تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / شنبه ۱۵ آذر

1

شاخص کل بورس ۱۴۸ واحد نزول کرد و به رقم ۷۱،۷۱۲ واحد رسید . نمادهای فولاد با ۴۱ واحد و وپاسار با ۳۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فارس با ۷۳ واحد و تاپیکو با ۳۴ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۴۶٫۵ میلیارد تومان رسید که نماد خودرو با ۶٫۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۳ واحد نزول کرد و به رقم ۸۱۲ واحد رسید . نمادهای جم و وگردش بیشترین تاثیر منفی و نماد مارون بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۷۰٫۸ میلیارد تومان رسید که نماد قاسم با ۲٫۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

امروز بازار سرمایه نسبت به هفته گذشته روند مثبت تری را آغاز کرد . هر چند در ابتدای ساعات معاملات شاهد سبز رنگ شدن شاخص بودیم ولی در ادامه با توجه به افزایش فشار فروش در گروه پتروشیمی و خودرویی شاخص به رنگ قرمز در آمد . فردا قرار است بودجه سال ۹۴ به مجلس برود . در بخش اخبار اقتصادی به مهم ترین نکات بودجه اشاره کرده ایم. برای فردا بازار را نوسانی و کم حجم پیش بینی می کنیم .

مهم ترین اخبار سیاسی

در حوزه مذاکرات ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این‌که آِیا مذاکرات پیش از کریسمس و یا قبل از تعطیلات برگزار می‌شود؟ گفت: هنوز در این باره کار می‌کنیم. به طور آشکار هر کس می‌خواهد که تعطیلات را در کنار خانواده در آمریکا باشد . سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی با بیان این‌که «مذاکرات درباره زمان و مکان دقیق دور جدید مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد » گفت: هنوز زمان و مکان مذاکرات مشخص نیست .

در همین رابطه ، خبرگزاری ریانووستی در گزارشی اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در مورد برنامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت و گو کردند . ریانووستی روز پنجشنبه در گزارش خود خاطرنشان کرد: وزرای خارجه روسیه و آمریکا در بازل سوییس در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا دیدار کردند . موضوع برنامه هسته ای ایران و مساله اوکراین در دستور کار این دیدار قرار داشت و دو طرف به تفصیل در مورد این موضوعات گفتگو کردند .

در مورد زمان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران تا پایان امسال خبر داد و گفت: اگر بازگشایی در تهران صورت بگیرد باید مشکل ویزا مرتفع شود و اولین بخش سفارت باید فعال شدن بخش کنسولی باشد . عباسعلی منصوری آرانی در مورد آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: طبق مذاکرات مختلفی که انجام شده قرار است طرفین انگلیس و ایران سفارت‌هایشان را بازگشایی کنند . وی افزود: ما معتقدیم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در چارچوب پروتکل‌ها باید صورت گیرد .

و اما بشنویم از نقش جدید اشتون در مذاکرات هسته ای،  اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای “کاترین اشتون” را به عنوان طرف مذاکره کننده اروپا با ایران بر سر موضوع هسته ای ابقا کرد .با وجود کناره گیری کاترین اشتون از سمت هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا وی همچنان به عنوان مشاور ویژه این اتحادیه در مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای ایران ابقا شد .

مهم ترین اخبار اقتصادی

خبری شنیدیم در مورد احیای سازمان مدیریت ، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان “اتاق فکر اقتصاد” بالاخره رنگ تحقق به خود گرفت و به زودی باید منتظر تغییر تابلوی این سازمان باشیم .احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان اتاق فکر اقتصاد ایران بالاخره پس از گذشت یک سال و ۴ ماه از فعالیت دولت یازدهم و وعده حسن روحانی در زمان کاندیداتوری رنگ و بوی حقیقت به خود می‌گیرد که به زودی شاهد تغییر تابلوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواهیم بود .

در خبری دیگر، سرانجام بعد از ماه‌ها وعده، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای قیمت گذاری به هیات واگذاری برده شده است تا سرانجام واگذاری این دو باشگاه پرطرفدار ورزشی مشخص شود . سال هاست که موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح بوده و هر ساله بهانه‌ای برای واگذاری تراشیده می شود، زیرا مخالف‌های زیادی برای واگذاری این دو باشگاه وجود دارد تا جایی که یکبار واگذاری سرخابی‌ها تا پای قیمت‌گذاری و مشخص شدن زمان عرضه هم پیش رفت اما باز هم موانع مختلف نگذاشت تا این دو باشگاه از دولت جدا شوند . استقلال و پرسپولیس امروز به هیات واگذاری رفته تا تصمیمات نهایی در مورد قیمت و زمان واگذاری آن گرفته شود که اگر تصمیمات این جلسه با مانع خاصی رو به رو نشود ، زمان موعود واگذاری فرا می‌رسد .

در مورد بودجه ۹۴ در خبری شنیدیم که فردا در بهارستان جابجا می شود ، رییس جمهور تا کمتر از ۲۴ ساعت دیگر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم می کند تا دومین بودجه دولت یازدهم هم بر خلاف سالهای گذشته در دولتهای قبل در موعد قانونی ارائه شده باشد . فردا همزمان با ۱۶ آذر ماه، لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ فاصله اندک بین خانه بودجه نویسی و مجلس در بهارستان را طی کرده و برنامه های مالی دولت برای سال آینده مشخص خواهد شد .

مهمترین چالش بودجه سال بعد کاهش درآمدهای نفتی است به طوری که با ریزش حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت در چند ماه اخیر و کاهش منابع ناشی از آن در نیمه دوم امسال، همچنین با توجه به پیش بینی های مطرح شده مبنی بر عدم بازگشت سریع قیمت نفت به حالت گذشته و احتمال ادامه روند نزولی تا ۶۰ دلار ، تعیین قیمت نفت را به یکی از بخش های اصلی بودجه سال بعد تبدیل کرد . این در حالی است که در آخرین تغییرات در لایحه بودجه قیمت نفت ۷۲ دلار مصوب شده است .

همچنین تک نرخی شدن ارز به مانند سال جاری از اهداف اقتصادی دولت در سال آینده نیز خواهد بود. اما با وجود اینکه انتظار می رفت با کاهش درآمدهای نفتی رشد قابل توجهی در نرخ دلار بودجه ایجاد شود، ولی آخرین اظهارات رییس کل بانک مرکزی پیش بینی نرخ ۲۸۵۰ تومانی بوده است. بر این اساس به نظر می‌رسد مبنای تبدیل ارزهای نفتی به ریال ۲۸۵۰ تومان باشد .
بنا بر آخرین اظهارات رییس جمهور در رابطه با بودجه سال ۱۳۹۴، رقم بودجه‌های عمرانی با رشد حدود پنج هزار تومانی نسبت به سال جاری از ۴۱ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است .

اما با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد هزینه‌های جاری را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، از تخمین‌های مطرح شده ۱۴٫۵ تا ۱۷ درصدی برای درصد افزایش حقوق کارکنان این گونه برآورد می‌شود که بودجه‌های جاری برای سال آینده نسبت به امسال رشد بیش از هفت تا هشت درصدی نداشته و دولت مبنا را بر صرفه‌جویی در هزینه‌های این بخش گذاشته باشد .


فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی با توجه به تعطیلات آخر هفته ، نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش بودیم . بر این اساس مس به قیمت ۶۵۳۶ دلار، آلومنیوم ۲۰۰۲ دلار ،  روی ۲۲۳۰دلار و سرب ۲۰۲۶ دلار برای هر تن معامله شدند . دلار امروز در محدوده قیمتی ۳۳۶۱ تومان معامله شد و سکه به قیمت ۹۵۱ هزار تومان رسید .

‌ اونس که پس از صعود اول هفته گذشته در ثباتی نسبی به‌سر می‌برد، آخر هفته نیز با اعلام آمار شگفت‌انگیز اشتغال‌زایی در اقتصاد آمریکا دچار سکته شد. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد بزرگ‌ترین رشد اشتغال‌زایی از ژانویه ۲۰۱۲، در نوامبر ۲۰۱۴ ثبت شده تا در کل سال جاری میلادی نیز بهترین وضعیت اشتغال‌زایی از سال ۱۹۹۹ رقم بخورد . اونس که در انتظار این گزارش دچار نوسان‌های محدود بود، بلافاصله پس از انتشار این داده‌ها سقوط کرد و به قیمت ۱۱۸۶ دلار رسید، گرچه بعد کمی از ارزش از دست رفته خود را پس گرفت. به این ترتیب ثبات نسبی فلز زرد در میانه‌های هفته تبدیل به سکته‌ای ناقص شد. بهای اونس روز چهارشنبه از ۱۱۹۸ به ۱۲۰۹ دلار رسید .


در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

در گروه تجهیزاتی، نماد فاراک با افزایش تقاضا همراه شد ، شرکت ماشین سازی اراک در حالی دیروز در اطلاعیه ای از برنده نشدن خود در مناقصه احداث یکی از پایاشگاه های ۶۰ هزار بشکه ای سیراف خبر داد که سهامدار ۹۰ درصدی این شرکت جزئیات بیشتری از حضور فاراک در پارس جنوبی داده است .یاسر ضیایی مدیرعامل سرمایه گذاری فرهنگیان گفت:در منطقه سیراف ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای احداث خواهد شد که فاراک به همراه پترو فرهنگ در این مناقصه شرکت کرده بود که برنده نشد اما سرمایه گذاری فرهنگیان به همراه تاپیکو در قالب یک کنسرسیوم در یکی دیگر از این مناقصه ها شرکت کرده بود که خوشبختانه برنده شد .وی گفت:در واقع مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در دو مناقصه ساخت پالایشگاه۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی در منطقه سیراف شرکت کرده بود که در یکی از این مناقصه ها برنده شد .سهامدار عمده فاراک تاکید کرد : با توجه به این که سرمایه گذاری فرهنگیان به همراه تاپیکو در یکی از این مناقصه ها برنده شده ،بنابراین ماشین سازی اراک را به عنوان مجری ساخت یکی از این پالایشگاه ها معرفی خواهد کرد تا در کنار تاپیکو در پارس جنوبی به فعالیت بپردازد.

در این گروه فاذر با صف فروش به کار خود خاتمه داد و مپنا در محدوده قیمتی ۶۷۹ تومان معامله شد .

در خبری دیگر ، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به مشارکت جدید برقی ایران و چین برای تامین فاینانس نیروگاه‌های زباله‌سوز گفت: اولین نیروگاه زباله‌سوز ایران امسال به بهره‌برداری می‌رسد.یوسف آرمودلی در تشریح سیاست‌های جدید متنوع‌سازی سبد تولید برق ایران گفت: پس از تولید برق از نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، برای نخستین بار طرح تولید انرژی الکتریکی از زباله‌ها در دستور کار قرار گرفت. مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اعلام اینکه تا پایان سال جاری نخستین نیروگاه زباله‌سوز ایران در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: هم اکنون آخرین مراحل نصب و احداث این نیروگاه با ظرفیت تولید سه مگاوات در حاشیه شهر تهران در حال انجام است. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه نیروگاه زباله‌سوز کهریزک تهران از ظرفیت امحا و تبدیل روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله به برق برخوردار است، تصریح کرد: هدف از ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید زباله‌سوز در کشور در کنار تولید برق حذف زباله‌ها و کمک به محیط‌زیست است.

همچنین ،اسماعیل محصولی با اشاره به این‌که تعرفه صادرات برق پس از رایزنی‌ها ثابت ماند گفت: برق براساس فرمول مشخص با تفاوت قیمت در زمان پیک بار و کم باری به طور میانگین ۱۲ – ۱۳ سنت فروخته می شود . وی با اشاره به این‌که رقم دقیق فروش برق به صورت ثابت نیست، گفت: قیمت صادرات برق مانند گذشته است و تغییری پیدا نکرده است . قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با تاکید بر این‌که زمان قرارداد جدید (تمدید قرارداد قبلی) یک ساله است، در مورد تامین برق در روزهای اربعین در عراق، گفت:‌ صحبت خاصی در مورد روزهای اربعین نشده و صادرات برق براساس قرارداد منعقد شده به صورت سالانه براساس نیاز کشور عراق صورت می‌گیرد .

 در گروه فولادی و فلزی، حجم معاملات پایینی را شاهد بودیم . فولاد در حدود ۱۵ میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت ۲۳۰ تومان رسید .

در خبری مدیرکل استاندارد اصفهان گفت : تولیدات شرکت ذوب‌آهن اصفهان از نظر کیفی در حد بین‌المللی و قابل رقابت با تولیدات اروپایی است .غلامحسین شفیعی در دیدار از این شرکت افزود : ذوب‌آهن با داشتن نیروهای متخصص و توانمند با امکانات آزمایشگاهی مناسب، می‌تواند در تدوین استاندارد ملی و بین‌المللی کشور نقش موثری داشته باشد .وی اظهار کرد: با توانمندی‌های موجود و تدوین و ارتقای استانداردهای فولادی، ملی منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن رقابت در عرصه‌های تجاری و جلوگیری از واردات محصولات بی‌کیفیت خارجی، می‌توانیم در صنعت فولاد منطقه رتبه اول را داشته باشیم .در این دیدار تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل استاندارد استان و ذوب‌آهن برای تدوین و ارتقای استانداردهای ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی امضا شد .

در گروه پالایشی، ونفت با ۸ میلیون بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد .سایر نمادها قرمز رنگ بودند .

در خبری شنیدیم ،بر اساس دستورالعمل هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، طبق قانون بودجه سال ۹۳ باید قیمت پنج فرآورده نفتی اصلی – بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید و سوخت جت – بر اساس کیفیت آن تعیین شود . از زمان اعلام این دستورالعمل نماد شرکت‌های پالایشی در بورس بسته شد تا هفت ماه سرمایه خریداران سهام پالایشگاه‌ها محبوس شود. مدیران سازمان بورس علت توقف خرید و فروش سهام این شرکت‌ها را تعیین نشدن قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی بر اساس کیفیت از سوی وزارت نفت عنوان می‌کنند، این گفته‌ها در حالیست که وزارت نفت این موضوع را رد کرده است . محسن قمصری؛ مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم، مبنی بر اینکه نماد شرکت‌های پالایشی در بورس بیش از هفت ماه به دلیل تعیین نشدن فرمول قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده نفتی بر اساس کیفیت بسته است شده است؛ چه زمانی قرار است این فرمول تعیین شود، گفت: فرمول قیمت نفت خام (خوراک) و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها، ماه‌هاست به شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شده است و به آن عمل می‌شود . در تماس خبرنگاری با امور سهام پالایشگاه‌ها، عنوان می‌شود: روزانه تعداد زیادی از سهامداران با این واحد تماس می‌گیرند و نارضایتی خود را نسبت به عدم تعیین تکلیف نمادهای شرکت‌های پالایشی، عدم پاسخگویی مسئولان به سؤالات خود و بلوکه شدن سرمایه ‌هایشان توسط این شرکت‌ها اعلام می‌‌کنند .

 در مورد قیمت نفت، عربستان جنگ قیمتی نفت را از سر گرفت و بهای نفت خود را در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر کاهش داد؛ اقدامی که به گفته تحلیلگران نشان از تلاش بیشتر این کشور برای حفظ سهم خود در بازار درست یک هفته پس از مخالفت با کاهش تولید اوپک دارد. سعودی‌ها بهای نفتشان را برای تحویل درماه ژانویه ۹/۱ دلار در هر بشکه برای مشتریان آسیایی خود کاهش داده‌اند. از طرفی قیمت نفت خام سبک عربی این کشور در بازار آمریکا در ماه ژانویه نیز تا ۷٠ سنت کاهش عرضه شد؛ بر این اساس عربستان بیشترین تخفیف از ۲۰۰۲ میلادی تا کنون را به مشتریانش عرضه کرد .

در گروه خودرویی و قطعه ساز ، در ابتدای ساعات معاملات شاهد افزایش تقاضا در نمادهای خودرو و سایپا بودیم .طوری که خودرو توانست به صف خرید تبدیل شود ولی در ادامه با افزایش فشار فروش و متعادل شدن نمادها فروش افزایش یافت و شاهد قرمز رنگ شدن نمادها در این گروه شدیم .

شورای رقابت در حالی چهارشنبه گذشته تشکیل جلسه داد که اعضای این شورا نه تنها با افزایش قیمت خودروهای چینی موافقت نکردند؛ بلکه قیمت دنا (محصول جدید ایران‌خودرو) نیز تعیین نشد. آن طور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت عنوان کرده، شرکت «مدیران خودرو» برای افزایش قیمت ام وی ام ۳۱۵ در دو مدل هاچ بک و معمولی و همچنین ام وی ام X33 در مدل های دنده اتومات و دستی، درخواست افزایش قیمت داده بود که مورد موافقت قرار نگرفت .

در خبری مهمی دیگر شنیدیم که ، پژو قرارداد جدید با ایران امضا کرد، مدیرعامل ایران‌خودرو از پذیرش قرارداد جوینت‌ونچر” با ایران از سوی پژو خبرداد و گفت: قرارداد جدید با طراحان خودرو فرانسه به امضا رسید و به زودی طراحان آلمانی و فرانسوی مشغول به کار می‌شوند . هاشم یکه‌زارع با تشریح آخرین جزئیات مذاکره با خودروسازان خارجی گفت: مذاکرات ایران با خودروسازان خارجی همچنان ادامه می‌یابد و البته تداوم مشارکت با آنها، در فضای تعریف شده خواهد بود. در این میان پژو، پذیرش قرارداد جوینت ونچر با ایران را اعلام کرده است .
همچنین براساس اخبار به دست آمده در مذاکرات صورت گرفته در روزهای گذشته قرار‌داد‌هایی بین برخی از شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ خارجی با قطعات‌سازان داخلی منعقد شده است و قرار است اقدامات اجرایی مربوط به همکاری مشترک نیز آغاز شود .

در گروه بانکی در ابتدای ساعات معاملات شاهد تشکیل صف خرید در نماد وپست بودیم ولی در ادامه این نماد تا محدوده ۲ درصد منفی معامله شد و به قیمت ۱۵۲ تومان رسید . دی، وگردش نیز از جمله نمادهایی بودند که با صف فروش همراه شدند .

در خبری شنیدیم که ، هنوز فهرست بنگاهداری بانک‌ها توسط بانک مرکزی به مردم اعلام نشده است که وزیر اقتصاد طی ابلاغ سندی، ۷ بانک دولتی را ملزم به خروج از بنگاهداری و فروش اموال مازاد کرده است .برنامه فروش اموال مازاد بانک‌ها و خروج بانک‌ها از بنگاهداری تا جایی ادامه دار شد که وزیر اقتصاد این موضوع را در سندی به ۷ بانک دولتی برای اجرای جدی ابلاغ کرده و مقرر شده است که بانکها با اولویت نسبت به آن اقدام نمایند .این بخشی از سندی است که وزیر اقتصاد برای بانکهای دولتی تدوین کرده است و تا جایی بر اهمیت آن تاکید شده است که بانکهای دولتی ملزم به تصویب این سند در مجمع همومی خود شدند و قرار است که گزارش عملکرد آن به این وزارتخانه ارائه شود .

در گروه پتروشیمی و شیمایی نیز همچنان شاهد افت نمادهایی چون تاپیکو ، پارسان و فارس می باشیم . واقعا جای تعجب دارد که تاپیکو با قیمت ۲۴۸ تومان امروز صف فروش بود !

در خبری مربوط به این گروه شنیدیم که ، عباس شعری مقدم درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران در سال جاری، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده است . مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری درآمدهای ایران از محل صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری به حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد، تصریح کرد: تحقق اهداف صادرات محصولات پتروشیمی در گرو تامین کامل گاز مجتمع‌های پتروشیمی به ویژه در فصل زمستان است . معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی زمستان سال‌جاری به طور کامل تامین شود، اهداف صادرات پتروشیمی هم محقق می‌شود، اظهار داشت: با این وجود، کاهش گازرسانی در کاهش درآمدهای ارزی صادرات محصولات پتروشیمی تاثیر گذار است . این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال مهر که آیا سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام در کاهش درآمدهای ارزی حاصل از پتروشیمی هم تاثیرگذار است؟ توضیح داد: تغییرات قیمت نفت در آن دسته از پتروشیمی‌ها که از گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، تاثیر قابل توجهی ندارد . شعری مقدم با تاکید بر اینکه پتروشیمی‌های گازسوز تابع کاهش قیمت جهانی نفت نیستند، اظهارداشت: در بازار آمریکا هم با وجود کاهش بهای نفت، اما بهای گاز طبیعی با افزایش قیمت روبرو شده است .

در گروه ساختمانی، ثرود و آ س پ با افزایش تقاضا همراه شدند ، سایر نمادها معاملات قرمز رنگی را تجربه کردند . ثنوسا از ابتدای ساعات معاملات با توجه به شفاف سازی که کرده بود با صف ففروش همراه بود .

ثنوسا در نامه ای به سازمان بورس شفاف سازی کرد و بیان داشت که شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی در تاریخ ۱۱ آذر ماه نامه ای با مضمون زیر برای شرکت ارسال کرده است،

” شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی بیان می کند که با توجه به تمایل ثنوسا جهت جذب سرمایه گذار به منظور مشارکت در پروژه کیش ، خواهشمند است که در جلسه ای اطلاعات تکمیلی در اختیار این شرکت قرار گیرد تا امکان مشارکت و همکاری دوجانبه بررسی گردد.در پایان نامه اضافه می کند که شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی اخیرا در سهام شرکت ثنوسا سرمایه گذاری نموده و حدود ۳ درصد سهام شرکت را تحت مالکیت دارد .”

این در حالی است که شرکت نوسازی و ساختمان تهران در نامه ای که به سازمان بورس زده است اعلام کرده است که این شرکت هیچ گونه اطلاعی از این موضوع ندارد و نامه شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی بدون هرگونه مذاکرات قبلی واصل شده است . همچنین شرکت نوسازی و ساختمان تهران اعلام کرده است با توجه به خرید ۳ درصد از سهام شرکت توسط گروه مذکور ، اهداف انتشار این اطلاعات در بازار برای این مدیریت نامشخص بوده و مراتب جهت استحضار و هر گونه اقدام مقتضی به حضور آن مقام محترم ایفا می گردد.

 در پایان لازم به ذکر است که شرکت سرمایه گذاری و ساختمان تهران به شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی نامه ای زده است که مدیران ارشد و هیئت مدیره شرکت از هر گونه تماس و مذاکره قبلی با شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی اظهار بی اطلاعی نموده است و خواستار ارائه توضیحات بیشتر در این مورد شده است .

در گروه معدنی شاهد معاملات کم حجم در اکثر نمادهای این گروه بودیم طوری که در محدوده صفر تابلو به کار خود خاتمه دادند . خبری شنیدیم در مورد پیشنهاد تعیین بهره مالکانه بر مبنای سود آوری سنگ آهنی ها ، بودجه سال آینده کشور در حالی در مرحله تدوین و بررسی است که برخی متغیرهای اثرگذار بر وضعیت سودآوری صنایع مختلف همچون بهره مالکانه شرکت های معدنی نیز در این بودجه تعیین می شود . در همین ارتباط، معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه و معادن فلزات عنوان کرد: حق انتفاع از معادن در حالی در بودجه سال جاری کشور ۳۰ درصد تعیین گردید که این امر موجب افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی شرکت های معدنی شده است. برهمین اساس با توجه به کاهش قابل توجه نرخ جهانی فروش سنگ آهن، به نظر می رسد وضعیت سودآوری مجموعه های مذکور در صورت اعمال افزایش میزان بهره مالکانه در بودجه سال آینده کشور به مخاطره بیفتد و طرح های توسعه ای در دست اجرای آنها به مرحله بهره برداری نرسد .

 سایر نمادها :

وتوس در گزارش عملکرد ۱۲ ماهه واقعی منتهی به ۹۳/۰۶/۳۱ سود هر سهم شرکت را مبلغ ۱۴۴ ریال گزارش کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با تعدیل منفی ۷ درصدی همراه بوده است . فروش شرکت با کاهش ۷ درصدی نسبت به گزارش قبلی مبلغ ۱۴ میلیارد تومان اعلام شده است .

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی اکبر بختیاری می گوید

    باسلام وتشکر ازاطلاع رسانی خوبتان