آزادسازی واردات، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؟ / بازار خودرو در انتظار شگفتی

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین- مریم بهنام راد- بازار خودرو علی رغم وعده متولیان در خصوص بازگشت رونق و ارزانی همچنان به واسطه عرضه نامناسب تولیدات و بی کیفیتی و یک نواختی در محصولات داخلی، دچار سردرگمی و رکود شدید در خرید و فروش شده است.

اما امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت معتقد است؛ پس از اجرای هر دو مرحله از فروش یکپارچه خودروها، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که فروش خودرو‌ها و قرعه‌کشی بصورت یکپارچه در راستای تحقق هدف خود به‌درستی عمل کرده و التهاب قیمت‌ها در بازار کم کرده است.

اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد؛ رکود کم سابقه و تاریخی همچنان در بازار خودرو حاکم است و این روز‌ها به دلیل سیاست‌های داخلی و خارجی، برخی خودرو‌ها کاهش اندک قیمت را تجربه کرده اند.

اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در گفتگو با مجله خودرو ساتین گفت: سال هاست خودروی بی کیفیت را با هر قیمتی به مصرف کننده می‌فروشند، اما امروز مردم با ایجاد تحول اساسی در بازار می‌خواهند درآمد خود را صرف خرید خودرویی کنند که از لحاظ کیفی حرفی برای گفتن داشته باشد.

کرمی در خصوص وضعیت این روز‌های بازار خودرو گفت: با عرضه بدون قرعه‌کشی چند محصول سایپا مانند کوییک و شاهین به مردم، افت تقاضا و ریزش حدود ۶ میلیون تومان قیمت برخی محصولات در بازار همراه با آشفتگی را شاهد بودیم.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ادامه داد: شاید این روز قیمت تولیدات داخلی کمی کاهش یافته است و در برخی محصولات مانند پراید ۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ بیش از شش میلیون تومان افت قیمت بوده، اما این وضعیت کاهش قیمت‌ها به دلیل ابهام در اجرای برخی تصمیمات ادامه نخواهد داشت.

وی دلیل آشفتگی بازار خودرو را چنین تشریح کرد؛ مردم در انتظار واردات خودرو می‌باشند، اما هنوز برنامه دقیقی از زمان، دلار و نحوه ورود خودرو‌های خارجی به بازار اعلام نشده است.

وی در خصوص واردات خودرو‌های خارجی گفت: از اسفند ۱۴۰۰ خبر‌هایی مبنی برآزاد سازی واردات خودرو شنیده می‌شود، اما از اجرای آن هنوز خبری نیست. از همین روی تردید مردم در خرید و فروش بیشتر شده و بیش از ۲۰ درصد از مردم بدلیل همین وعده‌ها ترجیح می‌دهند خرید خودروی خود را به تعویق بندازند.

کرمی تأکید داشت: بیش از ۷ ماه از خبر آزاد سازی واردات خودرو می‌گذرد؛ اما وضعیت اجرای این تصمیم هنوز به طور قطعی مشخص نیست. در حال حاضر مردم رقبتی برای خرید در بازار ندارند؛ چراکه نگرانند اگر امروز با ۳ میلیارد تومان سانتافه خریداری کند، فردا با ورود خودرو‌های خارجی یک تا یک و نیم میلیارد تومان زیان می‌بینند.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: با اعلام واردات، خودرو‌های خارجی موجود در بازار خریدار ندارد و خرید خودرو‌های داخلی هم به موجب ایجاد چنین موجی در رکود است؛ مردم فکر می‌کنند با آزاد سازی واردات، قیمت‌ها به شدت ریزش می‌کند و یا برخی در تفکر کسب خودروی رایگان هستند!

وی تصریح داشت: سیاست‌های فعلی و ابهام در آزاد سازی واردات، بازار محصولات داخلی و خارجی را بشدت خراب کرده است.


بیشتربخوانید:آیین‌نامه واردات خودرو شفاف نیست


اخبار خودرو

کرمی می‌گوید: اما با آزاد سازی واردات، در بازار خودرو‌های خارجی تغییراساسی بوجود خواهد آمد و اگر وضعیت واردات خودرو به روال گذشته باز گردد، شرکت‌ها به طور منظم پاسخ‌گوی نیاز‌های مردم خواهند بود.

وی ادامه داد: اگر مردم دسترسی آسانی به خودرو‌ها داشته باشند، قیمت محصولات در بازار می‌شکند و شاهد اُفت قیمت محصولات خارجی و داخلی در بازار خواهیم بود و بازار رونق از دست رفته خود را بدست خواهد گرفت.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در ادامه وضعیت بازار را پیش بینی کرد و گفت: با آزادسازی و اجرای واردات خودرو، حداقل قیمت خودرو‌های خارجی در بازار اُفت ۴۰ درصدی را خواهد داشت ومردم ترغیب به خرید خودرو‌های خارجی می‌شوند و به موجب آن تولیدات داخلی نیز ریزش شدید قیمت را به دلیل کاهش تقاضا تجربه می‌کند.

وی تصریح داشت: در غیر این صورت محصولات خارجی گران‌تر خواهد شد و این وضعیت گریبان تولیدات داخلی را هم می‌گیرد و خودروی خارجی و خودرو‌های بی کیفیت داخلی بیش از گذشته گران‌تر خواهد شد.

آزادسازی واردات، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؟ / بازار خودرو در انتظار شگفتی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ