مواداولیه کیف و کفش کمیاب و گران شد

0

رییس اتحادیه‌‌ کشوری کیف و کفش با بیان اینکه اوضاع این روزهای بازار خرید و فروش کیف و کفش به دلیل گرانی مواد اولیه و قیمت بالای محصولات نامناسب است،گفت: نامه نگاری کردیم اما هنوز به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نکرده ایم.

به گزارش تسنیم، رسول شجری، در رابطه با تاثیر نوسانات نرخ ارز در وضعیت این روزهای واحدهای تولیدی کفش کشور، اظهار کرد: با افزایش قیمت ارز سوءاستفاده‌کنندگان اقدام به صادرات حجم زیاد چرم طبیعی به کشورهای مختلف کردند و حتی قوانین بازدارنده هم نتوانست مانع این صادرات شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات چرم طبیعی باعث شد تا واحدهای تولیدی داخل با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند، افزود: در همین راستا بسیاری از اقلام مواد اولیه تولید کفش با ۳۰ درصد افزایش قیمت مواجه شد که در نهایت باعث شد محصول تمام شده در حوزه کیف و کفش با ۱۰۰ درصد افزایش به بازار عرضه شود.

رییس اتحادیه کشوری کیف و کفش اضافه کرد: در شرایط فعلی واحدهای تولیدی کفش برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند به گونه‌ای که با کاهش حجم کشتار در تامین اولین ماده اولیه خود که همان پوست هست با کمبودهای فعلی قادر به تولید محصول نیستند. البته کارخانه‌های چرم مصنوعی نیز با افزایش قیمت دلار وضعیت مناسبی نسبت به واحدهای تولیدی ندارند.

به اعتقاد شجری، در بخش صادرات نیز واحدهای تولید کفش در حواله مبالغ با مشکلاتی همراه هستند که با بیان جزئیات این مشکلات به کمیسیون صنایع و معادن مجلس درصدد حل آن برآمدیم، ولی با وجود اقداماتی که در این رابطه اتخاذ شده باید بگویم نتوانستیم به نتیجه مناسب خود دست پیدا کنیم.

وی عدم سازماندهی در بخش کنترل و توزیع مواد اولیه را دیگر معضل مهم واحدهای تولید کفش دانست و گفت: با افزایش قیمت دلار و تصمیمات موثر تا حد قابل توجهی واردات کفش چینی که به نوعی بزرگ‌ترین معضل برای واحدهای داخلی به شمار می‌آمد برطرف شد؛ چراکه برای واردکننده این امر به هیچ عنوان با سود و منفعتی همراه نیست.

وی با اشاره به اینکه با ارسال ارز حاصل از صادرات به اتاق مبادلات ارزی واحدهای تولیدی با مشکلاتی همراه شدند، تصریح کرد: پیش از ارسال ارز به اتاق مبادلات ارزی واحدهای تولیدی کفش بازارهای موثری را در کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغاستان کسب کرده بودند که اعمال این تصمیم باعث شد تا حجم صادرات نیز کاهش پیدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ