زنانه ترین موادمخدرها در ایران

0

به گزارش ز مهر،اگرچه در سالهای اخیر شاهد اقدامات خوب در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم اما براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر باید وضعیت اعتیاد در زنان جدی گرفته شود. قشری که ۶۲ درصد معتادانش متاهلند و ۸۶ درصد آنها از زندگی ناراضی هستند. به منظور بررسی وضعیت اعتیاد در میان زنان گفتگویی را با مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام داده‌ایم که در زیر می خوانید.

در حال حاضر میزان شیوع مواد مخدر در زنان به ویژه زنان مطلقه چگونه است؟

دکتر حمید صرامی- مدیرکل تحقیقات  و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:سیستم هوشمند و دینامیک مواد مخدر و روان‏گردان‏ها همواره به منظور جذب مشتریان متفاوت،تلاش شبانه‏ روزی می کند. از جمله افراد سوء مصرف کننده مواد، زنان بوده که براساس آخرین طرح شیوع شناسی مصرف مواد مخدر در سطح کشور، ۹ درصد جنسیت گروه مصرف کننده به زنان اختصاص داشته است که ۶۲ درصد آنان متاهل، ۳۵ درصد مجرد و ۳ درصد مطلقه یا متارکه کرده اند.لذا تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد که آن را پدیده ای مردانه تلقی می کند، باید اصلاح شود. نکته قابل تامل اینکه ۸۶ درصد از زنان مصرف کننده جمعیت نمونه تحقیق شیوع‏ شناسی ملی اعلام کرده انداز زندگی خود بعضاً ناراضی هستند.

*نوع مواد مصرفی زنان چیست

 براساس نتایج تحقیق یاد شده نوع مواد مصرفی در زنان به ترتیب عبارت است از تریاک- شیشه و کراک (هروئین فشرده) ضمن آنکه ۳ درصد آنان از روش تزریقی استفاده می کنند.

وضعیت سنی زنان مصرف کننده مواد مخدر میزان
۱۵ تا ۱۹ سال ۳ درصد
۲۰ تا ۲۴ سال ۲۲درصد
۲۵ تا ۲۹ سال ۱۹ درصد
۳۰ تا ۳۴ سال ۵درصد
۳۵ تا ۳۹ سال ۲۲ درصد
۴۰ سال و بالاتر ۲۹درصد

*آیاآماری از سن شروع اعتیاد در زنان داریم؟

– ۵۰ درصداز زنان مصرف‏ کننده مواد، اولین شروع مصرف مواد را در سن ۱۵ تا ۱۹ سالگی مطرح کرده اند که می توان از این سن به عنوان سن بحرانی برای شروع مصرف مواد نام برد. به عبارتی باید بگوییم در جنسیت مونث، شاهد ضربه پذیری نوجوانان- جوانان و بزرگسالان هستیم که قطعاً دیگر آسیبها از جمله فرار از خانه – فقر و بعضاً روسپیگری را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب موجبات آسیب پذیری خانواده را فراهم می کند.

*آیا زنان تحصیلکرده هم معتاد می شوند؟

-وضعیت تحصیلی زنان مصرف‏ کننده مواد عبارت است از: ۳ درصد بی‏سواد، ۱۵ درصد با تحصیلات ابتدایی، ۱۵ درصد با تحصیلات راهنمایی، ۴۱ درصد با تحصیلات دبیرستانی و دیپلم، ۹ درصد فوق دیپلم و ۱۷ درصد لیسانس بوده‏ اند.

*زنان معمولا در چه مکانهایی مواد مخدر مصرف می کنند؟

-مهمترین مکانهای مصرف مواد توسط زنان به ترتیب منزل دوستان- منزل خود فرد – پارک- خوابگاه- کوچه و خیابان و دیگر اماکن آموزشی مطرح شده است.

*دلایل شروع مصرف مواد در زنان چیست و چرا میزان گرایش آنان رو به رشد است؟

-براساس نتایج پژوهش ملی صورت پذیرفته، دلایل شروع مصرف مواد به ترتیب عبارت است از کسب لذت- کنجکاوی- تفریح- رفع مشکلات روحی- در دسترس بودن مواد- فشار دوستان- رفع درد- کار سنگین- اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی. اما درباره اینکه گرایش زنان به مصرف مواد در سال جاری در چه وضعیتی است باید یادآور ‏شوم پس از انجام طرح جدید شیوع‏شناسی ملی در سال جاری و مقایسه آن با طرح قبلی، می‏توان قضاوت علمی کرد که آیا گرایش زنان در سالهای اخیر رشد داشته است یا خیر؟

 البته باید تاکید کنم مصرف مواد در زنان در سطح کشورهای مختلف طی سال‏های اخیر تغییر کرده و با نوعی رشد مواجه شده است که بواسطه عصر جهانی شدن و تغییرات شتابان اجتماعی- فرهنگی و فناوری اطلاعات و بروز شوک‏های متعدد و همچنین ساختارهای اجتماعی کشورمان و قرار گرفتن در دوران گذرا از سنت به فرامدرنیته، لذا از این گونه تهدیدات مستثنی نیست.

*رسانه در گرایش زنان به اعتیاد چه نقشی دارد؟

-متاسفانه ترافیکی از تبلیغات مسموم برای تغییر نگرش و ایجاد باورهای غلط از طریق شبکه‏ های سایبری، وب سایت‏ها و کانال‏های ماهواره‏ای مبنی بر استفاده از ماده شیشه برای کاهش وزن و لاغری، رفع چین و چروک، زیبایی پوست، تناسب اندام، شادابی کاذب و رهایی از استرس و اضطراب از جمله مولفه‏ هایی است که سبب گرایش بیشتر زنان معتاد در سالهای اخیر به مواد محرک شده است. ضمن آنکه باید یادآور شوم برخی از مراکز علمی و سازمانها با دغدغه لازم به استقبال اینگونه تهدیدات اجتماعی و فرهنگی نرفته که شاهد کلام بنده مطالبات مقام معظم رهبری در سفر به استان خراسان شمالی است.

*مهمترین علل گرایش زنان به مواد مخدر چیست؟

– از لحاظ رویکرد جامع شناختی آلودگی محیط اجتماعی، فشار گروه همسالان، فقر یا رفاه زدگی ناشی از تمول و از رویکرد روان شناختی خشونت،  وجود تشنج، آشفتگی های خانوادگی و طلاق عاطفی والدین منجر به کمبود محبت – احساس تنهایی و بی پناهی – افسردگی- کاهش  اعتماد به نفس و عزت نفس – شکل گیری شخصیت خود مدار و ضد اجتماعی- عدم توان تصمیم گیری ناشی از استبداد و مرد سالاری در درون منزل- احساس ناکامی و نا امیدی در دختران و زنان خواهد شد که زمینه های گرایش به اعتیاد را در آنان فراهم خواهد ساخت.

*چه راهکارهایی برای مقابله با اعتیاد زنان در جامعه وجود دارد؟

– باید علاوه بر پرهیز از هر گونه نگاه سیاسی به مسائل و تهدیدات اجتماعی، نسبت به شناخت عمیق و فهم دقیق مسائل زنان گام‏های جدی‏تر برداشته شود و با دوری از هر گونه هیجان‏زدگی و اقدامات مقطعی و نیز متناسب با تغییرات فرهنگی و اجتماعی کشور برای پیشگیری و مدیریت آسیب های ناشی از اعتیاد، نسخه‏ های علمی و عملی ارائه شود تا با سرمایه‏ گذاری مناسب شاهد تقویت امید، انسجام و اعتماد اجتماعی،تقویت اصول فرهنگی برای نائل شدن به اخلاق اجتماعی و جلوگیری از فرسایش ارزش‏ها و همچنین غنی‏ سازی اوقات فراغت و توجه اساسی به باورهای مذهبی نموده تا از ضربه پذیری نهاد خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی جلوگیری شود.

*مصرف مواد مخدر در زنان چه آسیبهایی دارد؟

– باید توجه داشته باشیم عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان به دلیل مسائل فیزیو لوژیکی نسبت به مردان بیشتر است. لذا دامنه تاثیر اعتیاد زنان نه تنها به فرد معتاد بلکه به همسر،‌ فرزندان و بعضاً آثار ویرانگر آن بر اجتماع مترتب خواهد شد.

*وظیفه دستگاهها در مورد پیشگیری اعتیاد زنان چیست؟

– ضرورت دارد وزارتخانه‏ های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به انجام مداخلات آگاه‏سازی، آموزش مهارت‏های زندگی، آموزش مهارتهای اجتماعی و سبک فرزندپروری، تلاش مضاعف کنند.همزمان نیز سایر دستگاه‏های فرهنگی کشور به منظور مقتدر سازی و نیز ایمن‏ سازی دختران و زنان اقدامات موثر، مستمر، آرام، عمیق و با حوصله در ابعاد مختلف فرهنگی و تربیتی از جمله نحوه ارضا نیازهای عاطفی- تفریحی- معنوی- دینی و شخصیتی نوجوانان کنند تا دوران بلوغ دختران در درون خانواده و مدرسه به نحو مطلوب و به دور از هر گونه تنش شکل گیرد. باید تقویت نشاط اجتماعی در دستور کار متولیان ذیربط قرار گرفته و نسبت به این گروه مهم از جامعه یعنی زنان دغدغه جدی‏تر داشته باشند و با پرهیز از کتمان و انکار این تهدید اجتماعی، نسبت به برنامه‏ریزی های کوتاه – میان و بلند مدت در ابعاد مختلف اقدام کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ