همه چیز درباره روتین پوستی برای نوجوانان

1

روتین پوستی مناسب نوجوانان راهکار مناسبی برای رهایی از مشکلات پوستی دوران بلوغ است. همانطور که می دنادی در دوران بلوغ سطح هورمون های بدن دستخوش تغییراتی می شود که موجب بروز خشکی یا چربی بیش از حد پوست، جوش و اکنه، جوش های سرسیاه و دیگر مشکلات پوستی خواهد شد.

از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره روتین های پوستی مخصوص نوجوانان صحبت کنیم و روال انجام این کار را برای پوست های چرب و خشک و هنگام شب و روز برای شما عزیزان شرح دهیم. پس پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

روتین پوستی دخترانه

روتین پوستی مناسب نوجوانان

داشتن روتین پوستی مناسب به ویژه در سن نوجوانی، ضمن از بین بردن جای جوش بلوغ تاثیر بسزایی در حفظ شادابی و سلامت پوست در سال های آینده خواهد داشت. در این روتین بسته به میزان چربی پوستتان، باید از محصولات مختلفی استفاده کنید که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد:

روتین پوستی نوجوانان پوست خشک

پوست های خشک با کمبود آب و چربی مواجه هستند و به همین دلیل کمی کدر به نظر می رسند. در روتین پوستی نوجوانان پوست خشک لازم است تمام محصولات مورد استفاده حاوی ترکیبات آبرسان قوی باشند تا بتوانند پوست دهیدراته را کاملاً شاداب و شفاف کنند.

لوازم روتین پوستی نوجوانان با پوست خشک

  • میسلار واتر
  • ژل شستشوی صورت
  • تونر آبرسان و مرطوب کننده
  • کرم یا ژل ضد جوش
  • کرم مرطوب کننده قوی
  • کرم ضد آفتاب

روتین پوستی نوجوانان پوست چرب

در روتین پوست چرب نوجوانان مهم است که از محصولات ملایم، سبک و فاقد چربی استفاده کنید. به عنوان مثال پاک کننده های حاوی سالیسیلیک اسید یا لاکتیک اسید می توانند تولید بیش از حد چربی را کنترل کنند و موجب افزایش جذب آب در پوست شوند.

لوازم روتین پوستی نوجوانان پوست چرب

  • میسلار واتر
  • ژل شستشوی صورت
  • تونر ضد جوش و کنترل کننده چربی
  • کرم آبرسان سبک فاقد چربی
  • فلوئید ضد آفتاب

روتین پوستی دخترانه

مراحل روتین پوستی روزانه برای نوجوانان

پس از انتخاب کردن محصولات متناسب با نوع و نیاز پوست، نوبت به مراحل روتین پوستی صبح برای نوجوانان می رسد. توصیه می کنیم هر روز صبح طبق روال زیر روتین پوستی روزانه خود را انجام دهید:

  1. با استفاده از شوینده ملایم و آب ولرم صورت را به کمک حرکات دایره ای آرام شستشو دهید.
  2. بعد از شستشوی صورت، آن را خشک کرده و تونر مناسب آن را با استفاده از پد پنبه ای تمیز به کل صورت بزنید.
  3. اگر پوست چربی دارید در این مرحله از روتین پوستی صبح برای نوجوانان، ضد جوش صورت را روی جوش ها بزنید و اجازه دهید کاملاً جذب شود.
  4. کرم مرطوب کننده را به کل صورت بزنید.
  5. از ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر روی صورت و گردن استفاده نمایید.

مراحل روتین پوستی شب برای نوجوانان

مراحل روتین پوستی نوجوانان در شب، بسیار شبیه به روتین روزانه است؛ با این تفاوت که شب ها دیگر نیازی به ضد آفتاب نخواهید داشت. با این حال در ادامه درباره این مراحل صحبت می کنیم:

  1. با استفاده از میسلار واتر لوازم آرایشی، چربی و آلودگی ها را از سطح پوستتان پاک کنید.
  2. شستشوی کامل پوست یکی از مراحل بسیار مهم در روتین شبانه است؛ چرا که تمام ناخالصی هایی که هنگام روز جذب منافذ شده اند با این کار از بین خواهند رفت.
  3. پس از پاکسازی صورت از تونر مناسب پوستتان استفاده کنید تا PH آن تنظیم شود و پوست آماده جذب مواد مغذی گردد.
  4. با توجه به دستورالعمل نوشته شده روی ضد جوشتان، اگر این برای دو بار استفاده در طول شبانه روز مناسب است آن را روی جوش ها بمالید.
  5. از کرم مرطوب کننده برای پوست خشک و آبرسان برای پوست های چرب استفاده کنید.
  6. در آخرین مرحله نیز به کمک بالم لب، لب های خود را نرم و رطوبت رسانی نمایید.

روتین پوستی دخترانه

نکات مهم درباره روتین پوستی خانگی برای نوجوانان

همانطور که مشاهده کردید روتین پوستی خانگی برای نوجوانان بسیار ساده است و با استفاده از محصولات ایرانی یا خارجی موجود در بازار می توانید این مراحل را در منزل انجام دهید. با این حال لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید تا مانع از آسیب رساندن به پوستتان شوید:

  • هنگام شستشوی صورت از مالش شدید پوست جداً خودداری کنید و شوینده را با حرکات آرام و دایره ای روی صورت ماساژ دهید.
  • صابون می تواند باعث تحریک و افزایش خشکی پوست های خشک یا بروز جوش و آکنه در پوست های چرب شود؛ پس به جای آن از ژل، فوم یا پن شستشو استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از انسداد منافذ پیشنهاد می کنیم هفته ای یک بار از لایه بردارهای حاوی خاک رس، اسید سالیسیلیک، AHAs یا اسکراب های خانگی استفاده نمایید.
  • لمس مداوم صورت با دست های آلوده می تواند باعث تشدید جوش و آکنه شود؛ پس قبل از هر بار لمس صورت ابتدا دست هایتان را کاملاً بشویید.
  • در صورت مواجه با جوش و آکنه از دستکار آن ها جداً پرهیز کنید؛ چرا که این کار باعث گسترش عفونت، افزایش التهاب و احتمال بروز اسکار روی پوست خواهد شد.
  • هرگز بیش از دو بار در طول شبانه روز صورتتان را نشویید. این کار باعث از بین رفتن چربی طبیعی صورت شده و مشکلات پوستی شما را تا حد قابل توجهی تشدید خواهد کرد.
  • به هیچ عنوان بدون شستشوی صورت به رختخواب نروید؛ باید بدانید که خوابیدن با پوست آلوده یا دارای آرایش شما را در معرض عفونت پوستی و انواع آکنه قرار خواهد داد.

نتیجه گیری

در این مطلب توضیحات کاملی را در خصوص مراحل انجام روتین پوستی نوجوانان در شب و صبح ارائه دادیم. امیدواریم با مطالعه آن و رعایت نکات ذکر شده بتوانید مشکلات بلوغ را برطرف کرده و در این سنین هم پوستی زیبا و بی نقص داشته باشید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که در این دوره به دلیل تغییرات هورمونی، بروز مشکلاتی از قبیل چربی بیش از حد و بروز جوش و آکنه طبیعی هستند. اما در صورتی که این موارد با روتین پوستی یا تغییر عادات تغذیه ای برطرف نشوند بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سحر قاسمی می گوید

    یک روتین پوستی مخصوص نوجوانان باعث میشه تا جوش های بلوغ کمتر به چشم بیان