معرفی چند مواد غذایی حاوی پتاسیم برای سلامت بدن

0

پتاسیم یک ماده‌ معدنی بسیار مهم است که معمولا آن را دست‌ کم می‌گیریم. این ماده‌ معدنی به‌ عنوان الکترولیت در نظر گرفته می‌شود.

اگر رژیم غذایی سرشار از پتاسیم داشته باشید، سلامتی بدن‌ شما بهبود پیدا می‌کند. این ماده‌ معدنی ممکن است به کاهش فشارخون و احتباس آب، محافظت در برابر سکته و جلوگیری از پوکی استخوان و سنگ کلیه کمک کند.

مواد غذایی حاوی پتاسیم مواد غذایی پتاسیم دار مجله سلامت کمبود پتاسیم در بدن چه عوارضی دارد کلرید پتاسیم خواص هندوانه خواص نخود فرنگی خواص لوبیا سفید خواص کیوی خواص اسفناج حفظ سلامت بدن جلوگیری از سکته مغزی در طب سنتی پیشگیری از سکته پتاسیم در چه موادی است پتاسیم چیست بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن

مواد غذایی حاوی پتاسیم

متاسفانه بسیاری از افراد از رژیم غذایی خود پتاسیم کافی دریافت نمی‌کنند. موز شناخته‌ شده‌ترین منبع پتاسیم محسوب می‌شود، به‌ طوری‌ که یک عدد موز متوسط حاوی ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم است و ۹ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به این ماده‌ معدنی را برطرف می‌کند. اما موز تنها منبع پتاسیم نیست. در ادامه به سایر مواد غذایی غنی از پتاسیم اشاره می‌کنیم.

اسفناج

بدون شک، اسفناج یکی از مغذی‌ ترین سبزیجات است. یک فنجان اسفناج ۵۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد و تقریبا ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به این ماده‌ معدنی را برطرف می‌کند.

هندوانه

هندوانه که جزو یکی از محبوب‌ ترین میوه‌ های تابستانی به‌شمار می‌رود، مقدار زیادی آب دارد و یک گزینه‌ عالی برای آب‌ رسانی به بدن است. با خوردن ۵۷۲ گرم هندوانه، ۱۴ درصد از نیاز بدن شما به پتاسیم برطرف می‌‌شود.

لوبیا سفید

یک فنجان (۱۷۹ گرم) لوبیا سفید دو برابر یک عدد موز پتاسیم دارد‌. یک فنجان لوبیای پخته شده حاوی ۸۲۹ میلی‌گرم پتاسیم است و ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ بدن به آن را برطرف می‌کند.

نخود فرنگی

فقط یک فنجان نخودفرنگی حاوی ۳۵۴ میلی‌گرم پتاسیم است. این ماده‌ غذایی کالری کم اما مواد مغذی زیادی دارد. نخودفرنگی حاوی مقدار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است که با سرطان مبارزه می‌کنند و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.

زردآلوی خشک شده

با خوردن شش عدد زردآلوی خشک شده، ۴۸۸ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنید. زردآلو منبع خوبی از فیبر و ویتامین‌های A و E هم است. هر زمان که گرسنه شدید، می‌توانید زردآلوی خشک شده را به‌عنوان میان وعده نوش جان کنید.

مواد غذایی حاوی پتاسیم مواد غذایی پتاسیم دار مجله سلامت کمبود پتاسیم در بدن چه عوارضی دارد کلرید پتاسیم خواص هندوانه خواص نخود فرنگی خواص لوبیا سفید خواص کیوی خواص اسفناج حفظ سلامت بدن جلوگیری از سکته مغزی در طب سنتی پیشگیری از سکته پتاسیم در چه موادی است پتاسیم چیست بهترین مواد غذایی برای سلامت بدن

طالبی

طالبی میوه‌ای است که پتاسیم، بتاکاروتن، فولات، ویتامین C، فیبر، روی، ویتامین K، کلسیم، منیزیم و مس دارد. از جمله فواید پتاسیم، می‌توانیم به پیشگیری از کم‌آبی بدن، کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان، کمک به هضم و جلوگیری از ریزش مو اشاره کنیم.

سیب‌زمینی

یکی دیگر از منابع غذایی پتاسیم سیب‌زمینی است. با خوردن یک عدد سیب‌زمینی می‌توانید ۵۱۵ میلی‌گرم پتاسیم دریافت کرده و ۱۱ درصد از نیاز روزانه‌ بدن خود به این ماده‌ معدنی را برطرف کنید.

چغندر

چغندر یا لبو که در شب یلدا مهمان خانه‌ ایرانیان است، یکی دیگر از منابع پتاسیم محسوب می‌شود. چغندر علاوه‌بر پتاسیم، منبع عالی فیبر، فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. چغندر و آب چغندر با فواید متعددی برای سلامتی از جمله بهبود جریان خون، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد ورزشی همراه هستند.

کیوی

کیوی یکی دیگر از میوه‌های سرشار از پتاسیم است. این میوه‌ سبز رنگ مواد مغذی مختلفی مثل ویتامین C، ویتامین K، فولات و ویتامین E دارد. همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است.

منبع : مجله دلتا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ