شهر خوی کجاست (شهرستان خوی در کدام استان قرار دارد)

0

شهرستان خوی در کدام استان قرار دارد ، شهر خوی کجاست

خوی کجاست و در کدام استان است

شهرستان خوی در شمال غربی ایران و در شمالغربی استان آذربایجان غربی در دشتی وسیع واقع شده است .شهر خوی از شمال به ماکو و از شرق به مرند  و از جنوب به سلماس و از مغرب به  کشور ترکیه منتهی می شود .

خوی یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دومین شهر پرجمعیت استان بعد از ارومیه قلمداد می‌شود. مردم خوی به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.

اخبار خوی

خوی در ۱۳۵ کیلومتری ارومیه و ۱۶۰ کیلومتری تبریز و در  ۷۷۷ کیلومتری تهران و ۶۷ کیلومتری ترکیه و در ۴۷ کیلوتری سلماس واقع شده است.

دشت خوی بین ۳۸ درجه و ۴۵ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۴۵ درجه و ۱۵ دقیقه  طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قراردارد . اختلاف ساعت خوی و تهران ۲۵ دقیقه و ۳۴  ثانیه است. ارتفاع متوسط خوی با سطح دریاها ی آزاد ۱۱۳۰ متر می باشد .ارتفاع شهر خوی از سطح دریاچه ارومیه ۱۳۵ متر پایین تر است .

مساحت تقریبی خوی ۵۲۲۷۲۰  هکتار دشت خوی حدود  ۴۵ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر عرض دارد . مساحت تقریبی آن ۲۰۰۰ کیلومتر مربع است.شهرستان  خوی دارای ۴ بخش و ۵ شهر و ۱۱ دهستان و ۲۲۲ روستامی باشد .

خوی بواسطه شرایط خاص جغرافیایی دارای چشمه های آب معدنی و یک منطقه کشاورزی و محصولاتش گندم  جو چغندر قند، آفتابگردان ، انگور ، سیب وگلابی و گردو و انواع میوه می باشد .

مزارع این شهر جلگه ای توسط رود های قطور والندو آغ چای مشروب می گردد. صنایع دستی قالی بافی و صنایع غذایی و نساجی وچاپ و انتشارات و چرمسازی و معادن نمک توسعه یافته است .

دشت خوی شامل جلگه های خوی و قره ضیاالین و ایو اوغلی می باشد . سوغاتی این شهر تخم آفتابگردان و کدو و عسل و گل محمدی می باشد. دامداری در کنار کشاورزی مشاغل اصلی مردم روستایی را تشکیل می دهد. پرورش مرغ و بو قلمون و شتر مرغ در این شهر رواج یافته است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ