ورود افغانی ها به کدام شهرها ممنوع است

0

ورود افغانی ها به کدام شهرها ممنوع است

اقامت اتباع افغانی در ١۵ استان کشور ایران به طور کامل ممنوع است و در ۱۲ استان دیگر نیز شهروندان افغانستانی از اقامت در بخش‌هایی از این استان‌ها منع شده‌اند. آن‌طور که مهر می‌نویسد اقامت اتباع افغانی تنها در سه استان تهران، البرز و قم بلامانع اعلام شده است؛ البته در خجیر واقع در منطقه ١٣ تهران هم حضور اتباع افغان ممنوع اعلام شده است. منطقه خجیر یک پارک جنگلی حفاظت‌شده در شرق تهران است که به گزارش کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور «زمین‌خواران» در زمین‌های آن تصرفاتی کرده‌اند و «با واگذاری امور کشاورزی و دامداری خود به مهاجران افغان این پارک را مبدل به منطقه امنی برای کار و اقامت آنان کرده‌اند».

استان‌هایی که به طور کامل برای اقامتافغانی ها ممنوع هستند، عبارتند از: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و همدان. استان‌هایی که بخش‌هایی از آن‌ها برای اقامت شهروندان افغانستانی ممنوع هستند، عبارتند از: اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد. اقامت شهروندان عراقی هم در استان‌های کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به کل ممنوع است.

این در حالی است که در میانه‌های سال جاری اخبار بسیاری مبنی بر خروج تعدادی از اتباع افغانی و بازگشت به کشورشان مطرح شد و افزایش قیمت دلار و افت «ریال» در برابر ارز‌های خارجی باعث شد تا خیلی از افغانستانی‌ها به صرافت ترک ایران و بازگشت به کشورشان بیفتند. حالا اتفاقی که در تبریز رخ داده بار دیگر مسأله مشکلات این مهاجران را برجسته کرده است؛ مشکلاتی که سال‌هاست با آن دست به گریبان‌اند.

مهاجرین افغان در ایران قانون جدید برای اتباع افغانی افغانی در ایران

اسامی استان ها و شهرهای ممنوعه جهت اقامت اتباع خارجی

ردیف استان شهرستان های ممنوعه
۱ آذربایجان شرقی اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲ آذربایجان غربی اقامت اتباع افغانی ممنوع ـ کلیه شهرهای مرزی استان برای اقامت اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.
۳ اردبیل اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد و اقامت اتباع عراقی در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشکین‌شهر و نمین ممنوع می‌باشد.
۴ اصفهان شهرستان‌های نطنز، فریدن، فریدون‌شهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، بخش مرکزی استان اصفهان، دهاقان، نائین، گلپایگان برخوار، اردستان و ابوزید برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۵ البرز اقامت اتباع خارجی در استان بلامانع است.
۶ ایلام اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت کلیه اتباع خارجی در شهرستان‌های مهران، دهلران و شهرهای مرزی ممنوع می‌باشد.
۷ بوشهر صرفاً شهرستان‌های دیلم و گناوه برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۸ تهران اقامت اتباع خارجی در استان به استثناء منطقه خجیر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران بلامانع است.
۹ چهارمحال و بختیاری اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۱۰ خراسان جنوبی شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین شهرهای مرزی استان برای اقامت اتباع خارجی ممنوع می‌باشد همچنین اقامت اتباع عراقی در کل استان ممنوع است.
۱۱ خراسان رضوی شهرستان‌های مرزی : تربت‌جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری و درگز برای اقامت اتباع افغانی ممنوع است.
۱۲ خراسان شمالی اقامت اتباع افغانی و عراقی ممنوع می‌باشد.
۱۳ خوزستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان به استثناء شهرستان گتوند ممنوع و اقامت سایر اتباع خارجی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان ممنوع می‌باشد. تبصره : اقامت اتباع خارجی دارنده گذرنامه و اقامت معتبر در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بلامانع می‌باشد.
۱۴ زنجان اقامت اتباع افغانی ممنوع ـ صرفاً شهرستان‌های زنجان و خدابنده برای اقامت اتباع عراقی مجاز می‌باشد.
۱۵ سمنان منطقه گرمسار و ورودی قصر بهرام، مرکز آزمایش معراج یک و منطقه دامغان از جاده جندق به طرف مرکز آزمایش سراج برای اقامت اتباع خارجی ممنوع می‌باشد. اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های شاهرود و دامغان ممنوع است.
۱۶ سیستان و بلوچستان اقامت اتباع افغانی و عراقی در کل استان ممنوع می‌باشد. اقامت و تردد اتباع خارجی در شهرستان‌های زابل، هیرمند و زهک و نیز بخش‌های مرزی شهرستان‌های خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار ممنوع است.
۱۷ فارس شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مهر، رستم، نی‌ریز و خنج برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۱۸ قزوین به استثناء شهرستان قزوین سایر شهرهای استان برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۱۹ قم اقامت اتباع خارجی در استان بلامانع است.
۲۰ کردستان اقامت اتباع افغانی ممنوع ـ بخش مرکزی شهرستان سقز و شهرستان‌های بانه و مریوان و همچنین شهرهای مرزی استان برای اقامت اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.
۲۱ کرمان اقامت اتباع افغانی در شهرستان‌های منوجان، بافت، عنبرآباد، ریگان، بم، قلعه گنج، فاریاب، نرماشیر، کهنوج، جیرفت، انار، فهرج رودبار ممنوع است همچنین اقامت اتباع عراقی در کل استان ممنوع می‌باشد.
۲۲ کرمانشاه اقامت اتباع افغانی ممنوع ـ کلیه شهرهای مرزی استان برای اقامت اتباع خارجی ممنوع می‌باشد.
۲۳ کهگیلویه و بویراحمد اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲۴ گلستان صرفاً شهرستان‌های گرگان و گنبد برای اقامت اتباع افغانی مجاز می‌باشد.
۲۵ گیلان اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲۶ لرستان اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲۷ مازندران اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲۸ مرکزی شهرستان‌های آشتیان، تفرش، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و بخش خنداب از توابع اراک برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۲۹ هرمزگان اقامت اتباع عراقی در شهرستان‌های کیش، حاجی‌آباد، قشم، ابوموسی و جاسک ممنوع می‌باشد. کل استان برای اقامت اتباع افغانی ممنوع است.
۳۰ همدان اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
۳۱ یزد صرفاً شهرستان‌های خاتم و بافق برای اقامت اتباع افغانی ممنوع می‌باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ