۵ نکته برای پخت برنج به سالم ترین روش در هر وعده غذایی

0

برنج از وعده‌های اصلی غذای ما ایرانی‌ها است. ما برنج را در اکثر وعده‌های غذایی خود جای می‌دهیم و بدون برنج روی سفره انگار چیزی کم داریم. عادت ما به این کربوهیدرات پرکالری اگرچه ممکن است چندان مفید نباشد اما کربوهیدرات سوخت اصلی بدن ما است بنابراین با وجود کالری بالای آن استفاده از این ماده غذایی حتی به میزان کم می‌تواند انرژی بدن ما را تامین کند. ما باید بهترین روش پخت و انتخاب برنج ایرانی بشناسیم تا غذایی که تهیه می‌کنیم به اندازه کافی لذیذ و دلچسب باشد. اگر می‌خواهید روش صحیح طبخ برنج را بدانید با ما همراه باشید.

  1. انتخاب برنج
انتخاب برنج

در قدم اول شما باید برنجی اصیل تهیه کنید. برنج ایرانی اصیل را بهتر است از شمال کشور تهیه کنید. برنج گیلان و مازندران از بهترین نمونه‌های برنج ایرانی هستند. انواع برنج‌های ایرانی که به عنوان بهترین نمونه‌های برند شناخته می‌شوند شامل برنج هاشمی، برنج طارم دم سیاه، برنج صدری گیلان، برنج کشت دوم، برنج شیرودی شمال و برنج علی کاظمی است. اگر می‌خواهید از کیفیت یک برنج آگاه شوید حتما باید یکبار آن را دم کنید اما امکان دم کردن تمام برنج‌ها را نداریم بنابراین بهترین کار نگاه کردن به دانه‌های برنج است. برنج اصیل و درجه یک ایرانی دانه‌هایی کشیده و سفید دارد و لک و زردی روی آن دیده نمی‌شود. قیمت برنج ایرانی درجه یک بیشتر از برنج های هندی و پاکستانی است و کیفیت آن هم با برنج‌های خارجی درجه دو و سه قابل مقایسه نیست. اگر به دنبال برنجی با عطر زیاد و رستورانی هستید طارم دم سیاه بهترین گزینه‌ای است که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم. این برنج خوش پخت و خوش عطر است.

  1. شستن برنج
شستن برنج

زمانی که برنج را خریداری کردید باید آن را پاک کنید. هر بار قبل از پخت مقدار مورد نیاز خود را بردارید و برنج را کاملا پاک کنید. برای بهتر نگه داشت برنج باید در داخل کیسه برنج نمک بریزید یا از قرص برنج برای دفع حشرات استفاده کنید. پس از پاک کردن برنج آن را ۲ تا ۳ بار بشویید تا نمک و باقی ماننده قرص برنج به طور کامل از بین برود و برنج کاملا تمیز شود. تمامی سنگ‌ها و برنج‌های خراب ا جدا کنید. برنجی که یکدست و سفید باشد  عالی است.

  1. طبخ برنج

طبخ برنج کار چندان پیچیده‌ای نیست اما حقیقتا همه نمی‌توانند آن را به خوبی طبخ و آماده سرو کنند. برنج های مختلف روش طبخ متفاوتی دارند. بعضی از برنج‌ها نیاز به آب کمتری دارند تا شل نشوند و بعضی دیگر برعکس. می‌توانید از تکنیک دو بند انگشت استفاده کنید. برنج را دو الی سه بار بشویید و روی آن به اندازه یک یا دو قاشق چایخوری نمک بپاشید و اجازه دهید یک ربع در این حالت بماند. انگشت اشاره خود را بالای برنج قرار دهید و اطمینان داشته باشید که آب بالای برنج دقیقا به اندازه دو بند انگشت بالای برنج باشد و نه بیشتر. با این روش برنج شما دانه دانه می‌شود. دانه‌های برنج کشیده بسیار بهتر از دانه‌های کوتاه و شل است. اگر مهمان دارید حتما این روش را امتحان کنید و توجه داشته باشید اگر احساس کردید برنج بی از اندازه خشک شه به آن به اندازه نصف استکان آب اضافه کنید تا دم بکشد.

  1. برنج آبکش یا کته

زمانی که برنج را آبکش می‌کنید برنج شما مجلسی‌تر خواهد شد و برنج کته کمی نرم‌تر است. انتخاب با شما است اما برنج کته کالری بیشتری دارد و ارزش غذایی آن بالاتر است. برنج آبکش به دلیل شسته شدن آب برنج و عدم ته نشین شدن املاح مفید از مواد مغذی کمتری برخوردار است. توصیه می‌کنیم برنج را برای استفاده روزانه و در طول وعده‌های عادی آبکش نکنید و برنج کته مصرف کنید. برای کف برنج می‌توانید از خرید روغن کنجد برای پخت و پز استفاده کنید. روغن کنجد از انواع روغن‌های مناسب برای پخت و پز است که طعم و عطری خوبی به غذا می‌دهد. این روغن برای روی انواع سالاد عالی است. اگر احساس می‌کنید برنج شما خشک شده از یک دم کنی استفاده کنید تا رطوبت بیشتری در ظرف بماند و برنج به آرامی نرم و پخته شود. شعله را ملایم کنید و مقدار بسیار کمی به قابلمه اضافه کنید تا برنج شما به آرامی دم بکشد.

چند نکته برای پخت برنج به سالم ترین روش در هر وعده غذایی
  1. نکاتی برای پخت برنج

اگر می‌خواهید برنج شما ته دیگ بگیرد در برنج کته بهتر است آب برنج را مقدار کم یا مناسبی بریزید و از قانون دو بند انگشت استفاده کنید. اگر احساس کردید برنج خشک شده کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه آن برنج تمام شود و زمانی که کف برنج خشک شد مقداری روغن به دور ظرف اضافه کنید تا برنج به آرامی پخته و ته دیگ بگیرد. اگر برنج آبکش تهیه می‌کنید، زمانی که برنج را داخل آبکش ریختید قابلمه را روی شعله بگذارید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و دو دقیقه صبر کنید تا روغن داغ شود. مقداری زردچوبه یا زعفران به روغن اضافه کنید و برنج را به ظرف اضافه کنید.

همیشه برنج خود را بچشید. زمانی که آب برنج تمام شد یا آن را آبکشی کردید برنج را بچشید تا اگر بی‌نمک بود به همراه روغن مقداری نمک را به قابلمه اضافه کنیم. اگر احساس کردی برنج شور شده با استفاده از چند برس سیب زمینی نمک اضافه را بگیرید. سیب زمینی می‌تواند شوری خورشت و برتج را از بین ببرد و طعم متعادلی ایجاد کند.

ترجیحا برنج را کته کنید تا از ارزش غذایی آن بهره‌مند شوید و تنها یک غذای شکم پر کن که باعث چاقی می‌شود نخورده باشید. اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید همیشه مقداری سالاد در کنار غذای اصلی میل کنید. سالاد می‌تواند ترکیبات مفیدی به بدنتان اضافه کند و همچنین جلوی غذا خوردن زیاد شما را خواهد گرفت.

نویسنده: سارا اقبالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ