اقدام یک نماینده مجلس و یک امام جمعه در اعتراض به حادثه فرودگاه جده

1

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بنده در اعتراض به حوادث فرودگاه جده سفرم به حج عمره مفرده که قرار بود صبح امروز انجام شود را لغو کردم.

وی افزود: صیانت از شرافت و حیثیت مردم کشور از هر مسئله دیگری مهم‌تر است لذا در اعتراض به آنچه مدت‌هاست از طرف کشور عربستان صورت می‌گیرد سفر صبح امروز خود و همه خانواده را لغو کردم.

نماینده گرمسار در مجلس بر همین اساس یادآور شد: همان‌گونه که مراجع بزرگوار تقلید هم بیان داشتند نباید یک امر مستحب را به هر قیمتی انجام داد لذا لغو عمره مفرده کوچکترین کاری است که در شرایط کنونی باید انجام شود.

وی ادامه داد: منتظر عذرخواهی مقامات عربستانی در پی اقدام شنیع اخیر در فرودگاه جده هستیم و باید برخورد جدی طبق موازین شرعی با این افراد فاسد صورت گیرد.

کاتب تصریح کرد: عربستان سعودی ملزم به تأمین امنیت زائران است لذا اگر اقدام جدی در این زمینه صورت نگیرد کوتاهی و قصور این کشور را می‌رساند.

وی همچنین تأکید کرد: دستگاهی دیپلماسی کشور ملزم است هر چه سریع‌تر این موضوع و برخوردهای بسیاری که در طول چند وقت گذشته با زائران ایرانی انجام شده را تا حصول نتیجه به طور جدی پیگیری کند.

قرار بود صبح امروز سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به همراه خانواده به عمره مفرده اعزام شوند که در واکنش به اقدامات اخیر صورت گرفته در عربستان و اتفاقات فرودگاه جده سفرشان به عربستان را لغو کردند.

و امام جمعه میاندورود گفت: محکومیت تجاوز به زائران ایرانی به اقدام عملی و هم‌بستگی مردمی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی رسولی‌جویباری در خطبه‎های امروز نماز جمعه این شهرستان با اشاره به تجاوز عربستان سعودی به کشور مسلمان یمن اظهار کرد: امروز جنگی را بین عربستان و یمن شاهد هستیم که هر چند تحلیل‎های زیادی انجام شده است اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این جنگ خانمان‌سوز و مسلمان و شیعه‌برانداز، قبل از اینکه به ضرر مردم و کشور یمن باشد، به ضرر خود سعودی‌ها است.

وی افزود: ما می‎دانیم که همه این اقدامات با هدایت آمریکا و اسراییل است و اگر امروز عربستان برای ‌آمریکا و اسراییل دم تکان می‎دهد، از سر درماندگی و استیصال است و در پی شکست‌های مختلفی است که سعودی‎ها در جبهه سیاسی در منطقه داشته‎اند و امروز فکر می‎کنند با توسل به زور و حمله می‎توانند این شکست‌ها را جبران کنند.

خطیب جمعه شهرستان میاندورود با اشاره به اینکه عربستان مرموزانه وارد کشورهای سوریه، عراق، بحرین، لبنان و دیگر کشورها شد و هر چند خود را معرفی نکرد اما شکست خود را فهمید و امروز از سر استیصال اقدام به این کار کرده است، بیان داشت: در تاریخ یمن نیز در گذشته نه چندان دور سعودی‎ها شش مرتبه به مردم یمن حمله کردند و همیشه شکست خورده‎اند، ولی باز هم این آزمون و خطا را در یمن انجام می‎دهند که قطعا همان‌طور که رهبری فرمودند، به شکست سعودی‎ها خواهد انجامید و ما این اقدام ناجوان‌مردانه عربستان در نسل‌کشی مردم یمن را محکوم می‎کنیم.

این مسئول موضوع اخیر تعدی و تجاوز سعودی‎ها به زائران ایرانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: هتک حرمت و بی‌ادبی و بی‌حرمتی که نسبت به زائران انجام داده‌اند برای ما خیلی سخت و گران است که در کشوری که ادعای ام‎القرا بودن دارد و بزرگان آن ادعای خادمین‌الحرمین بودن دارند، نسبت به زائران خانه خدا که حالات آنها تماما معنوی است چنین اهانت و بی‌ادبی و جسارتی را انجام می‎دهند.

امام جمعه میاندورود ادامه داد: این مساله طبیعی است و خود آنها نیز می‎فهمند که این کار شرعا و عقلا و عرفا و قانونا خلاف است و قابل پیگرد قانونی است و علما و مراجع موضع گرفته‎اند و خیلی شفاف باید گفت: با این اوضاع و احوالی که امروز وجود دارد آیا ضرورتی دارد که عمره و سفرهای مستحبی عمره ادامه پیدا کند.

رئیس شورای فرهنگی عمومی شهرستان میاندورود با اشاره به تهیه یک طرح یک‌فوریتی ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این نمایندگان خواستار لغو سفرهای عمره شده‌اند که کار بسیار مهمی است.

رسولی تاکید کرد: همه باید نسبت به این قضیه موضع بگیرند و با توجه به اینکه همه ما عاشق و آرزومند مکه و مدینه هستیم این سفر مستحبی را تعطیل کنیم و از این طریق موقتا یک فشار بر سعودی‎ها بیاوریم تا بفهمند که چه اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه یک عذرخواهی ساده فایده‎ای ندارد، تصریح کرد: اینکه شخص در دادگاه آنها محکوم به انجام خلاف شرع شود ابتدایی‌ترین حق ما است و نباید به این اندازه اکتفا کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: باید با هم‌بستگی مردم حتی آنهایی که ثبت‌نام کرده‎اند و پول داده‎اند اعلام کنند که ما حاضر نیستیم به این سفر برویم و من نیز همانند همه مردم و همه سیاسیون در کنار علما و مراجع این موضع را دارم و اقدام عملی انجام می‎دهم.

وی در پایان با بیان اینکه بنده در روز ۲۴ فروردین عازم حج هستم و همه کارها انجام شده است اینجا اعلام می‌کنم به خاطر ابراز تنفر و محکومیت دولت سعودی و برای حمایت از مردم مظلوم ایران و نظام اسلامی و جامعه اسلامی این سفر را لغو می‎کنم و خواست ما از دولت این است که تا زمانی که این وضعیت اصلاح نشده عمره را لغو کند.

منبع : فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. روزبه می گوید

    باید همبستگی داشت