آینده فعالیت صرافان کم سرمایه چه می‌شود؟

0
مسعود رضا طاهری: بهای طلا در بازارهای جهانی دیروز تا ۱۳۲۱ دلار و حتی کمتر از آن کاهش یافت. دلیل مهم آن فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی ۹ کشور جهان اعلام شده است. در بازار داخلی نیز بهای ارز در روز دوشنبه در آستانه شب‌های قدر افت داشت و تقاضا برای ارز به حداقل رسید.
در بازار داخلی همچنان چالش‌ها بر سر تخصیص ارز تجاری و واردات مواد اولیه ادامه دارد و البته میزان تقاضای تجاری برای ارز به کمترین سطح رسیده است. به گفته برخی از صرافان میزان حواله ارزی در این روزها نسبت به سال گذشته در همین روزها به یک دهم رسیده است. در بازار صرافان شنیده می‌شود کسانی که دستورالعمل جدید شورای پول و اعتبار را نمی‌توانند رعایت کنند، کم‌کم خود را برای فعالیت‌های دیگر آماده می‌کنند. برخی فعالان با انتقاد از این تصمیم جدید می‌گویند تجربه برخوردهای جدی حتی با دلالان ارز در سال گذشته نه تنها به حذف صورت مساله کمکی نکرد؛ بلکه مسیر داد و ستد غیر‌مجاز ارز را نیز همگانی‌تر کرد. افرادی که در بازار ارز هم‌اکنون در قالب حتی همین اماکن غیر‌مجاز نیز قابل رصد و نظارت دقیق نیستند، به دلیل یافتن راه و روش کاری و پیدا کردن مسیر‌های غیر‌قانونی ارسال ارز و خرید و فروش‌های غیر‌قانونی نیازی به تبعیت از دستورات ندارند. اقدامات زیرزمینی در بازار ارز و حواله خارجی ارز بی‌شک پیامدهای آتی برخوردهای دستوری است. افزایش ۲۴۰۰ درصدی سرمایه اولیه صرافان نوع اول و افزایش ۹۰۰ درصدی سرمایه اولیه صرافان نوع دوم اگرچه از منظر بانک مرکزی راهکاری موثر است، اما از منظر بازار این دستورات تمام‌کننده نیست. نشانه‌های موجود در این بازار نشان می‌دهد که افرادی بی‌نام و نشان قادر به تجارت و دلالی زیر پوستی در بازار ارز هستند که به راحتی اعتماد صرافان خرد و کوچک را به خود جلب می‌کنند. در ماه‌های اخیر صرافان طرف قرارداد با صرافان داخلی که عمدتا صراف نیستند؛ بلکه شرکت‌های خرد و ریز تجاری با صاحبانی غیر‌ایرانی‌اند برای دور زدن تحریم‌ها و گیر نیفتادن در دام خزانه داری آمریکا تلاش زیادی به کار می‌گیرند.
در بازارهای جهانی
با اینکه در این روزها تاکید بر سیاست تداوم خرید اوراق قرضه در آمریکا اهرمی برای بالابردن قیمت طلا عنوان شده است،  ۹ بانک مرکزی اقدام به فروش طلا می‌کنند. این حرکت نشان از اتفاقات مهمی دارد که مقامات این بانک‌ها را به فکر فروش دارایی‌های طلایی خود انداخته است. در این روزها کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا برای اعلام آمار جدیدی از اشتغال و نرخ تولید ناخالص داخلی تشکیل جلسه می‌دهد. بهبود شرایط و ارقام اقتصادی در آمریکا به ویژه نرخ بیکاری که در این ماه‌ها از ۶/۷ درصد کمتر نشده، به شدت زیر ذره بین فدرال رزرو است. در صورتی که این رقم تعدیل شود، ممکن است که از میزان خرید اوراق قرضه کاسته شود. این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول نسبت به کند شدن آهنگ خرید اوراق قرضه و سیاست‌های انبساطی در آمریکا اظهار نگرانی کرده است. هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد: خروج از برنامه خرید دارایی‌ها مغایر با الزامات جهانی است. ارتباطات موثر در مورد استراتژی خروج و ارزیابی دقیق از زمان آن برای کاستن از ریسک‌های ناشی از این اقدام، ضروری است. صندوق بین‌المللی پول در ارزیابی سالانه خود از شرایط بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، پیش‌بینی رشد اقتصادی ایالات متحده را برای سال جاری بدون تغییر در رقم ۷/۱ درصد حفظ کرد. این صندوق اعلام کرد حتی با وجود اینکه تصمیمات و سیاست‌های مالی فدرال رزرو ممکن است بر رشد اقتصادی تاثیر منفی بگذارند؛ اما بازارهای مسکن و کار در حال بهبود هستند. بنا بر این گزارش، روز سه شنبه صندوق بین‌المللی پول، بانک‌های مرکزی کشورهای ترکیه، آلمان، سورینام، گوآتمالا، مکزیک، کاستاریکا، جمهوری چک و دانمارک و زیمبابوه بخشی از ذخایر طلای خود را فروختند. همزمان روسیه و برخی دیگر از کشور‌ها اقدام به خرید طلا کردند که شامل اوکراین، آذر‌بایجان، قزاقستان، قرقیزستان، یونان، بلاروس و بلغارستان به ذخایر طلایی خود افزودند.
بر اساس گزارش‌های رسیده ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده طلا در این ماه‌ها ۸/۳ تن طلا فروخته است. بر این اساس دارایی‌های طلایی ترکیه در حال حاضر ۵/۴۴۱ تن است. آلمان نیز با فروش ۸۰۰ کیلو طلا میزان ذخایر خود را به ۶/۳۳۹۰ تن رسانده است.
گفته شده روسیه و چین نیز همچنین در آینده به خرید طلا روی می‌آورند. روسیه با خرید ۳۰۰ کیلو طلا اخیرا حجم طلای خود را به ۴/۹۹۶ تن رسانده است. بر اساس آخرین آمار منتشره چین از سال ۲۰۰۹ این کشور ۱/۱۰۵۴ تن طلا دارد. با اینکه این کشوراز سال ۲۰۰۹ آمار تازه‌ای به صندوق بین‌المللی پول ارائه نکرده است، برخی بر این باورند که چین با اندوختن حجم زیادی از طلا به فکر رایج کردن پول ملی خود در جهان است. از این رو ممکن است آمار غیر‌منتظره‌ای نیز از میزان دارایی‌های طلایی این کشور به یکباره اعلام شود.
روز دوشنبه بهای طلا با افزایش تا سطح ۱۳۳۷ دلار هم بالا رفت؛ اما روز گذشته ابتدا تا ۱۳۱۷ دلار و دوباره تا ۱۳۲۱ دلار بالاتر آمد. خبرهای جدید در خصوص نشست بانک مرکزی اروپا نیز ممکن است بر قیمت بازار‌ها تاثیرگذار باشد.
بانک‌های مرکزی جهان اجرای برنامه‌های محرک پولی را ادامه می‌دهند
همچنین در حالی که نشست مقام‌های ارشد ۳ بانک مرکزی بزرگ و مهم جهان طی روزهای آینده برگزار خواهد شد کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که برنامه‌های محرک پولی این بانک‌ها تغییری نخواهد کرد.
به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز؛ نشست فدرال رزرو آمریکا طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد و بانک‌های مرکزی اروپا و انگلیس نیز روز پنج شنبه نشست خود را برگزار می‌کنند. بر اساس این گزارش، کارشناسان بر این باورند که به‌رغم بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا در ماه‌های اخیر بانک‌های مرکزی به اجرای برنامه‌های محرک پولی با هدف حمایت از رشد و رونق اقتصادی ادامه می‌دهند و نرخ بهره بانکی را پایین نگه خواهند داشت.
سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا در خصوص برنامه محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری هستند. ادامه اجرای این برنامه یا متوقف کردن آن طی ماه‌های آینده تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت جهانی طلا خواهد داشت.
انتشار آمارهای مربوط به رشد اقتصادی و نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. بانک مرکزی اروپا نیز در نشست روز پنج شنبه خود به احتمال زیاد نرخ بهره بانکی را در حد نیم درصد ثابت نگه خواهد داشت.
قیمت‌های داخلی
روز دوشنبه  قیمت دلار به ۳۱۷۰ تومان رسید و ۱۰ تومان ارزان شد. یورو، اما در سطح ۴۲۵۵ تومان ثابت ماند. درهم امارات ۵ تومان ارزان شد و میزان حواله تقریبا افت بیشتری داشت. سکه یک میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه از ۵۷۵ هزار تومان تغییری نکرد، اما ربع سکه ۱۰ هزار تومان ارزان شد و ۳۷۵ هزار تومان فروخته شد. بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم تا ۱۰۳ هزار تومان تعدیل شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ