پست‌های خالی کشور را چه کسانی پر می‌کنند؟

0
چهره‌ها که به کابینه راه می یابند، این طرف برخی پست‌ها خالی می‌شوند، این روزها درباره سه پست مدیریتی کشور که به تبع حضور روسای سابقش در کابینه، خالی شده اند، گمانه زنی زیاد است.
مجله مهر:مرکز تحقیقات استراتژیک اولین جایی است که بعد از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری کشور خالی شد و گمانه ها درباره اینکه چه کسی رئیس این مرکز می شود شدت گرفت. این مرکز در سال ۱۳۶۸ با هدف تدوین و تنظیم استراتژی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گوناگون تشکیل شد اما در سال ۱۳۷۶ بر اساس مصوبه شورای عالی اداری از نهاد ریاست‌جمهوری منتزع و به عنوان بخش تحقیقاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن پیوست. اولین رئیس این مرکز موسوی خوئینی‌ها بود و رئیس بعدی این مرکز تا به حال حسن روحانی بوده است. بخشی از بدنه کابینه هم از همفکران و همکاران فعلی و سابق روحانی در همین مرکز بوده اند. علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات از اولین چهره‌هایی بود که نام او برای حضور در راس این مرکز به زبان ها افتاد. مصطفی محقق داماد، مجید انصاری هم از گزینه‌های احتمالی هستند.
محمدرضا عارف هم یکی از گزینه‌هایی که برای حضور در این مرکز نامش را آورده اند. اما حسن رسولی مشاور عارف در گفت‌وگویی این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: این موضوع فقط یک گمانه زنی رسانه ای است و تاکنون نیز بحثی در این زمینه مطرح نبوده است.
به غیر از تمامی این گزینه ها از علی اکبر ولایتی هم به عنوان گزینه این مرکز یاد می شود. با تکذیب حضور عارف در این مرکز بعید نیست ولایتی گزینه ای جدی برای ریاست این مرکز باشد. او گزینه‌ای است که در انتخابات سال ۸۴ به نفع هاشمی رفسنجانی کنار کشید و در انتخابات اخیر هم به نفع روحانی کار کرد.
احمد پورنجاتی اخیرا در گفت وگویی به مناظرات انتخاباتی و مواضع ولایتی در مسائل سیاست خارجی در مقابل جلیلی اشاره کرده و گفته بود که «اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود. به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست». البته ولایتی به این نکته پاسخ گفته و اظهار داشته که مواضع بنده در انتخابات کاملاً فردی و نظر کارشناسی بنده در آن زمان بود.
 کدخدایی گزینه دیوان محاسبات
دیوان محاسبات با رفتن عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس خود را از دست داده است. رئیس این دیوان ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب می شود و سپس برای او در صحن علنی رای گیری می شود.  عبدالله‌زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران، امین حسین رحیمی دادستان دیوان محاسبات و حسینعلی امیری عضو سابق شورای نگهبان از گزینه های جدی تصدی ریاست دیوان محاسبات هستند. گفته می شود عباسعلی کدخدایی سخنگو و حقوقدان سابق شورای نگهبان هم از گزینه های تصدی این پست است.
انتخاب تا پایان هفته
مصطفی پورمحمدی  که به کابینه راه یافت و وزیر دادگستری دولت روحانی شد از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم به عنوان یکی از گزینه های جدید حضور در راس سازمان بازرسی کل کشور نام برده شد. اما غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که رئیس سازمان بازرسی باید قاضی باشد و پایه قضایی ۱۰ به بالا داشته باشد. او گفت که  گزینه انتخابی هنوز قطعی نشده است و به محض قطعی شدن، آن را به اطلاع می‌رسانیم، البته شاید تا پایان هفته رئیس جدید معرفی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ