افزایش سودآوری “بموتو” با تشدید تحریم ها

0
بودجه سال مالی جاری شرکت موتوژن به دلیل شرایط حاکم بر بازار فروش کالاهای تولیدی و در مقابل آن روند صعودی قیمت قطعات مورد نیاز در بورس کالا با نگرشی محتاطانه برآورد شده است. چراکه هنگام برآورد این بودجه انتظار آن نمی رفت که نرخ فروش تولیدات و در پی آن مقدار فروش آن افزایش یابد. از این رو سعی برآن شد تا اندازه ای جانب احتیاط در خصوص برآورد بودجه سال جاری در نظر گرفته شود تا سهامداران در صورت عدم تحقق برآوردهای انجام شده، متضرر نشوند.

یک مقام مسئول در شرکت موتوژن با بیان این مطلب پیرامون ارزیابی عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۲ در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه طی ماه های ابتدایی سال مالی جاری مقدار فروش کالاهای تولیدی به دلیل زیان ده بودن آن، روند کاهشی را در پیش گرفته بود؛ اما در مقابل این شرکت در پی ارایه اطلاعاتی درباره روند صعودی قیمت قطعات مورد نیاز جهت تولید و نیز درخواست افزایش بهای فروش کالاهای تولیدی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، موفق به کسب مجوز رشد ۱۵ درصدی این نرخ از سازمان مذکور شده است.

وی افزود: به موجب این امر مقدار فروش نیز روند صعودی را طی کرد، به گونه ای که می توان به این امر به عنوان عوامل مهم و اثرگذار بر تعدیل مثبت ۴۹ درصدی سود برآوردی “بموتو” در دوره عملکردی مذکور اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت طی این دوره، درصدد تمرکز بر تولید کالاهایی با حاشیه سود بیشتر برآمده که می توان گفت قرار گرفتن در این مسیر، آثار مثبتی بر روند سودآوری “بموتو” در پی داشته است.

وی در ارتباط با برنامه های شرکت برای افزایش سرمایه آن نیز گفت: افزایش ۱۲۰ درصدی سرمایه شرکت از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران، اندوخته ها و نیز سود انباشته در برنامه کاری قرار دارد، به گونه ای که هم اکنون اقدامات لازم جهت اجرای این برنامه در حال پیگیری است.

این مقام مسئول افزود: این برنامه به منظور تأمین منابع مالی لازم جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات لازم برای افزایش ظرفیت تولید اجرایی خواهد شد که چگونگی آن با بررسی شرایط بازار فروش کالاها و نیز تقاضای موجود برای این محصولات مشخص خواهد شد.

وی پیرامون تأمین قطعات مورد نیاز از منابع خارجی اظهار داشت: واردات لوازم و قطعات مورد نیاز از کشورهای روسیه و اوکراین و با نرخ ارز مبادله ای انجام می پذیرد. علاوه بر این “بموتو” در تعامل با کشورهای مذکور با مشکل خاصی رو به رو نیست، به گونه ای که در شرایط فعلی فرآیند واردات قطعات مورد نیاز به سهولت صورت می پذیرد.

این منبع آگاه در خصوص امکان صادارت کالاهای تولیدی برای شرکت موتوژن نیز گفت: درصد کمی از حجم فروش به فروش خارجی اختصاص دارد. این درحالی است که “بموتو” تمام تلاش خود را برای افزایش این ظرفیت به کار برده و امیدواریم به این امر دست یابد.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون فرصت ها و تهدیدهای موجود بر سر راه سودآوری شرکت های فعال در صنعت ماشین آلات و دستگاه های برقی تصریح کرد: تحریم های اعمالی بر کشور از یک سو به دلیل کاهش واردات کالاهای تولیدی مشابه به عنوان فرصتی برای رشد سودآوری فعالان این گروه به شمار می آید. اما از سوی دیگر با اعمال تحریم ها، امکان واردات قطعات مورد نیاز از منابع خارجی جهت تولید با موانعی مواجه گردیده که این امر بر روند سودآوری شرکت های فعال این حوزه مؤثر واقع خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ