آیا تحریم ها بر صنعت پتروشیمی ایران تأثیر گذاشته است؟

0
 بیزینس مانیتور در گزارشی تحلیلی به بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی ایران و چشم انداز این صنعت پرداخته است.  این گزارش به طرح برنامه های توسعه ایران با استفاده از صنعت پتروشیمی اشاره کرده و نوشته است هدف دولت ایران رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن فرآورده های پتروشیمی تا سال ۲۰۱۷ است.   این در حالیست که اکنون این کشور با تحریم های بین المللی و انقباض اقتصادی مواجه است، این امر بر تولیدات پتروشیمی ایران تاثیر گذاشته و باعث کاهش ورود محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی و افزایش مازاد شده است.
بیزینس مانیتور در گزارش خود نوشت: تنها ر اه حل حمایت از تولیدات داخلی است تا مانع از انقباض شدید اقتصادی این کشور شود. اهداف ایران برای افزایش صادرات پتروشیمی متأثر از تحریم های بین المللی و همچنین کندی فعالیت های اقتصادی دانسته است.
طبق آمارهای اعلام شده ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی ایران، حدود ۶۰میلیون تن در سال ۲۰۱۳رسیده است. این در حالی ست که BMI خروجی فراورده های پتروشیمی ایران را حدود ۴۰ میلیون تن تخمین زده است، که از این مقدار ۱۵.۸ میلیون تن به ارزش ۱۱.۲ میلیون دلار صادر کرده است. BMI بر این باور است که ظرفیت بهره برداری صنعت پتروشیمی ایران حدود دو سوم است.
به گزارش بیزینس مانیتور در حال حاضر ایران بدنبال افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۳ میلیون دلارتا سال ۲۰۱۴ می باشد که این هدف را امری واقع بینانه تر و در جذب مستمر ظرفیت ها مفید خواهد بود.   ازآن جمله؛ افزایش ظرفیت برنامه ریزی شده در طول سال آینده فاز دوم پروژه کاویان در استان بوشهر است که دو برابر ظرفیت را افزایش خواهد داد.  همچنین خط لوله شهرستانهای کرمانشاه و سنندج کامل است و تحت تست نهایی قرار دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ