علت ترک پوستی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

1

ترک‌های پوستی رگه‌های روشن یا سفیدی هستند که معمولاً روی شکم، سینه‌ها، باسن یا سایر نقاط بدن ظاهر می‌شوند. این ترک‌ها دردناک یا مضر نیستند و اغلب با گذشت زمان، کمرنگ یا محو می‌شوند. با این حال برای بسیاری ظاهر شدن این ترک‌ها روی پوست چندان خوشایند نیست.

علت ترک پوستی چیست؟

پوست خاصیت ارتجاعی و کششی دارد. با این حال اگر بیش از حد دچار تغییر یا کشیدگی شود، بافت کلاژن و الاستین در آن تخریب خواهد شد. در نتیجه در پوست علائمی ظاهر می‌شود که آن را با نام ترک‌های پوستی می‌شناسیم.

ترک‌های پوست ممکن است در ابتدا به صورت خطوط قرمز یا ارغوانی ظاهر شوند. همچنین احتمال دارد که علائم کشش اولیه کمی برجسته شده و خارش داشته باشند. با گذشت زمان این علائم کمتر شده و به رنگ سفید تغییر می‌کنند. با این حال علت ترک پوستی قرمز ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

بارداری

تحقیقات نشان می‌دهند که بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از زنان باردار در حین بارداری یا پس از تولد فرزندانشان، دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. ترک‌های بارداری معمولا در ناحیه شکم و سینه اتفاق می‌افتد.

سن بلوغ

رشد سریع در نوجوانانی که دوران بلوغ را می‌گذرانند، می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های پوست شود. این موضوع به ویژه در هنگام افزایش قد آن‌ها رخ می‌دهد. معمولاً ترک‌های پوستی که در سن بلوغ بوجود می‌آیند، بیشتر در قسمت زانوها ظاهر می‌شوند.

افزایش و کاهش سریع وزن

افزایش و کاهش شدید وزن در مدت زمان کوتاه به کشیدگی پوست و از بین رفتن کلاژن منجر خواهد شد. این موضوع به عنوان مهم‌ترین علت ترک پوستی قرمز شناخته می‌شود.

بیماری‌های خاص

برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند باعث ایجاد علائم ترک‌های پوستی شود. برای مثال بیماری‌هایی مانند سندرم مارفان و سندرم کوشینگ خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و بافت آن را شکننده می‌کنند.

استفاده از داروهای کورتون

استفاده طولانی مدت از کرم‌ها، لوسیون‌ها و داروهایی که حاوی کورتون هستند، باعث کاهش سطح کلاژن در پوست می‌شوند. علاوه بر این دلایلی مانند ورزش سنگین، تمرین با وزنه، رشد عضلانی سریع و ژنتیک نیز در ایجاد ترک‌های پوستی موثر هستند.

بهترین درمان‌های ترک پوست

به طور کلی راه حل قطعی برای درمان ترک پوستی سفید وجود ندارد. با این حال می‌توان با استفاده از برخی روش‌ها به بهبود ظاهر ترک‌ها کمک کرد.

این روش‌ها در دو گروه درمان حرفه‌ای و درمان خانگی ترک پوستی قرار می‌گیرند و به شرح زیر هستند:

درمان خانگی ترک پوستی

پیش از هر چیز فراموش نکنید که قرار نیست این درمان‌ها برای همه افراد به طور یکسان عمل کنند. ممکن است برخی از روش‌های درمان ترک پوستی سفید برای شما موثر باشند، اما تاثیری در علائم افراد دیگر نگذارند.

برخی از روش‌های درمان خانگی ترک پوستی عبارتند از:

روغن تراپی

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب عصاره‌هایی مانند روغن بادام، کره کاکائو و روغن زیتون و ماساژ آن‌ها روی پوست، می‌تواند به کاهش علائم ترک‌های پوستی کمک کند.

استفاده از ویتامین E و عصاره آلوئه ورا

مصرف خوراکی قرص ویتامین E می‎تواند بر کمرنگ شدن ترک‌های پوستی تاثیر بگذارد. همچنین ترکیب کردن قرص ویتامین E با عصاره آلوئه‌ورا و ماساژ دادن آن روی پوست نیز به درمان ترک پوستی سفید کمک می‌کند.

درمان حرفه‌ای ترک‌ پوستی

همانطور که پیش از این گفتیم، ترک‌های پوست مانند جای زخم دائمی هستند و درمان قطعی برای آن‌ها وجود ندارد. با این حال برخی روش‌های حرفه‌ای در کاهش این ترک‌ها موثر هستند:

کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌های استرچ مارک

محققان با مطالعه روی برخی از محصولات بهداشتی، به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از کرم‌ها و لوسیون‌های تخصصی می‌توانند به کاهش علائم و رفع سریع ترک های پوستی کمک کنند. اما این کرم‌ها فقط برای ترک‌هایی که به تازگی ظاهر شده‌اند موثرند و نمی‌توانند در رفع ترک‌های قدیمی تاثیر گذار باشند.

این کرم‌ها معمولا حاوی رتینوئید، اسید هیالورونیک و مواد مرطوب کننده هستند. با این‌ حال اگر باردار هستید نباید از کرم‌های حاوی رتینوئید استفاده کنید؛ زیرا ترکیبات آن به جنین آسیب می‌رساند. برای تهیه چنین محصولاتی به سراغ مراکز معتبر فروش بروید. می‌توانید برای خرید و مشاهده قیمت کرم مرطوب کننده خوب ، به وبسایت الانزا مراجعه نمایید.

لیزر یا میکرودرم ابریژن

لیزر و میکرودرم ابریژن از جمله روش‌های تهاجمی هستند که باید توسط پزشک متخصص انجام شوند. به کمک این دو روش یک لایه نازک از سطح پوست برداشته شده و پوست به ساخت دوباره کلاژن تحریک می‌شود.

کرم‌های برنزه کننده

کرم‌های برنزه کننده نمی‌توانند باعث رفع سریع ترک های پوستی شوند. ضمن اینکه برنزه کردن زیر نور آفتاب هم می‌تواند علائم ترک‌های پوستی را بیشتر نمایان کند. با این حال استفاده از کرم‌های برنزه کننده روی ترک‌های قرمز یا ترک‌هایی که تازه ظاهر شده‌اند، به پوشاندن علائم آن‌ها کمک خواهد کرد.

چطور از ترک‌های پوستی جلوگیری کنیم؟

پزشکان با وجود تحقیقات فراوان هنوز به راه حل قطعی برای پیشگیری ترک‌های پوستی نرسیده‌اند. گرچه بسیاری از آن‌ها اعتقاد دارند که مصرف فراوان آب، جلوگیری از کاهش یا افزایش شدید وزن، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E و ورزش منظم می‌تواند تا حدی از ظاهر شدن این ترک‌ها جلوگیری کند.

سخن آخر

ترک‌های پوستی معمولاً به دلایل ژنتیکی و یا تغییرات ناگهانی در وزن اتفاق می‌افتند. درمان این ترک‌ها با توجه به سن، وضعیت سلامت و نوع پوست هر فرد متفاوت است. تا امروز هیچ تضمینی برای درمان قطعی و یا جلوگیری از این ترک‌ها وجود ندارد، حتی اگر به طور مرتب از لوسیون‌ها، کرم‌ها و یا داروهای خاص استفاده کنید.

فراموش نکنید که ترک‌های پوست هیچ خطر دراز مدتی برای سلامتی ندارند و به مرور زمان کمرنگ‌تر می‌شوند. تنها کافی است که روتین ورزشی و رژیم غذایی مناسب خود را داشته باشید و با اعتماد به نفس به این پدیده رایج نگاه کنید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سحر می گوید

    پوست خیلی چرب هم امکان داره زمان بارداری دچار ترک بشه؟ برای نگهداری ازش از محصولات موجود دار بازار چی پیشنهاد میکنید؟