خودروهای چینی آشغال اند؟!

0
سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به دنبال تشدید تحریم‌ها و کاهش و توقف تولید برخی خودروهای داخلی، خودروهای چینی با استفاده از خلاء ایجاد شده در بازار توانستند جای پای خود را در بازار ایران محکم کنند.
البته گذشته از فرصت ایجاد شده ناشی از کاهش تولید خودروهای داخلی، خودروهای چینی وارد شده به ایران از چند ویژگی به‌روز بودن ظاهر و تنوع و زیبایی نیز برخوردار بودند؛ ویژگی‌هایی که هنوز هم در خودروهای پرتیراژ داخلی در حال تولید در کشور دیده نمی‌شود.
قیمت خودرو چینی
در این زمینه به دلیل همین ویژگی به‌روز بودن ظاهر و البته پایین‌تر بودن قیمت خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای کره‌ای و اروپایی وارداتی، این خودروها مورد استقبال بخشی از جامعه مصرف‌کننده ایرانی قرار گرفتند.
با این حال برخی کارشناسان اگرچه تنوع ظاهری خودروهای چینی را از ویژگی‌های مثبت این محصولات می‌دانند اما در عین حال معتقدند که خودروهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و تنها ظاهر مناسبی دارند.
البته نگاهی به جدول رده‌بندی کیفی خودروهای تولیدی و مونتاژی در کشور نیز نظر این کارشناسان را تائید می‌کند به‌گونه‌ای که بیشتر خودروهای چینی مونتاژی در کشور در رتبه‌های کیفی میانی و انتهایی این رده‌بندی قرار داشته و کیفیت پایینی دارند.
در این شرایط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جدیدترین اظهار نظر در این زمینه از خودروهای چینی وارداتی به عنوان “آشغال” یاد کرده است. جلیل جعفری بنه خلخال اظهار کرده است:‌” ما از وزارت صنعت می‌خواهیم جلوی دلالان را بگیرد؛ کسانی که با واردات خودرو‌های بی‌کیفیت چینی شاسی بلند و سواری بازار را از خودرو‌های آشغال چینی پر کرده‌اند”.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خودروهای بی‌کیفیت چینی خطرات جانی برای مردم دارند، خاطرنشان کرده است:” این خودروها یکسری قوطی‌های خالی هستند که درون آنها پوچ است و معلوم نیست وزارت صنعت چطور مجوز واردات به این خودروها می‌دهد، چه کسانی پشت این کار هستند و چه پول‌هایی جابجا می‌شود”.
البته این نماینده مجلس شورای اسلامی پای وزیر صنعت، معدن و تجارت را به این ماجرا باز و عنوان کرده است:” نمایندگان مجلس می‌توانند با ابزار سوال و استیضاح خواستار پاسخگویی وزارت صنعت در مورد عدم جلوگیری از واردات خودروهای چینی بی‌کیفیت شوند”.
در این شرایط باید دید که واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت به چنین انتقاداتی چیست. آیا این وزارتخانه بر ظاهر جدید و به‌روز خودروهای چینی وارداتی به کشور تاکید می‌کند یا آنکه این وزارتخانه هم با کارشناسان و نمایندگان مجلس در زمینه بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی، هم‌عقیده است؟!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ