نیروی خرید خدمات آموزش و پرورش چیست

1

نیروی خرید خدمات آموزش و پرورش چیست

خرید خدمات آموزشی راه‌حلی است که در سال‌های اخیر به منظور جبران مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش‌وپرورش به ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها در حال اجراست.

آموزش و پرورش برای جبران کمبود معلم روش‌های مختلفی را در پیش گرفته است از ساعات اضافه کار معلمان رسمی “حق التدریس شاغلان” تا طرح‌هایی همچون خرید خدمات آموزشی و استفاده از نیروهای حق‌‌التدریس آزاد.

نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش چه کسانی هستند

در شهریور ۱۳۹۸ نماینده معلمان خرید خدمات آموزشی در رابطه با مشکلات نیروهای خرید خدمات آموزشی به تسنیم گفت: درخواست ما این است که نیروهای خرید خدمات آموزشی ابتدا حق‌التدریس شوند و بعد با گذراندن دوره دانشگاه فرهنگیان به پیمانی تبدیل وضعیت شوند اما مجلس هم در این رابطه کمک چندانی نمی‌کند؛ همکارانی را داریم که در مرز آذربایجان شرقی کار می‌کنند و ۵ روز بیمه با ۵۰۰ هزار تومان حقوق دارند یا همکار دیگری که همراه با عشایر جابجا می‌شود اما ۱۰ روز بیمه با ۴۰۰ هزار تومان حقوق دارد آیا این واقعا انصاف است؟

البته من خودم از استان اصفهان هستم که وضعیت مناسبتری دارد مثلاً بیمه ۳۰ روز در ماه است اما حقوق ما پایین و یک میلیون تومان است همچنین در ایام تعطیلات بیمه و حقوق نداریم.ما در مدرسه دولتی درس می‌دهیم و موسس بخش خصوصی فقط یک واسطه است یعنی آموزش‌و پرورش پول را از خزانه دریافت کرده و به حساب موسس واریز می‌کند، او نیز سود و منفعتش را برداشته و باقیمانده را به حساب معلمان واریز می‌کند.

تفاوت خرید خدمات با حق التدریس

این معلم گفت:‌ متأسفانه در ادبیات مسئولان به معلمان خرید خدمات آموزشی می‌گویند روش اورژانسی اضطراری و مُسکن برای جبران کمبود معلم و این یعنی شما معلمان خرید خدمات صرفاً یک مدت کار خواهید کرد؛ ما از سال ۹۳ در بدترین شرایط به وزارت آموزش و پرورش کمک کردیم تا در وضعیتی که با بحران کمبود معلم مواجه است، کلاس‌های درس خالی نماند آیا این عدالت است بعد از چند سال که نیروهای دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدند به ما بگویند خوش آمدید!

معلمان خرید خدمات امنیت شغلی و هویت معلمی ندارند یعنی هیچ کد شناسایی ندارند که به عنوان معلم شناخته شوند؛ آنها می‌گویند که در برخی مواقع حتی عنوان کارگر آموزشی نیز برایشان استفاده می‌شود! این معلمان از نداشتن حقوق ماهانه گفتند از اینکه به ازای ۹ ماه سال تحصیلی با تأخیرهای حدوداً یک ساله حقوق اندکی را دریافت می‌کنند و سهم بیمه را نیز کاملاً از حقوقشان کسر می‌کنند!

نماینده معلمان خرید خدمات آموزشی در ادامه صحبت‌هایش به ما گفت که این نحوه جذب معلم اساساً نادرست است، چند سال است می‌گوییم واسطه‌گری را از آموزش‌و‌پرورش حذف کنید اما بر این مسئله اصرار دارند به گونه‌ای که در تبصره ۲۱ لایحه بودجه۹۸ آمده بود سالانه ۱۰ درصد خرید خدمات آموزشی گسترش یابد که مجلس آن را حذف کرد البته قرار بود خرید خدمات آموزشی انجام دهند اما مشارکت در ارائه خدمت انجام می‌شود.

در آیین نامه ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری تشریح شده است که خرید خدمات یعنی چه؟ و آمده است می‌توان به سه مدل برونسپاری انجام داد از جمله خرید خدمات آموزشی، مشارکت در ارائه خدمت و واگذاری مدیریت که خرید خدمت یعنی بدون اینکه فضا، مکان و امکانات در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، می‌توانند خرید خدمت انجام دهند اما در مشارکت می‌توانند بخشی یا تمامی از امکانات آموزشی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند و خرید خدمت انجام دهند.حرف ما این است هم اکنون در حال انجام مشارکت در ارائه خدمت هستند در حالیکه ماده۴۱ قانون الحاق برخی مواد به آنها اجازه خرید خدمت داده است و نباید فضای مدارس دولتی را در اختیار موسس غیردولتی قرار دهند.

این معلم گفت: موسس بخش خصوصی را قرار دادند که ما مدعی استخدام نباشیم در حالیکه از سال ۹۳ تا ۹۸ به صورت مستمر درحال کار کردن هستیم؛ طرح پیشنهادی به مجلس برای تعیین تکلیف معلمان خرید خدمات آموزشی ارائه کردیم با عنوان طرح تبصره ۱۱ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسان برای تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات آموزشی سال‌های ۹۳ تا ۹۸ اما چندین ماه است این طرح به صورت دو فوریت ارائه شده و هنوز در مجلس بررسی نشده است.

نیروی خرید خدمات آموزش و پرورش اخبار آموزش و پرورش

آخرین وضعیت نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش

در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۲ رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت :

درباره مشکل به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش، به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات منع قانونی دارد.

هیچکس نمی‌تواند وارد آموزش و پرورش شود مگر اینکه از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و آزمون استخدامی اقدام کند.

یک تعداد نیروی خرید خدمات داریم که فرصت داشتند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند اما عده‌ای همچنان مانده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش به نیرو نیاز دارد اما برای به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات باید از سازمان برنامه و بودجه مجوز بگیرد و ما تلاشمان است این اتفاق صورت بگیرد مگر اینکه فردی صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نظر را نداشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. شکوفه می گوید

    خواهر من با فوق لیسانس زبان عربی بیکار است معدل الف دانشگاه بود