چرا قیمت دلار بعد از توافق لوزان ریزش نکرد؟

0
این موضوع باعث تعجب فعالان، تحلیلگران و کسانی شد که با پایش بازار ارز، توقع نزول بسیار بیشتری از قیمت دلار داشتند. حرکت خلاف انتظار دلار که به غافلگیری عمومی تبدیل شده است این پرسش اساسی را مطرح کرده است که چه عاملی مانع سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز شد.

بررسی‌ها که با استناد به مشاهدات میدانی از بازار ارز انجام شده، نشان می‌دهد ۲ عامل مانع سرایت شوک منفی به بازار ارز شدند. برخی از این عوامل به انتظارات و تلقی‌های بازار باز می‌گردد، اما برخی عوامل هم ریشه در رفتار بازیگران و مختصات بازار در ابتدای سال جاری دارد.

قیمت دلار در ایران امروز چنده قیمت ارز و سکه قیمت ارز تحلیل قیمت ارز پیش بینی قیمت دلار

 تحلیل‌های مثبت و منفی از اتفاق لوزان

شاید پیش از هر چیز خفیف شدن اثر رویداد شامگاه ۱۳ فروردین بر بازار ارز را بعضی مرتبط با نهایی نبودن توافق ایران با غرب در موضوع هسته‌ای می‌دانند. طبق سخنان مذاکره‌کنندگان کشور نیز بیانیه سوئیس هیچ وجه حقوقی ندارد و یک توافق محسوب نمی‌شود، در نتیجه عده‌ای با تکیه بر این موضوع و اینکه امکان دارد تا فرصت‌ نهایی توافق، یعنی ۱۰تیرماه، اتفاقات دیگری رخ دهد، هیجانات فعلی در بازارهای کشور نظیر بازار سرمایه و ارز را کاذب قلمداد می‌کنند. برخی نیز با توجه به چارچوب‌های راه‌حل معتقدند: زمان موردنظر برای واکنش به این اتفاق نرسیده است و عوامل بازار با جدی شدن اجرای راه‌حل‌ها به تعیین موضع خواهند پرداخت. از منظر این تحلیل موعد واکنش را باید در هفته‌های بعد از ۱۰ تیر انتظار کشید. همچنین، عده‌ای نیز بر این باورند با توجه به تسهیل شدن روابط تجاری و پولی ایران با کشورهای جهان پس از توافق، تقاضای ارز بیش از گذشته خواهد بود و با این انتظار، دلیلی برای پایین‌تر آمدن قیمت ارز وجود ندارد.

  رصد واکنش‌ها

یکی از موضوعاتی که به شدت زیر ذره‌بین فعالان بازارها مالی کشور است، واکنش به بیانیه سوئیس در سطوح عالی نظام است. با اینکه در همان روز بعد از انتشار بیانیه، اکثریت قریب به اتفاق مسوولان ارشد، به حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور پرداختند اما فعالان بازار کماکان به انتظار برایند واکنش‌های داخلی در روزهای آینده هستند. برخی فعالان می‌گویند؛ درصورتی‌که میانگین واکنش‌ها به این اتفاق مثبت باشد، بازار فرض را بر آن می‌گذارد که اجماع برای انجام توافق در تیرماه وجود دارد و این خود می‌تواند متغیری برای تعیین جهت قیمت‌ها در بازار باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ