میرزا کوچک خان به چه علت قیام کرد

0

میرزا کوچک خان به چه علت قیام کرد

یونس معروف به میرزا کوچک در رشت دیده به جهان گشود. او چندی در مدارس علمیه به تحصیل علوم دینی مشغول شد. در اواخر دوره‌ی قاجار بخش‌هایی از کشور ما توسط نظامیان روسیه و انگلیس اشغال شده بود. بیگانگان به مردم ستم می‌کردند و حکومت نیز ناتوان بود. در این شرایط میرزا کوچک خان که مردی مؤمن، شجاع و حامی مظلومان بود در گیلان قیام کرد و بسیاری از مردم به او پیوستند.

علل اصلی قیام میرزا کوچک خان به شرح زیر است:

۱. مخالفت با استبداد داخلی:

میرزا کوچک خان از ظلم و ستم سلسله قاجار به مردم ایران به ستوه آمده بود. او خواهان مشروطه خواهی واقعی، عدالت اجتماعی و آزادی های سیاسی بود.

۲. اشغال ایران توسط بیگانگان:

در زمان جنگ جهانی اول، ایران توسط نیروهای روس و انگلیس اشغال شده بود. میرزا کوچک خان و یارانش این اشغال را غیرقانونی می دانستند و برای استقلال ایران مبارزه می کردند.

۳. دفاع از اسلام و مذهب:

میرزا کوچک خان معتقد بود که سلسله قاجار به دین اسلام و مذهب شیعه خیانت کرده اند. او خواهان برقراری حکومت اسلامی در ایران بود.

۴. حمایت از peasants:

میرزا کوچک خان از peasants و کارگران در برابر ظلم و ستم مالکان و اقشار مرفه حمایت می کرد.

۵. خواستار استقلال اقتصادی ایران بود:

میرزا کوچک خان معتقد بود که ایران باید از نظر اقتصادی نیز مستقل باشد و به بیگانگان وابسته نباشد.

قیام میرزا کوچک خان جنگلی تاثیرات بسیاری بر تاریخ ایران گذاشت. این قیام نشان داد که مردم ایران خواستار استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی هستند. میرزا کوچک خان به عنوان یکی از قهرمانان ملی ایران شناخته می شود و یاد و خاطره او گرامی داشته می شود.

در اینجا به برخی از مهمترین اقدامات میرزا کوچک خان جنگلی اشاره می شود:

تشکیل ارتش جنگل: میرزا کوچک خان با کمک یارانش ارتشی را تشکیل داد که علیه نیروهای اشغالگر و نیروهای دولت قاجار می جنگید.

فتح رشت: در سال ۱۲۹۹ شمسی، میرزا کوچک خان و یارانش شهر رشت را فتح کردند و به عنوان مرکز حکومت خود اعلام کردند.

برقراری حکومت جمهوری شورایی گیلان: در سال ۱۳۰۰ شمسی، میرزا کوچک خان و یارانش جمهوری شورایی گیلان را برقرار کردند. این اولین جمهوری شورایی در ایران بود.

مبارزه با فرقه دموکرات آذربایجان: میرزا کوچک خان با فرقه دموکرات آذربایجان که به دنبال تجزیه آذربایجان از ایران بود، مبارزه کرد.

نهضت جنگل سرانجام در سال ۱۳۰۱ شمسی شکست خورد و میرزا کوچک خان در سال ۱۳۰۳ شمسی به شهادت رسید. با وجود این، نهضت جنگل تاثیر بسیاری بر تاریخ ایران گذاشت و به عنوان یکی از مهمترین جنبش های ملی ایران شناخته می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ