دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته/ قیمت دلار چند روز بعد از لغو تحریمها باز هم گران میشود

0

خبرنگار تراز درباره دلایل افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته گفت: نوسانات بازار ارز چین و تزریق نقدینگی چین به بازار سرمایه خود و افزایش نرخ برابری دلار و یوان باعث افزایش نرخ ارز در ایران شد.

وی در مورد ارتباط بازار چین با اقتصاد ایران نیز افزود: هیچ پدیده اقتصادی در دنیا نیست که بر سایر کشورها و شاخص ها اثرگذار نباشد. به خصوص کشور ما که از این لحاظ وابستگی زیادی دارد، از آنجا که اکثر درآمدهای ما ارزی می باشد نوسانات بازارهای جهانی روی ما اثرگذار است.
عضوشورای عالی انجمن حسابداران تصریح کرد: نزدیک شدن به زمان تصویب توافق نامه توسط کنگره امریکا ارتباطی به افزایش نرخ ارز ندارد بلکه واقعیت این است که نیاز ارزی کشور خیلی زیاد، اما درآمدهای ارزی ما بسیار کم است. مثلا تصور عده ای این است که بعد از توافق هسته ای میزان ارز در کشور افزایش خواهد یافت، در حالیکه درحال حاضر تقاضا برای ارز محدود بوده و بعد از اجرای توافق این تقاضا افزایش خواد داشت.
وی خاطرنشان کرد: قیمت نفت در یکی دو سال آینده بین ۶۰ تا ۷۰ دلار خواهد ماند، لذا ما با توجه به این ظرفیت ارزی، در سال های آینده مشکل کمبود ارز خواهیم داشت. دوانی درباره دخالت بانک مرکزی در بازار ارز افزود: از آنجا که دولت در ایران فروشنده اصلی ارز است بانک مرکزی نیز از افزایش نرخ دلار سود می برد برای همین اتفاقا از این موضوع استقبال می کند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: اساسا بازار ایران به دلیل اینکه بازار مستحکمی نیست خیلی زود تحت تاثیرعوامل غیراقتصادی قرار می گیرد. وی ادامه داد: بازار ارز خود به خود به سمت تک نرخی شدن در حال حرکت است و تفاوت چندانی وجود ندارد که نرخ مرجع به نرخ بازار آزاد نزدیکتر شود یا بلعکس بلکه مسئله تک نرخی شدن ارز مطرح است که بازار درحال حرکت به این سمت است. ضمن اینکه به نظرمن امروز عملا ما تک نرخی هستیم چراکه جز کالاهای استرادتژیک ارز ۲۵۰۰ تومانی به کسی تعلق نمی گیرد.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تصویب برجام در کنگره امریکا شاید در کوتاه مدت نرخ ارز را کاهش دهد اما این نرخ مجددا افزایش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ