تلاش نوبخت برای بیشتر خنداندن منتقدان آمار اشتباه حسن روحانی

1
محمدباقر نوبخت که در کنار مسئولیت سنگین معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مسئولیت سخت سخنگویی دولت را نیز بر عهده دارد، روز سه‌شنبه در برابر پرسشی قرار گرفت که پاسخ صادقانه آن رد ادعاهای رئیس‌جمهور در مورد آمار واردات در سال‌های گذشته بود، ولی‌ وی ترجیح دادن به جای ناراحت کردن رئیس خود، منتقدان سخن رئیس‌جمهور را بخنداند.

به گزارش «تابناک»، در حالی که وضعیت واردات در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از نظر بیشتر کارشناسان اقتصادی تیره و تار بوده است، دولت یازدهم (تدبیر و امید) حتی دو سال بعد از تحویل گرفتن اقتصاد کشور به جای پاسخگو بودن در برابر عملکرد خود، با طرح ادعاهایی که از واقعیت فاصله دارند ترجیح می‌دهد درباره عملکرد دولت قبل سخن بگوید.

رئیس‌جمهور روحانی در حالی در دوره تبلیغات ریاست جمهوری و نیز در گزارش از عملکرد صد روزه دولت خود، دولت‌های نهم و دهم را به ایجاد اشتغال برای کارگران چینی متهم کرد، که در دوره مسئولیت وی، آمار واردات از چین نه تنها کاهش نیافته، ‌که افزایش نیز یافته است.

شنبه پنجم اردیبهشت، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به انتقاد از بی‌توجهی به تولیدات داخل در سال‌های گذشته پرداخت و مدعی شد، در چند سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت ملت ایران هزینه شد؛ بدون آنکه میزان اشتغال و تولید در این کشور افزایش پیدا کند و تنها باعث شد تا اشتغال در کشورهایی نظیر چین رونق پیدا کند.

این اظهارات با پاسخی روشن همراه شد؛ امار واردات از چین در دوره مسئولیت آقای جهانگیری نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است. آمار منتشره از سوی گمرک نشان می‌دهد که آمار واردات از چین در این دوره نه تنها افزایش یافته، بلکه شیب افزایش آن نیز بیشتر شده است.

با وجود اعتراضات به سخنان جهانگیری، رئیس‌جمهور در کنفرانس خبری به مناسبت دومین سالگرد پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲، ادعای جهانگیری را به شکل شدیدتری تکرار کرد. در حالی که جهانگیری از هزینه شدن ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت ـ‌ تنها با ایجاد اشتغال برای چینی‌ها ـ سخن گفته بود، رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «شما می دانید ‌در گذشته در یک دوره هشت ساله‌ای ۷۲۰ میلیارد دلار صرف واردات گشت و کشور به بیرون متکی شد و همان هم علامت لازم برای تحریم داد‌».

مراجعه به آمار واردات از مراجع مختلف در سال‌های گذشته، آمار اعلام شده توسط رئیس دولت یازدهم را تأیید نمی‌کند. به ‌رغم همه ادعاهای مطرح ‌درباره آمار ارائه شده توسط دولت دهم، رئیس مرکز آمار از معدود مسئولان ارشدی است که در دولت یازدهم نیز در مسئولیت خود ‌مانده است. مرکز آمار، گمرک و بانک مرکزی، عددی کمتر از ۴۵۰ میلیارد دلار را برای آمار واردات در دوره دولت‌‌های نهم و دهم اعلام کرده‌اند و این آمار با آمار اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور روحانی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار فاصله دارد.

از جمله واکنش‌های فعالان تجاری به آمار اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور، سخنان اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است که گفته واردات مواد غذایی در دولت یازدهم افزایش یافته و آمار‌های حسن روحانی در این‌ باره را قبول ندارد.

وی افزوده به سخنان حسن روحانی در نشست خبری چند روز پیش «خندیده» و معتقد است این سخنان «یک گفتار درمانی بسیار زیبا و جالب توجه بوده است».
حتی برخی از مسئولان دولتی نیز بر اشتباه رئیس‌جمهور در اعلام آمار واردات صحه گذاشتند. بهزاد شیری معاون طرح و برنامه و امور بین الملل گمرک در گفت‌وگو با «نسیم» با رد آمار واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری در دولت قبل گفته: آمار واردات در دولت قبل، به هیچ وجه از ۴۲۵ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند. قطعا مسئولانی که این آمار را اعلام کرده اند، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار یعنی نزدیک به دو برابر آمار واردات در دولت قبل را بیشتر گفته اند.

این اتفاق ادامه جالبی داشت. ساعاتی بعد رسانه‌های دولتی، ادعای جدیدی را از جانب همین مسئول دولتی تکرار کردند. این بار رسانه‌های دولتی از زبان بهزاد شیری نوشته‌اند که میزان واردات در زمان تصدی دولت‌ نهم و دهم طی سال‌های ۱۳۸۴ لغایت ۱۳۹۱، بر اساس جدول تراز پرداخت‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و میزان خروج ارز به منظور ورود کالا و خدمات رقمی بالغ بر ۶۸۵ میلیارد دلار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از گمرک، دکتر بهزاد شیری، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران با اعلام این خبر جزئیات واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری در زمان تصدی دولت نهم و دهم را تشریح کرده و گفته: رقم مذکور شامل ۵۱۳ میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار واردات کالا، ۴۶ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار واردات گاز و فرآورده‌های نفتی و ۱۲۶ میلیارد و ۳۸۱ میلیون دلار خدمات است.

ظاهرا این مسئول دولتی با تغییر ادعای اولیه خود تلاش کرده است که به هر روش ممکن و با طرح معیارهای جدید، عدد اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور را محقق سازد؛ اقدامی که هر شنونده‌ای را به یاد معیارهای دولت قبل برای کاهش نرخ بیکاری اعلامی می‌اندازد.

همین مسأله به جلسه روز سه‌شنبه نوبخت با خبرنگاران نیز کشیده شد. سخنگوی دولت در پاسخ به پاسخ خبرنگاری مبنی بر اینکه علت تفاوت آمارهایی که رئیس جمهور در سخنرانی‌های خود اعلام می‌کنند با آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مراکز معتبر چیست، گفت: رئیس جمهور مطلع به مصالح کشور هستند و با دقت گزارش‌های دستگاههای مختلف را رصد می‌کنند و هر یکشنبه و پنجشنبه از صبح تا ظهر گزارش تیم اقتصادی را می‌شنوند. معتقدم آمارهایی که رئیس جمهور ـ با در دست داشتن اطلاعات وسیع ـ ارائه می‌دهند، بسیار متقن‌تر و معتبرتر از آمارهایی است که برخی ‌دستگاه‌ها فقط از دید بخش خود ارائه می‌کنند.

اگر آقای نوبخت واقعا تا این حد آمارهای اعلام شده پیشین از سوی نهادهای مسئولی مانند بانک مرکزی، مرکز آمار و یا گمرک را نادرست و غیرمتقن می‌داند، می‌تواند این نهادها را از اعلام آمار منع کند. راه ساده‌تر شاید این باشد که مقامات دولتی به راحتی بپذیرند که گاه ممکن است رئیس‌جمهور هم در اعلام آمار اشتباه کند.

منبع : تابناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. یلدا می گوید

    تو یکی برو ….