ سیلندر در آن مثل ماشین های اسباب بازی می مانند. پس خیال اینکه با ماشین هایی مثل پراید و تیبا به کوهستان بزنید یا جاده های رملی کویر را زیر پایتان طی کنید از سرتان بیرون کنید. یعنی اگر می خواهید خودرویتان را به عنوان یادگاری به شن های کویر نسپارید از سرتان بیرون کنید.

تجهیزات مناسب هر اقلیم: خیال نکنید چون کویر شهداد گرم ترین نقطه جهان است پس برای سفر به آن در زمستان به هیچ امکاناتی احتیاج ندارید. برای سفر به هر اقلیم چه چنگلی، چه کوهستانی و چه کویری حتما از قبل تحقیق کنید و امکانات لازم آن سفر را تدارک ببینید. شاید جالب باشد بدانید که گاهی اوقات سفر به کویر در زمستان به مراتب امکانات بیشتری از سفر به کوهستان می خواهد.

از وسایل تفریحی استاندارد استفاده کنید: این تیوپ های بزرگ را دیده اید که همه می رویم رویش و روی برف سر می خوریم و خیلی حال می دهد؟ باید به اطلاعتان برسانیم که این نوع تفریح و سایر تفریحات این چنین در دسته تفریحات غیرایمن طبقه بندی می شوند. یعنی چه؟ یعنی ده ها مورد جراحت، مصدومیت های شدید و… هرساله در ارتباط با آن گزارش می شود. پس اگر احیانا هوس کرده اید در پیست اسکی برف بازی کنید بی خیال شکستن استخوان گردنتان شوید و به همان امکانات استانداردی که در محل وجود دارد بسنده کنید تا خدایی نکرده سفر به کام شما و خانواده محترمتان زهر نشود.

مراقب ناپایداری های جوی باشید:قبل از اینکه سفرتان را شروع کنید- چه کویر باشد چه کوهستان- حتما از اوضاع آب و هوای آن منطقه در چند روز آینده مطلع شوید. اگر خدایی نکرده در یک روز طوفانی پایتان را ه کویر بگذارید یا در روزی که برف شدیدی می بارد عازم کوهستان شوید، اگر خوش شانس باشید هرچی مسافرت از دماغتان بیرون می زند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ