پارتیشن شیشه ای و شیشه رنگی چیست ؟

0

سال‌هاست که پس از پیشرفت در صنعت تولید شیشه و ارائه‌ی شیشه‌های دارای کیفیت بالا در بازار، استفاده از آن در ساختمان‌سازی افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. احتمالا بسیاری از شما بدانید شیشه رنگی چیست که دلیل آن قدمت بالای استفاده از این نوع شیشه در ساختمان‌ها می‌باشد. پارتیشن شیشه ای و هندریل شیشه ای نیز از سازه‌های متداول ولی جدید در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها است.

پارتیشن‌های شیشه ای در ساختمان‌های اداری بیش‌ترین کاربرد را دارند و هندریل یا نرده شیشه ای نیز به عنوان جان پناه برای تراس و بالکن ساختمان‌ها و هم‌چنین پله‌های مشرف به پذیرایی کاربرد زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم در مورد این سه سازه‌ی شیشه ای ساختمانی و ویژگی‌های اجرای هر کدام صحبت کنیم.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای نوعی دیوار جدا کننده شیشه ای است که برای تفکیک فضاهای بزرگ، ایجاد محیط اختصاصی در یک ساختمان و به طور کلی جداسازی فضاهای مورد نظر به کار می‌رود. البته همان‌گونه که اشاره شد، بیش‌ترین کاربرد انواع پارتیشن شامل چوبی، فلزی و غیره همیشه در ادارات و شرکت‌ها بوده است و امروزه نیز با رواج پارتیشن‌های شیشه ای، نصب و اجرای این سازه در فضاهای اداری بیشتر دیده می‌شود.

دلیل این امر تمایل به داشتن یک دفتر کار امروزی و مدرن در میان مدیران و کارفرمایان و تاثیرگذاری مثبت در بهبود فضای شغلی و افزایش بهره‌وری کاری پرسنل می‌باشد. به علاوه نصب انواع پارتیشن‌های شیشه ای متناسب با سایر المان‌های موجود در طراحی دکوراسیون داخلی شرکت‌ها در افزایش میزان جذب مشتری، بهبود دید شرکای تجاری و افزایش میزان موفقیت در کسب و کار، بهبود راندمان فروش و رشد تعداد قراردادهای کاری تاثیر قابل توجهی دارد.


این سازه به خصوص برای فضاهای اداری فلت و باز که نیاز به ایجاد فضاهای اختصاصی کوچک‌تر دارند بسیار کاربردی است. پارتیشن‌های شیشه ای بر اساس نوع نصب، نوع کارایی و نوع شیشه و فریم به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که انتخاب پارتیشن مناسب برای هر فضا به کاربری پارتیشن و نیاز ساختمان بستگی دارد.

به عنوان مثال نوعی از تقسیم‌بندی پارتیشن‌های شیشه ای شامل تقسیم‌بندی با توجه به نوع شیشه به کار رفته در آن است که شامل تک جداره، دو جداره و یا رنگی می‌شود.

نوع دیگر تقسیم‌بندی برای پارتیشن‌های شیشه ای بر اساس نوع فریم است. به این صورت که پارتیشن‌های دارای قاب در چهار طرف شیشه با نام فریم دار شناخته می‌شوند و فریم موجود در اتصال میان پنل‌های شیشه ای نیز کاربرد دارد. برهمین مبنا پارتیشن فریم لس شیشه ای در واقع دارای فریم‌های بسیار نازک و ظریف در قسمت بالایی و پایینی شیشه‌ها می‌باشد که به دلیل در معرض دید قرار نداشتن قاب‌ها، جلوه‌ی بصری زیبایی به ساختمان می‌دهد  و از چسب به منظور کنار هم قرار دادن شیشه‌ها در زمان نصب استفاده می‌شود.

شیشه رنگی چیست

در پاسخ به سوال شیشه رنگی چیست باید گفت که شیشه رنگی یکی از انواع شیشه مورد استفاده در دکوراسیون و معماری ساختمان‌ها است که بیش‌ترین موارد استفاده از آن شامل شیشه رنگی بین کابینت، شیشه رنگی لابی، شیشه رنگی دیوارپوش در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، فروشگاه‌ها و مراکز خرید و غیره می‌باشد. یکی از انواع شیشه‌های رنگی به شیشه لاکوبل معروف است و از رنگ کردن پشت شیشه با نوعی رنگ کوره ای مخصوص ساخته می‌شود. شیشه لاکوبل به دلیل داشتن رنگ‌های متنوع و جذاب به عنوان پوشش دیوارهای داخلی ساختمان محبوبیت زیادی دارد. یکی دیگر از انواع شیشه‌های رنگی، شیشه رنگی دکوراتیو است که دارای یک طرف صاف و یک طرف طراحی شده است و بین ۴ تا ۶ میلی‌متر ضخامت دارد. بیشترین کاربرد این نوع شیشه به عنوان شیشه تزئینی است که پس از اجرای فرایندهای مات کردن و سندبلاست و هم‌چنین اسید کاری و حکاکی روی شیشه رنگی به کار می‌رود.

هندریل شیشه ای

هندریل شیشه ای یا همان نرده شیشه ای، یکی از سازه‌های کاربردی و متمایز کننده برای ساختمان‌های مدرن و امروزی است. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که از این سازه انتظار می‌رود، قابلیت ایمنی و نگهداری از هندریل‌های شیشه ای است که به دلیل اجرا در ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید، استادیوم‌ها، فرودگاه‌ها، تالارها، گالری‌ها و بسیاری از مکان‌های پرتردد اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل است که در ساخت این سازه از شیشه لمینت یا سکوریت دارای ضخامت بالا استفاده می‌شود تا در برابر هر نوع فشار و ضربه و شکنندگی مقاوم باشد.


ایمنی و استحکام بالای این نوع نرده به خصوص به منظور جلوگیری از خطر سقوط کودکان و حیوانات خانگی اهمیت بسیاری دارد. تا جایی که پایه‌های نرده شیشه ای باید با روش‌های مناسب نصب با توجه به نوع نرده در سطوح مختلف داخل و خارج ساختمان شامل بتن، چوب سخت، کامپوزیت و سایر مواد مستحکم نصب شود. سایر عناصری که موجب تفاوت در اجرا و نصب نرده شیشه ای می‌شود شامل نوع شیشه و ضخامت آن، متراژ فضای مورد نظر، ارتفاع محل نصب نرده، جنس و نوع اتصالات و کاربری فضای مورد نظر می‌باشد.

از دیگر مزایای نرده‌های شیشه‌ای می‌توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و رطوبت، قابلیت شستشوی آسان و زیبایی خیره کننده به دلیل شفافیت و جلوه‌ی مدرن اشاره کرد.

در این مطلب به پرسش شیشه رنگی چیست به صورت خلاصه پاسخ دادیم. هم‌چنین در مورد پارتیشن شیشه ای و هندریل شیشه ای توضیحاتی به شما ارائه دادیم تا در صورت تمایل به اجرای این سازه‌ها در ساختمان خود، قادر به اتخاذ بهترین تصمیم و خرید سازه‌ی مناسب با فضای مورد نظر و دارای کیفیت و قیمت مناسب باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ