عاشقان دیروز و همسرآزاران امروز!

3

همسرآزاری از آسیب‌های اجتماعی پنهان است که معمولاً در محیط بسته خانه صورت گرفته و سبب عدم اطمینان و از هم‌گسیختگی کانون خانواده می‌شود.

قربانیان اصلی خشونت در محیط خانواده، در مرحله نخست زنان و پس از آن کودکان و سالمندان و سرانجام مردان هستند.

پدیده‌ای با عنوان آزار همسر و فرزندان، مقوله‌ای است که به طور طبیعی در هر جامعه‌ای به صورت‌های گوناگون وجود دارد.

خشونت فیزیکی و بدنی، مانند صدمه زدن به اشیای منزل و ضرب و شتم همسر، یا خشونت روانی و کلامی مانند تحقیر، بهانه‌جویی نسبت به چهره و شرایط جسمانی زن و ابراز تنفر نسبت به بستگان وی، هم‌چنین خشونت اجتماعی شامل منع اشتغال و تحصیل، ممنوعیت ارتباط با بستگان حتی به صورت تلفنی از جمله انواع آزار همسر است.

خشونت اقتصادی مانند نپرداختن خرجی و در نهایت صدمات و آزارهای جنسی از طریق تحمیل نسبت به همسر و در معرض فحشا و فساد قراردادن وی به خاطر اعتیاد و … مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع همسرآزاری مردان نسبت به زنان است.

موضوع همسرآزاری از جمله اخبار داغی است که همیشه توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند اما در نهایت باید راهی برای جلوگیری از بروز این آسیب اجتماعی باشد که همه این راهکارها باید قبل از ازدواج و تشکیل زندگی وجود داشته باشد و دختران و پسران قبل از ازدواج دیده خود را باز کرده و گوش‌های خود را شنواتر کنند و بدون تحقیق دل به دریا نزنند و احساسات خود را بر تعقل غالب نکنند.

۹۸۰ مشاوره تلفنی در خصوص همسرآزاری دریافت کردند

مدیرکل بهزیستی استان همدان از تماس ۹۸۰ نفر در سال گذشته برای دریافت خدمات مشاوره همسرآزاری خبر داد.

اکبر سوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در مرکز مداخله با بحران، آسیب‌های اجتماعی از جمله همسرآزاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و افرادی که با خط ۱۲۳ تماس بگیرند می‌توانند به صورت تلفنی مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

وی افزود: برخی افراد که از سوی همسر خود مورد آزار قرار می‌گیرند اگر شدت جراحت آنها بسیار شدید باشد و از سوی اطرافیان و همسایگان با خط ۱۲۳ تماس حاصل شده باشد اطلاعات محل زندگی و شماره تلفن آنها از سوی اورژانس اجتماعی گرفته و تیم مورد نظر به محل زندگی آنها اعزام می‌شود که در این راستا علت درگیری و آزار آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد به‌طوری که سال گذشته این نوع تماس که از سوی اطرافیان حاصل شده باشد، ۱۶۷ مورد بوده است.

مراجعه ۱۰۵ نفر به صورت خود معرف به مرکز مداخله با بحران

سوری تصریح کرد: برخی افرادی که از سوی همسران‌شان مورد آزار قرار می‌گیرند به صورت خود معرف به مرکز مداخله با بحران مراجعه می‌کنند که سال گذشته ۱۰۵ نفر در این قالب به مرکز مداخله با بحران مراجعه کردند.

مدیرکل بهزیستی همدان تاکید کرد: افراد خودمعرف توسط بهزیستی راهنمایی می‌شوند و در صورت نیاز برای دریافت گواهی لازم به پزشکی قانونی و سپس به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

سوری خاطرنشان کرد: تعداد آقایان مراجعه‌کننده که مورد آزار قرار گرفته باشند به تعداد انگشتان دست است.

بیشتر همسرآزاری‌ها از سوی مصرف‌کنندگان موادمخدر اتفاق می‌افتد

مددکار اجتماعی اورژانس اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان همدان نیز گفت: بیشتر همسرآزاری‌ها توسط مصرف‌کنندگان موادمخدر صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که فرد مصرف‌کننده در شرایط روحی و روانی مناسبی قرار نداشته و همسر یا فرزندش را مورد آزار قرار می‌دهد.

“فاطمه بهنام‌جو” اظهار کرد: با مداخلات تلفنی و یک جلسه مشاوره مشکل همسرآزاری افراد رفع نمی‌شود، چراکه در مورد همسرآزاری‌ها همیشه یک طرف همکاری لازم را نداشته و افراد مراجعه‌کننده و تماس‌گیرنده افرادی هستند که مورد آزار قرار گرفته‌اند، بنابراین در شرایطی انجام مشاوره پاسخگو و نتیجه‌بخش است که زوجین مشاوره‌های لازم را دریافت کنند و همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان این‌که مشاوره‌های تلفنی و حضوری با یک جلسه کارساز نیست، گفت: مجموعه بهزیستی سعی بر این دارد که افراد مورد آزار قرار گرفته به خانواده‌های خود بازگردند و مشکلات آنها رفع شود، بنابراین این موضوع با یک‌بار تماس تلفنی و یا یک جلسه حضوری حل و فصل نمی‌شود.

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: در برخی موارد افراد آزاردیده به صورت حضوری در مراکز مداخله با بحران حضور می‌یابند و مشکلات خانوادگی خود را در میان می‌گذارند و خواستار رفع این مشکلات هستند.

وی ادامه داد: در مواردی که همسر بی‌سرپناه شده و از منزل رانده شده باشد توسط مجموعه بهزیستی در مراکز اسکان پذیرش می‌شود و افراد پناه‌جو می‌توانند به مدت چهارماه در این مکان حضور داشته باشند، و در صورتی‌که در این مدت مشکل آنها رفع نشود می‌توانند چهار ماه دیگر نیز در این مرکز بمانند.

همسرآزاری‌ها در زوجین در حال طلاق بیشتر است

این مددکار اجتماعی گفت: بیشتر همسرآزاری‌ها در افرادی دیده می‌شود که در حال طلاق بوده و پرونده طلاق آنها در حال رسیدگی است که در این شرایط آنها در مراکز مورد نظر اسکان داده می‌شوند.

همسرآزاری عاطفی و روانی بیشتر است

بهنام‌جو یادآور شد: بیشتر آزارها از نوع روانی و عاطفی بوده که شرایط برای همسر سخت شده و ادامه زندگی برای او غیرقابل تحمل می‌شود، که این موضوع غفلت و عدم‌تعهد به همسر را به دنبال دارد و این نوع همسرآزاری‌ها بیشتر در مصرف‌کنندگان موادمخدر دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که در برخی موارد شاهد آزار آقا از سوی خانم هستیم، گفت: همسرآزاری از سوی خانم‌ها انگشت‌شمار بوده و بیشتر خانم‌ها مورد آزار قرار می‌گیرند.

بیشتر همسرآزاری‌ها جسمی هستند

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان بیشترین نوع همسرآزاری‌ها ‌را جسمانی اعلام کرد و گفت: بیشتر همسرآزاری‌ها از نوع کبودی، خراشیدگی و شکستگی بینی است.

دکتر “علی‌احسان صالح” اظهار کرد: وظیفه پزشکی قانونی معاینه فرد آزار دیده بوده که در نهایت جواز لازم مطابق با لایحه مورد نظر و آسیبی که به فرد وارد شده، صادر می‌شود.

در چه شرایطی پزشکی قانونی رایگان معاینه می‌کند؟

وی افزود: در صورتی‌که فردی از سوی همسرش مورد آزار قرار گرفته باشد و به پزشکی قانونی مراجعه کند و توانایی پرداخت هزینه معاینه را نداشته باشد، به صورت رایگان مورد معاینه قرار می‌گیرد.

صالح با بیان این‌که بیشترین نوع همسرآزاری‌ها جسمی است، تصریح کرد: بیشتر آزارها به صورت کتک‌کاری از سوی همسر است.

بیشتر مراجعه‌کنندگان همسرآزاری خانم‌ها هستند

وی با بیان این‌که بیشتر مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی در مورد موضوع همسرآزاری خانم‌ها هستند، خاطرنشان کرد: در مورد بحران همسرآزاری بیشتر خانم‌ها هستند که مورد آزار و شکنجه قرار می‌گیرند، اما در مواردی مراجعه‌کننده آقا هم داشته‌ایم که توسط خانم‌هایشان مورد آزار قرار گرفته‌اند.

هنگامی که پسر و دختر تصمیم به تشکیل زندگی مشترک می‌گیرند باید قبل از هرچیزی ابتدا تحقیقات لازم از افراد معتبر را داشته باشند و با چشم و گوشی باز همسر ایده‌آل خود را انتخاب کنند تا هیچ‌گاه با بحران اجتماعی همسرآزاری مواجه نشوند، حال مجردها خود تصمیم بگیرند ازدواج به هر قیمتی را ترجیح می‌دهند یا تحقیق و برنخوردن با این گونه بحران‌ها را …؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. مریم می گوید

    ذات مرد همینه. الان کسی برنگرده بگه «اینا که مرد نیستن»

    1. mahdis می گوید

      مرد وحشی

  2. جوان می گوید

    کسی بر نگرده بگه دختران امروز دختر نیستند