شکر تیغال چیست +فواید و مضرات و نحوه مصرف

0

شکر تیغال چیست ، فواید شکر تیغال ، خواص شکر تیغال ، نحوه مصرف شکر تیغال ، طریقه مصرف شکر تیغال ، شکر تیغال را چجوری بخوریم ، شکر تیغال چطوری درست کنیم ، شکر تیغال در باداری ، شکر تیغال برای گلو درد ، شکر تیغال برای نوزاد و کودکان

شکر تیغال چیست

شکر تیغال ماده است به شکل گلوله ای تاول دار ; سفید مایل به زرد و کمی شیرین  که در اثر زندگی حشره ای به نام Larinus Maculatus ، روی برگ و شاخه های گیاهی به نام خار شکر یا گل تیغال یا خوز و کک که هر سه نام یک گیاه است تولید می شود.

به این ترتیب که پس از این که حشره برگ و شاخه را نیش می زند ; پیله و لارو خود را روی آن می گذارد . و پس از رشد لارو در  داخل پیله و طی دوره ی زندگی به صورت حشره درآمده پیله را سوراخ می کند ; و از آن خارج می شود ، آن پیله ی به جا مانده را شکر تیِغال می نامند.

خواص اصلی شکر تیغال در درمان ناراحتی های تنفسی می باشد.

نام های دیگر : تیغال – تیهال – تران – شوک الجمل – شوک الجمال – ژوماکیوس – رعی الابل .

گلودرد شکر تیغال درمان گلودرد خانگی درمان گلو درد

خواص درمانی شکر تیغال

شکرتیغال به دلیل داشتن اثرات آنتی اکسیدان، یک ماده ی ضد سرطانی محسوب می شود.
شدت اخلاط و سوزش مری را تسکین می دهد.
خلط آور و تب بر است.
شکرتیغال در درمان یبوست و چاقی نقش موثری دارد.
می توان برای درمان افسردگی از این گیاه استفاده کرد.
شکرتیغال خشکی گلو و معده را برطرف می کند.
شکرتیغال ملین بوده و دستگاه گوارش را تنظیم می کند.
شکرتیغال برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید است.

خواص شکر تیغال

گیاه شکرتیغال از نظر طب سنتی طبیعت سرد و نیمه مرطوب دارد. برخی از مهم ترین خواص درمانی این گیاه به شرح زیر است:
گیاه شکر تیغال سرشار از مواد آنتی اکسیدان است و به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته می شود.
استفاده از شکرتیغال برای سلامت دستگاه گوارش مفید است، خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست کمک می کند.
شکرتیغال به دلیل خاصیت خلط آوری برای درمان سرفه، سیاه سرفه و سرماخوردگی مفید است. شکر تیغال شدت اخلاط و سوزش مری را تسکین می دهد.

تحقیقات گیاه شکر تیغال چه چیزی را نشان می‌دهد؟

تحقیقات نشان داده است، استفاده از عصاره گیاه شکرتیغال از طریق حداقل یک یا چند مکانیسم می تواند ترشح اسید معده را منظم و نیز خاصیت ضد زخم داشته باشد و استفاده از آن برای درمان زخم معده مفید است.
گیاه شکرتیغال اثر مثبتی بر تقویت حافظه و قدرت یادگیری دارد و برای رفع افسردگی مفید است.
در طب سنتی از ترکیب گیاه شکرتیغال با ژلاتین در آب جوش، برای درمان سرفه ای که بر اثر غلبه خون و صفرا است، استفاده می شود. این ترکیب، خشونت شش ها را برطرف کرده و صدا را باز می کند.

ترکیب شکر تیغال، شکر و ترنجبین می تواند التهابات گرفتگی صدای کودکانی را که زیاد گریه می کنند، بهبود بخشد. همچنین مصرف این گیاه برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید است و استفاده از آن، برای رفع خشکی و سوزش گلو موثر است.

از دیگر خواص گیاه شکر تیغال، کمک به تقویت عضلات است و مصرف آن، انعطاف پذیری ستون مهره ها را افزایش می دهد.

در طب سنتی از خواص شکر تیغال، برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین و سکته قلبی استفاده می شود. این گیاه همچنین برای پایین آوردن تب و درمان تکرر ادرار مفید است.

محل رویش شکر تیغال

گیاهان مولد شیرابه های قندی (مان) شکر تیغال در اغلب استان های ایران به ویژه یزد (مهریز) خراسان، فارس (جهرم)، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، شاهرود ، مازندران و تهران در بلندای ۱۸۰۰ متری از سطح دریا رویش و پراکندگی داشته و جمع آوری محصول نیز کم و بیش در این مناطق صورت می گیرد. در بسیاری از مناطق ایران به رغم وجود و وفور گیاه شکرتیغال آثاری از فعالیت و وجود حشره مشاهده نمی شود. این دارو برای تارهای صوتی مفید است و در رفع خش صدا موثر است. توصیه می شود مقداری از آن را در نصف لیوان آب جوش بریزید یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه منتظر بمانید بعد آن را در فواصل زمانی مختلف جرعه جرعه میل کنید.

مضرات شکر تیغال

استفاده از شکرتیغال برای بیماران مبتلا به فشار خون و افرادی که از قرص‌های تنظیم فشار استفاده می کنند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

زیاده روی در مصرف این گیاه باعث ایجاد حالت تهوع می شود. میزان مجاز مصرف این گیاه طبق منابع، ۱۸ گرم است.

توجه داشته باشید، اگر پیله شکر تیغال را تهیه کردید، حتما آن را بشکنید و حشره سیاه رنگ درون آن را جدا کرده و سپس استفاده کنید.

گلودرد شکر تیغال درمان گلودرد خانگی درمان گلو درد

طریقه مصرف شکر تیغال

معمولاً شکرتیغال را شکسته داخل آن را بیرون آورده و دور می‌اندازند. سپس شکرتیغال را آسیاب کرده در آب جوش خیسانده میل می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌نماید.

شکرتیغال به خاطر وجود ترکیبات قندی به راحتی در آب حل شده و طعم شیرین و لعابی دارد. این گیاه از قدیم به عنوان طعم‌دهنده، تسکین سرفه، تسکین تب و لینت‌دهنده مورد استفاده بوده است.

شیوه مصرف این گیاه دارویی حل کردن شکرتیغال در آب جوش و مصرف خوراکی آن است.

اگر آن را با ژلاتین مخلوط کنید، در آب جوش بریزید و بخورید، سرفه ای که از غلبه ی خون و صفرا باشد را درمان می کند. خشونت شش ها را برطرف کرده و صدا را باز می کند.

شکر تیغال را نرم بسایید و با آب جوشانده ی شیرین بیان مخلوط کنید. هر روز چند مرتبه، هر بار یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید تا سیاه سرفه را درمان کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ