طرز تهیه زیتون پرورده فوری و شمالی

0

طرز تهیه زیتون پرورده فوری و شمالی ، طرز تهیه زیتون پرورده رودبار ، طرز تهیه زیتون پرورده شمالی ، طرز تهیه زیتون پرورده فوری ، طرز تهیه زیتون پرورده رستورانی ، طرز تهیه زیتون پرورده گیلانی ، طرز تهیه زیتون پرورده ساده ، طرز تهیه زیتون پرورده درجه یک ، طرز تهیه زیتون پرورده بدون انار

طرز تهیه زیتون پرورده فوری و شمالی

زیتون پرورده یکی از مخلفات غذایی بسیار خوشمزه شمالی است که از ترکیب زیتون شکسته یا حلقه‌حلقه با رب انار، سیر، گردو و سبزیجات معطر تهیه شده و معمولا در کنار غذاهای شمالی سرو می‌شود. برای تهیه زیتون پرورده روش‌های مختلفی وجود دارد و معمولا چاشنی‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود، از شهری به شهر دیگر با یکدیگر متفاوت هستند.

برای مثال برای تهیه زیتون پرورده شمالی اصیل از رب انار استفاده می‌شود اما برخی افراد از آب نارنج یا آبغوره نیز استفاده می‌کنند. ریختن دانه انار ترش در زیتون پرورده نیز به ذایقه فرد بستگی دارد و ضروری نیست.  در اینجا قصد داریم طرز تهیه زیتون پرورده شمالی را با دو روش متفاوت به شما آموزش دهیم که هر دو بسیار مطبوع هستند و انتخاب آن‌ها به ذایقه شما بستگی دارد.

مواد لازم زیتون پرورده طرز تهیه زیتون پرورده

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده شمالی

زیتون بدون هسته (شکسته یا درسته) ۱ کیلوگرم
رب انار ملس نیم کیلوگرم
سبزی معطر چوچاق یا نعناع ۱ ق غذاخوری
گردو خردشده ۲۰۰ گرم
روغن زیتون ۱۰۰ گرم
آب انار ترش یا دانه انار (دل‌خواه) به میزان لازم
نمک، فلفل، گل‌پر به میزان لازم
سیر ۱ بوته

طرز تهیه زیتون پرورده شمالی

  1. برای تهیه زیتون پرورده شمالی خوشمزه ابتدا زیتون را اگر درسته است بشکنید.
  2. حالا گردو را خرد کرده، رب انار ملس و سبزی چوچاق (اگر در دسترس نبود از نعناع استفاده کنید)، روغن زیتون و آب انار را با هم مخلوط کنید.
  3. سیرها را نیز رنده کرده و به مواد بالا اضافه کنید.
  4. وقتی مواد کاملا با هم مخلوط شدند، زیتون را اضافه کرده و کاملا مواد را هم بزنید.
  5. اگر قصد دارید زیتون پرورده را همان روزی که درست می‌کنید؛ مصرف کنید، آن را داخل ظرف دردار ریخته و ۲-۳ ساعت استراحت دهید تا طعم مواد باهم ترکیب شوند. در غیر این صورت زیتون پرورده را درون ظرف شیشه‌ای تمیز و دردار ریخته و کنار بگذارید و ۲-۳ روز بعد آن را مصرف کنید که بهتر جا افتاده باشد.

طرز تهیه زیتون پرورده رودبار

  1. یک راه دیگر برای تهیه زیتون پرورده شمالی این است که زیتون بی‌هسته را از ظرف خارج کرده و داخل سبد قرار دهید تا آب آن کاملا خارج شود.
  2. بعد زیتون‌ها را داخل شیشه‌ای بریزید.
  3. کمی جعفری تازه ساطوری‌شده را به آن اضافه کنید.
  4. حدود ۲-۳ حبه سیر را له یا رنده کرده و به آن‌ها اضافه کنید.
  5. آب یک عدد لیمو را هم گرفته و به مواد داخل شیشه اضافه کنید.
  6. شیشه را پر از روغن مایع کنید و برای یکی دو روز به مواد داخل آن استراحت دهید.
  7. اگر جعفری در دسترس نبود می‌توانید از کمی نعناع خشک نیز استفاده کنید.

زیتون پرورده شمالی خوشمزه را می‌توان در کنار اکثر غذاها به خصوص غذاهای شمالی مثل کباب ترش، میرزا قاسمی، ماهی شکم پر و مرغ شکم پر شمالی استفاده کرد. البته مثل هر ماده غذایی دیگری، استفاده بیش از حد از زیتون و مشتقات آن می‌تواند مضر باشد.

نکاتی درباره تهیه زیتون پرورده

  • می‌توانید از آب نارنج نیز در تهیه زیتون پرورده استفاده کنید که طعم بسیار خوبی به آن می‌دهد.
  • استفاده از سیر دلخواه است اما توصیه می‌شود آن را حتما به مواد زیتون پرورده اضافه کنید. عطر سیر در ترکیب با سایر مواد بی‌نظیر خواهد بود.
  • سبزی اصلی برای تهیه زیتون پرورده شمالی چوچاق است اما از آنجا که این سبزی فقط در شمال یافت می‌شود می‌توانید از ترکیب نعناع و گشنیر به جای آن استفاده نمایید.

روش های مختلف مصرف زیتون

زیتون پرورده: خوردن زیتون پرورده با غذا مقوی معده، اشتهاآور و قابض می باشد. ایجاد بی خوابی می کند. شهوت را زیاد می‌کند و اسراف در خوردن آن باعث کم خونی و لاغری می‌شود .

ضماد میوه زیتون: این ضماد برای رفع پوسته شدن سر مناسب است.

عصاره زیتون: مصرف عصاره آبی رنگ زیتون، فشار خون را پائین می‌آورد.

جوشانده برگ زیتون: ۲۰ عدد (معادل ۵۰ گرم) برگ زیتون را شسته و در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و صاف شده آن را با مقداری قند مصرف نمایید ( به مدت ۱۵ روز ) برای پائین آوردن فشار خون و نقرس و عوارض روماتیسم مفید است.

ضماد برگ زیتون: ضماد برگ زیتون برای ورمهای گرم چشم و التیام زخم سر که بر اثر بریدگی ایجاد شده باشد و هم چنین مخملک مناسب است.

با زیتون و خواص آن بیشتر آشنا شوید

زیتون میوه‌ای بسیار مفید و خوشمزه‌ است و مزایای بسیاری همچون جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از سرطان‌های متعدد، کاهش التهاب و ورم مفاصل، بهبود سیستم گوارش، تسکین واکنش‌های آلرژیک، بهبود جریان خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، افزایش عملکرد شناختی، مبارزه علیه عفونت‌ها و کاهش فشار خون دارد.

زیتون را بیشتر به عنوان میوه مخصوص منطقه‌ مدیترانه می‌شناسند. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌ که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

با توجه به فواید بسیار زیاد این ماده غذایی، توصیه می‌شود که مقاله مرتبط با خواص زیتون را مطالعه کرده و حتما به هر روشی که برای شما مقدور است زیتون را در سبد غذایی خانواده جای دهید و از مزایای عالی آن بهره‌مند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ