خصوصی​سازی استقلال و پرسپولیس ، فقط نام سرخابی‌ها ۴۰۰ میلیارد ارزش دارد

0

بحث خصوصی‌سازی دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال مدتی است که در محافل اقتصادی مطرح است. مدت‌ها بود که بسیاری از طرفداران این دو باشگاه با توجه به علاقه‌ای که دارند منتظر بودند تا این دو باشگاه مردمی شود.

برخی نسبت به واگذاری این دو باشگاه از طریق مزایده گلایه داشتند و اعلام می‌کردند که این دو باشگاه باید از طریق بورس واگذار شوند. سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگویی با جام‌جم از چگونگی روند واگذاری باشگاه‌های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال سخن گفت که با هم می‌خوانیم:

به عنوان سوال اول بفرمایید که چرا سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت مزایده‌ای واگذار می‌شود؟قبلا این موضوع مطرح بود که سهام این دو باشگاه از طریق بورس و فرابورس واگذار شود. دلیل این موضوع و این انتخاب چیست؟

مبنای واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی این است که از طریق بورس و فرابورس واگذار شود، اما شرکت‌هایی که در بورس ثبت نشده‌اند و صورت وضعیت مالی‌شان مشخص نیست، نمی‌توانند از طریق بورس واگذار شوند. به همین دلیل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم از طریق مزایده واگذار می‌شوند. خب، طبیعی است شرکت‌هایی که در بورس فاقد نماد هستند، نمی‌توانند در واگذاری این حوزه قرار بگیرند. با توجه به این‌که این دو باشگاه اکنون جزو شرکت‌های زیان‌ده هستند امکان واگذاری آنها در بورس و فرابورس وجود نداشت. این در حالی است که صورت‌های مالی هر دو باشگاه به سازمان خصوصی‌سازی فرستاده می‌شد، اما به دلیل این‌که دارای ایراد و اشکال بود و این مشکلات رفع نمی‌شد و مشکلاتی نیز بر آنها اضافه می‌شد نمی‌توانستیم روی آن تصمیم اعمال کنیم. با این حال بهترین راه مزایده بود که ان‌شاءالله از طریق مزایده این واگذاری انجام خواهد شد.

فرآیند واگذاری این دو باشگاه چگونه است؟ قبلا انتقاداتی در خصوص رقم ۲۹۰ میلیارد تومانی هر کدام از این باشگاه‌ها مطرح بود که این رقم غیرواقعی و زیاد برآورد شده است. ارزش‌گذاری این باشگاه‌ها بر چه اساسی بوده است؟

استنباط ما این است که این قیمت با کارشناسی اعلام شده و زیاد نیست. افرادی که نمی‌خواهم نام ببرم و به این موضوع انتقاد دارند که ما قیمت این باشگاه را اعلام کردیم خودشان از خریداران احتمالی این باشگاه هستند و ارزیابی آنها روی قیمت ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد تومان بود و این موضوع در افکارعمومی منتشر شد. طبیعی است وقتی سازمان خصوصی‌سازی قیمت این دو باشگاه را ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام می‌کند اولین منتقدان این قیمت همان افراد هستند. انتقاد آنها بر مبنای نظر کارشناسی نیست. ارزیابی ما این‌گونه است که قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان قیمت کف مزایده است و بسیاری از کارشناسان فوتبال مانند آقایان محمد پنجعلی، حمید استیلی، حسن روشن و منصور پورحیدری و برخی دیگر اعلام کردند که قیمت این دو باشگاه از ۲۹۰ میلیارد تومان خیلی بیشتر است و کف قیمت خوبی است. حتی برخی از آنها تا ۴۰۰ میلیارد تومان را هم واقعی دانستند و این فقط ارزش نام این دو باشگاه است.

این ۲۹۰میلیارد تومان بر اساس سه فرآیند انتخاب شده است. یکی از ملزومات قیمت‌گذاری ما برند باشگاه پرسپولیس و استقلال است. دومین معیار ورزشگاه‌های اختصاصی دو باشگاه و در نهایت ساختمان‌های مرکزی در نظر گرفته شده‌اند. قیمت اصلی برای «برند» این دو باشگاه مورد توجه بوده است. باشگاه پرسپولیس و استقلال با توجه به محبوبیت و تاثیر‌گذاری‌ای که در مسائل اجتماعی دارند قیمتی خورده که این سه فرآیند را در خود گنجانده باشد. ما برای تعیین قیمت این دو باشگاه از یک گروه کارشناسی خارجی که متخصص در قیمت‌گذاری باشگاه‌ها هستند کمک گرفتیم. به عقیده من، قیمت این باشگاه‌ها زیاد نیست. به این دلیل که این قیمت یک شبه تعیین نشده و مدت زمان زیادی برای تعیین قیمت آنها صرف شده است.

بدهی سرخابی‌ها چه خواهد شد؟ آیا توسط وزارت ورزش و جوانان پرداخت خواهد شد؟

در این خصوص باید بگویم که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به دلیل بدهی‌هایی که دارند، نتوانستند در بورس واگذار شوند. برای پرداخت این بدهی‌ها ابتدا از دارایی‌های نامشهود استفاده می‌شود و بعد از آن اگر بدهی تسویه نشد به دلیل این‌که این باشگاه‌ها دولتی بودند و در همان زمان بدهی داشتند باید توسط دولت و وزارت ورزش و جوانان پرداخت شود. ما هیاتی را به نام هیات تسویه تشکیل می‌دهیم. این هیات بعد از واگذاری کار خود را آغاز می‌کند و همه افرادی که از این دو باشگاه طلب دارند با اسنادی که در اختیار دارند به این هیات مراجعه می‌کنند و از همان دارایی‌های نامشهود پرداخت می‌شود.

میزان این بدهی‌ها چقدر است؟

تا الانی که من با شما صحبت می‌کنم هیچ کسی به‌قطع و یقین میزان بدهی این دو باشگاه را نمی‌داند. این دو باشگاه بدهی‌های نامشهود زیاد دارند. به همین دلیل سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت این باشگاه‌ها را بدون بدهی به خریداران تحویل دهد.

یک نفر می‌تواند هر دو باشگاه را خریداری کند؟

خیر. هر نفر می‌تواند فقط در یک باشگاه سهم داشته باشد. خریدار نباید ارتباطی با بدهی‌های باشگاه نداشته باشد.

چه تضمینی وجود دارد که سرنوشت خصوصی‌سازی سرخابی‌ها مانند باشگاه راه‌آهن نشود؟ بابک زنجانی در آن زمان باشگاه راه‌آهن را خریداری کرد و همچنان بلاتکلیف مانده است.

در این خصوص باید نکته‌ای را ذکر کنم. شرایط واگذاری‌ها با هم بسیار متفاوت است. اما ما برای مقابله با این موضوع اعلام کردیم که فرد خریدار نباید به سیستم بانکی بدهی داشته باشد. اگر این قانون در آن زمان اجرا می‌شد این باشگاه مسلما به آقای بابک زنجانی واگذار نمی‌شد. به این دلیل که در آن زمان آقای زنجانی به سیستم بانکی بدهی داشت. نکته دیگر این است که افراد خریدار باید از صلاحیت حرفه‌ای فوتبال برخوردار باشند. همچنین نباید در قوه قضاییه دارای پرونده باشند. اگر این نکات رعایت شود مشکلی به وجود نخواهد آمد. بعد از این‌که خریدار هر کدام از باشگاه‌ها مشخص شد ما نام آنها را اعلام نمی‌کنیم، بلکه باید صلاحیت ورزشی فرد از وزارت ورزش، استعلام از قوه قضاییه و بانک مرکزی برای عدم بدهی به سیستم بانکی تائید شود تا وی به عنوان مالک اصلی باشگاه معرفی شود.

مالک یا مالکین می‌توانند نام این دو باشگاه را تغییر دهند؟

بله. اما بعید است که این اتفاق بیفتد، به این دلیل که خریدار برای برند پرسپولیس و استقلال پا پیش گذاشته و می‌تواند از نام این باشگاه استفاده کند. این اتفاق قبلا نیز افتاده است. باشگاه پرسپولیس از پرسپولیس به پیروزی و دوباره به پرسپولیس تغییر نام داده شد. شاید ۲۰۰ میلیارد تومان قیمت هر باشگاه برای برند آن است، در نتیجه هر کسی این ریسک را نمی‌کند که نام آنها را تغییر دهد.

با توجه به این‌که روز بیست‌وهفتم بهمن روز تعیین سرنوشت این دو باشگاه است، اگر خریداری پیدا نشد تکلیف چیست؟

احتمال این موضوع ضعیف است. بگذارید در این خصوص بیشتر صحبت نکنم تا مشخص شدن موضوع.

یکی از مشوق‌های خرید سهام از باشگاه استفاده انحصاری از نام برندشان است، اما ظاهرا این قانون در کشور وجود ندارد.

من حرف شما را قطع می‌کنم تا در این مورد توضیحی بدهم. این قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود. در کشور حق استفاده از برند هم وجود دارد، اما به دلیل این‌که ما تاکنون استفاده نکردیم و به آن توجه نشده این شایعه به وجود آمده که فاقد این قانون هستیم. اگر کسی از برند پرسپولیس استفاده کند مالک یا مالکین می‌توانند برای برخورد و جریمه قانونی آنها اقدام کنند.

محمدحسین علی‌اکبری / گروه اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ