سویق چیست؟ خواص شگفت انگیز سویق در روایات

1

سویق عدس یعنی چه ، خواص سویق سنجد ، طریقه مصرف سویق ، خرید سویق ، سویق کودک ، سویق برای چاقی ،انواع سویق ،سویق چاق کننده

سویق چیست؟

از ویژگی های سویق ارزان بودن، در دسترس بودن و خواص شگفت انگیز آن در تقویت بدن و درمان بیماری ها است. در این مطلب با طرز تهیه سویق، نحوه مصرف آن برای هر بیماری و دیگر نکات مهم آشنا می شوید.

در طب اسلامی سویق عبارت از؛ تفت داده آرد برخی حبوبات، بدین صورت که مثلا آرد گندم را تفت می دهند و سبوس گندم را نیز جداگانه تفت می دهند، بعد از الک کردن آن ها را با هم مخلوط می کنند. سویق خواص فوق العاده ای دارد که در ادامه برخی از آن ها را آورده ایم…

متخصص طب اسلامی متخصص تغذیه طریقه مصرف سویق طب سنتی سویق عدس یعنی چه سویق چاق کننده انواع سویق

سَویق به آن در فارسی قدیم، «پِست» گفته می شد. امروزه به آن «قاووت» یا «پوره» می گویند. گفتنی است که لغت نامه دهخدا لفظ «قاووت» را ترکی می داند که غالباً به معنای آرد حبوبات بریان شده است؛ لیکن این واژه، گاه در مورد غیر حبوبات (مانند برخی میوه ها یا تره بار) نیز کار برد دارد.
علاّمه مجلسی می گوید: از [گفته] کلینی چنین برمی آید که «سویق»، درصورتی که در روایات، همراه با قیدی [مانند جو] نباشد، به معنای «سویق گندم» است. شهید در الدروس گفته است: «درباره سویق و سود آن، روایت های فراوانی رسیده و کلینی، سویق را به معنای سویق گندم، دانسته است».
مولّف بحر الجواهر گفته است: «از هفت چیز، سویق می سازند: گندم، جو، کنار، سیب، کدو، دانه انار و شلغم. همه این انواع، طبع را مهار می کند، قی و دلشوره ای را که از صفرا زاده می شود، از میان می برد، رطوبت معده را خشک می کند، و اگر قدری سویق جو با آب و مقدار اندکی شیر برداشته و خشخاش بو داده ساییده با آن مخلوط شود، برای شکم رَوی، سودمند است، نیش زدگی ها را تسکین می دهد و خواب می آورد».

سویق چه خواصی دارد؟

مهمترین خاصیت سویق درمان ضعف و پوکی استخوان است. در ادامه احادیث مرتبط با آن را می بینیم:
امام صادق (ع) می فرمایند: السویق ینبت اللحم ویشد العظم؛ سویق باعث رویش گوشت و تقویت استخوان می شود.» (۱)

یکی از علل شیوع مشکلات استخوانی و ضعف، غفلت مردم از سویق است. در روایات استفاده از سویق بسیار سفارش شده درباره سویق آمده: انما عمل بالوحی؛ سویق به سفارش وحی درست شده است. (۲)

امام صادق (ع) می فرمایند: شُربُ السَّویقِ بِالزَّیتِ ینبِتُ اللَّحمَ، ویشُدُّ العَظمَ، ویرِقُّ البَشَرَهَ، ویزیدُ فِی الباهِ.؛ سویق و روغن زیتون گوشت را می رویاند و استخوان را تقویت می کند و پوست را نازک می کند و عمل همبستر شدن را زیاد می کند. (۳) آنچه در روایت آمده استفاده از سویق همراه روغن زیتون است نه اینکه با هم تفت داده شود.

از هفت چیز، سویق می سازند: گندم، جو، کنار، سیب، کدو، دانه انار و شلغم. همه این انواع، طبع را مهار می کند، قی و دلشوره ای را که از صفرا زاده می شود، از میان می برد، رطوبت معده را خشک می کند

امام صادق (ع) می فرمایند: اسقیه السویق والسکر فإنه ینبت اللحم ویشد العظم؛ به او (کودک) سویق با شکر بده، زیرا گوشت را می رویاند و استخوان را تقویت می کند.(۴) البته فقط در مورد کودکان سویق همراه با شکر خوب است و برای مردان خوب نیست چون سرد است و عمل جماع (قوای جنسی) را کم می کند.

در روایتی از شخصی به نام خضر آمده است: کنت عند أبی عبد الله (ع) فأتاه رجل من أصحابنا، فقال له: یولد لنا المولود فیکون منه القله والضعف فقال: ما یمنژ من السویق؟! فانه یشد العظم و ینبت اللحم؛ نزد امام صادق (ع) بودم، مردی از اصحاب ما نزد امام آمد و عرض کرد فرزندان ما وقتی متولد می شوند نقص و ضعف دارند، امام فرمودند چرا سویق استفاده نمی کنید، زیرا استخوان را تقویت می کند و گوشت می رویاند. (۵)

در روایت دیگری آمده است: فقال لها أبو عبد الله (ع): مالی أری جسم ابنک نحیفا؟ قالت: هو علیل، فقال لها: اسقیه السویق، فانه ینبت اللحم ویشد العظم؛ امام به خانمی فرمودند چرا فرزندت این قدر لاغر و ضعیف است، زن جواب داد او معلول است، امام فرمودند به او سویق بده زیرا سویق گوشت را می رویاند و استخوان را تقویت می کند. (۶)

نکته مهمی که در این روایات اشاره شد این بود که پدر و مادر باید سویق بخورند تا بچه ها معلول و ضعیف نباشند. والدین حداقل دو هفته قبل از انعقاد نطفه سویق بخورند، و مادر دو هفته تا یک ماه بعد از انعقاد نطفه سویق بخورد، و برای بچه می توان از روز اول همراه شیر به او داد.

متخصص طب اسلامی متخصص تغذیه طریقه مصرف سویق طب سنتی سویق عدس یعنی چه سویق چاق کننده انواع سویق

به غیر از تقویت استخوان ها، سویق خواص بیشمار دیگری نیز دارد که در اینجا به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:
به افرادی که چاق هستند یا دیابت دارند سویق جو می دهیم و به افراد لاغر سویق گندم می دهیم، سویق جو قوی می کند و سویق گندم چاق می کند و هردو باهم هم قوی می کند هم چاق.

عن علی بن سلیمان: أکلنا عِندَ الرِّضا علیه السلام رُووسا فَدَعا بِالسَّویقِ، فَقُلتُ: إنّی قَدِ امتَلأتُ. فَقالَ: إنَّ قَلیلَ السَّویقِ یهضِمُ الرُّووسَ وهُوَ دَواوُهُ. به نقل از علی بن سلیمان: نزد امام رضا علیه السلام کلّه پاچه خوردیم. پس سویق خواست. گفتم: من سیر شده ام. فرمود: «اندکی از سویق، کلّه پاچه را هضم می کند و دوای آن است».(۷)

الإمام الباقر علیه السلام: ما أعظَمَ بَرَکهَ السَّویقِ! إذا شَرِبَهُ الإِنسانُ عَلَی الشِّبَعِ أمرَأَهُ وهَضَمَ الطَّعامَ، وإذا شَرِبَهُ الإِنسانُ عَلَی الجوعِ أشبَعَهُ، ونِعمَ الزَّادُ فِی السَّفَرِ وَالحَضَرِ السَّویقُ. سویق، چه قدر پُربرکت است! اگر انسان در حالی که سیر است، آن را بخورد، غذا را گوارش می دهد و اگر در حالی که گرسنه است، بخورد، او را سیر می سازد. سویق، چه نیکو توشه ای در سفر و در حضر است! (۸)

الإمام الصادق علیه السلام: مَن شَرِبَ السَّویقَ أربَعینَ صَباحا اِمتَلَأَ کتفاهُ قُوَّهً. هر کس چهل روزْ سویق بخورد، بازوانش پُرتوان می شود. (۹)

سویق و روغن زیتون گوشت را می رویاند و استخوان را تقویت می کند و پوست را نازک می کند و عمل همبستر شدن را زیاد می کند.

امام صادق علیه السلام: السَّویقُ یجَرِّدُ المِرَّهَ وَالبَلغَمَ مِنَ المَعِدَهِ جَردا، ویدفَعُ سَبعینَ نوعاً مِن أنواعِ البَلاءِ. سویق، تلخه را از تن، و بلغم را از معده، کاملاً جدا می کند و هفتاد گونه بلا را دور می سازد. (۱۰)

الإمام الکاظم علیه السلام: السَّویقُ ومَرَقُ لَحمِ البَقَرِ یذهَبانِ بِالوَضَحِ. سویق خشک و آب گوشت گاو، پیسی را از میان می برند. (۱۱)

روش تهیه ی سویق:

سویق به دو روش ساخته می شود در روش اول ابتدا سبوس گندم و جو را جدا کرده و جداگانه آرد می کنیم سپس به نسبت مساوی (وزنی) آرد گندم و جو را با آرد سبوس گندم و جو مخلوط کرده و آرام آرام حرارت می دهیم تا آماده شود ولی در روش دوم گندم و جو را ابتدا تفت می دهند سپس آرد می کنند. از آنجا که سبوس کمتر نیاز به حرارت دارد و زود می سوزد بهتر است جدا تفت داده شود و نکته دیگر اینکه سبوس از مواد سلولزی است که جذب بدن نمی شود و شاید آرد کردن و تفت دادن آن باعث شود که بدن بتواند از آن استفاده کند. با این توضیحات روش اول بهتر است.
مقدار مصرف سویق دو کف (دو یا سه قاشق غذاخوری) صبح ناشتا می باشد.

سویق عدس چه خواصی دارد؟ |خواص سویق عدس از امام صادق علیه السلام:
سویق عدس؛

۱ تشنگی را از میان می برد،

۲ معده را تقویت می کند،

۳ درمان هفتاد درد در آن است،

۴ صفرا را خاموش می کند،

۵ درون را سردی می بخشد،

۶ موقع سفر از شما دور نباشد.

۷ برای خانمی که از شدت خونریزی حیض به حالت مرگ رسیده بود، فرموند: سویق عدس به او بدهید، پس خورد و خونریزی قطع شد و عافیت یافت.

و به کسی که اسهال داشت فرمود: سویقی از برنج برگیرد و بخورد، و او اینکار را کرد و شکمش بسته شد.
۱ برای خون دماغ سویق سیب بخورید.
۲ اگر دوایی برای مسموم شدن باشد، بهتر از سویق سیب نیست.
۳ برای عقرب و مارگزیدگی سویق سیب بدهید.

نیرومندی ساق با سویق

امام رضا علیه السلام:
سویق، وقتی ۷ بار شسته شود، و ظرف به ظرف شود؛ تب را می برد و دو ساق و قدم ها را نیرومند می کند.
– بهترین داروی معلولین و فلج ها.

مخلوط سویق گندم و جو

اگر سویق گندم و جو را باهم مخلوط کنید هم تقویت کننده ست هم چاق کننده (بسیار مناسب کودکان ، افراد لاغر ، ضعیف و…)

نحوه مصرف ناشتا دو قاشق غذاخوری مصرف شود.
بیشتر هم میشود مصرف کرد..

درمان خستگی زود رس و تقویت بدن با سویق
برای کسانی که خستگی زود رس دارند نیز عالیست ، سویق به شرطی که خوب تهیه شده باشد اثرش را دو سه روزه نشان میدهد مخصوصا خاصیت کنندگی اش تقویت را.

نحوه تفت دادن و درست کردن سویق

متخصص طب اسلامی متخصص تغذیه طریقه مصرف سویق طب سنتی سویق عدس یعنی چه سویق چاق کننده انواع سویق

تفت دادن آرد حدود ۲ساعت یا بیشتر طول میکشد ولی سبوس کمتر از نیم ساعت تفت داده میشود لذا باید جدا تفت داده شود.در صورت تف دادن همزمان آرد گندم و سبوس، سبوس میسوزد.  

سبوس حاوی اقسام ویتامین دی میباشد که در سویق مقدار آن باید حداقل ۵۰ درصد باشد. (سبوس بدون تف دادن جذب نمیشود – عدم استفاده از سبوس باعث بیماری که منجر به مرگ میشود) – متاسفانه اکثر نان مصرفیس امروزه بدون سبوس و مشکل دار است و سویق می تواند تا حدودی این خسارات را جبران کند. هر چند از اصلاح نان نباید غافل شد.

طرز تهیه انواع سویق

 سویق گندم

آرد گندم را بدون روغن با حرارت غیر مستقیم تفت داده
سبوس گندم را مثل همان تفت داده
باهم مخلوط ومصرف کنید.
آرد و سبوس باید بسیار آسیاب شوند
به اندازه مساوی از هرکدام تفت داده شود مثلا از هرکدام نیم کیلو پس از آسیاب شدن…
چاق کننده ست و بسیار مناسب کودکان ، زنان باردار و…

سویق جو تقویتی ست

اول سبوس جو را تفت دهید سپس آسیاب کنید،
بعد آرد جو را تفت دهید
هر دو بدون روغن تفت دهید
با حرارت غیر مستقیم
اندازه مساوی از هرکدام…

نشانه سویق خوب : هنگام مصرف احساس گرما میکنید مثل اینکه همین الان تهیه شده .
منبع : دراسه فی طب الرسول المصطفی ج۳ العلاج الخاص والوقایه ،آیت الله تبریزیان.

طریقه شستن سویق :

ابتدا روی سویق آب ریخته و مخلوط کنند و بگذارند تا ته‌نشین شود، سپس آب آن را خالی کنند یا آن را در پارچه‌ای بریزند و آب آن را جدا کنند. (سه یا هفت مرتبه این کار را انجام دهند) این کار نشاسته را از سویق جدا می‌کند و آنچه باقی می‌ماند مواد مفید مخصوصاً  ویتامین‌های ب است.

آیا میتوان دانه را تفت داد سپس آرد کرد؟

روش اهل تسنن تف دادن دانه گندم یا جو قبل از آسیاب کردن است که مردود میباشد چون باعث سوختن سبوس و تف نخوردن گندم میشود.

در صورت تهیه اصولی، موقع خوردن احساس گرما میشود. (حتی اگر در یخچال و فریزر باشد).

آیا سمنو خواص سویق را دارد؟

سمنو هم از همین قبیل است و از غذاهای بسیار خوب و مقوی است. و با سویق درست می شود اگر به خوبی سویق آن را ساخته باشند و با سبوس باشد  (در صورت استفاده از شکر خوب)- شکر نیشکر و اگر شکر قرمز باشد بهتر است

نحوه ی مصرف سویق چگونه است:

– نحوه استفاده عمومی، در ناشتا دو قاشق غذاخوری بصورت خشک (بیشتر هم میشود مصرف کرد)، مگر در مواردی که روش آن آمده است.
– برای نوزاد (از روز اول تولد) به مقدار کم با شیر مخلوط شود (شکر سرخ هم میتوان اضافه کرد).
– بصورت مخلوط با روغن زیتون نیز استفاده میشود.
– با خرما، شیر و عسل نیز میتوان استفاده کرد. (با عسل و روغن بصورت حلوا نیز درست میشود)
– مصرف حداقل دو تا چهار هفته قبل از بارداری و بعد از آن. (جهت جلوگیری از ناقص الخلقه بودن و ضعف بچه)
– افراد بیمار و تب دار باید بعنوان غذا از سویق استفاده کنند.

-برای سلیقه های مختلف میتوان به آن شکر یا سماق اضافه کرد.
– مصرف با شکر خوب برای کودکان مفید و برای مردان مضر است (باعث کاهش قدرت جنسی میشود) ولی باعث چاقی میشود.
– افراد بیمار باید بعنوان غذا استفاده کنند.
– مصرف نم زده آن بهمراه شکر باعث قطع عطش میشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. الهام می گوید

    بینهایت توضیح واضح و کامل بود احسنت و متشکرم