تفاوت عمده مومنین و کفار در کسب ثروت

2

هر موفقیت و شکستی را به ایمان ربط ندهیم!

 گویا قرآن با این تعبیر می خواهد بفرماید: در برابر رفت و آمدهاى تجارى کفّار، شما از مدار تقوى و ایمان خارج نشوید، زیرا باغهاى بهشت، مقدمه‏ پذیرایى شما خواهد بود، نه اصل آن! پس بدانید که نعمت هاى دنیوى نسبت به نعمت هاى اخروى بى‏ارزش است.
میلیونر شدن راز موفقیت ثروتمند شدن پولدار شدن

 ثروت فراوان برخی مشرکین و یهودیان در زمان رسول اکرم (ص) و جولان آنها در شهرها برای تجارت و تفریح موجب شده بود که برای برخی از مسلمانان شبهه ای پیش بیاید که البته یک سؤ ال عمومى و همگانى براى بسیارى از مردم در هر عصر و زمان است. آنها غالبا زندگى مرفه و پر ناز و نعمت گردنکشان و طغیانگران و فراعنه و افراد بی بند و بار را، با زندگى پر مشقت جمعى از افراد با ایمان مقایسه مى کنند و مى گویند چرا آنها با آن همه جنایت و آلودگى زندگى مرفّهى دارند، اما اینها با داشتن ایمان و تقوى در سختى به سر مى برند؟ گاهى این موضوع در افراد سست ایمان ایجاد شک و تردید مى کند. در آیات ۱۹۶ و ۱۹۷ خداوند متعال پاسخ این شبهه را داد که این بهره مندی آنها متاع اندکی است که به آنها در زندگی چند روزه دنیا دادیم ولی عقوبت بسیار سختی را برایشان در نظر گرفته ایم لذا شما فریب ظاهر زیبا و ثروت دنیایی آنها را نخورید. حالا در آیه ۱۹۸ به سرنوشت متقین در نقطه مقابل آنها اشاره می نماید.
در آیه ۱۹۸ سوره آل عمران می خوانیم:
«لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا نُزُلاً مِّنْ عِندِ اللّهِ وَمَا عِندَ اللّهِ خَیْرٌ لِّلأَبْرَارِ.»
«ولى آنان که تقواى الهى پیش گرفتند برایشان باغ هایى است که از پاى درختانش نهرها جارى است و جاودانه در آن می مانند، که [این‏] پذیرایى از جانب خداست و آنچه نزد خداست براى نیکان بهتر است.»

                                                                                                                                      ***
سه نکته:
* باغهاى بهشت، مقدمه‏ پذیرایى شماست

واژه‏ «نُزُل» به نخستین چیزى که با آن از مهمان پذیرایى مى کنند، گفته مى شود، مانند شربت و میوه. گویا قرآن با این تعبیر می خواهد بفرماید: در برابر رفت و آمدهاى تجارى کفّار، شما از مدار تقوى و ایمان خارج نشوید، زیرا باغهاى بهشت، مقدمه‏ پذیرایى شما خواهد بود، نه اصل آن! پس بدانید که نعمت هاى دنیوى نسبت به نعمت هاى اخروى بى‏ارزش است.

** تفاوت عمده مومنین و کفار در کسب ثروت
یکی از علل موفقیت مادی بیشتر جمعى از افراد بى ایمان بر اثر این است که در جمع آورى ثروت هیچ گونه قید و شرطى براى خود قائل نیستند و از هر طریقى خواه مشروع یا نامشروع و حتى با مکیدن خون بینوایان براى خود ثروت اندوزى مى کنند! در حالی که مؤمنان براى رعایت اصول حق و عدالت محدودیتهایی دارند و باید هم داشته باشند، بنابراین نمى توان حال این دو را با هم مقایسه کرد. البته حاصل آن آزادی و این محدودیت ها عقوبت و پاداشی است که در آیات ۱۹۶ تا ۱۹۸ به آنها اشاره می شود.

*** هر موفقیت و شکستی را به ایمان و عدمش نسبت ندهیم
اما گاهی مشکلات مادی عده ای و ثروتمند شدن گروهی علل دیگری هم دارد. مثلاً افرادى را مى شناسیم که در عین بیگانگى از خدا در کارهاى زندگى جدى، مصمم، با برنامه و داراى پشتکار و استقامت و هماهنگى با یکدیگر و آگاهى از وضع زمان هستند. آنها در حقیقت یک سلسله از برنامه هاى اصیل دینى را بدون استناد به دین پیاده مى کنند. در مقابل افرادى هستند که پایبند به عقاید مذهبى هستند، ولى بسیارى از دستورات عملى آنرا فراموش کرده اند. آنها افرادى بى حال، کم شهامت، فاقد استقامت و پشتکار و از هم جدا هستند! مسلما این افراد در زندگى مواجه با شکستهاى پى در پى مى شوند. ولى این شکستها نه به خاطر ایمان آنهاست، بلکه به خاطر نقاط ضعفى است که دارند. پس تصور نکنیم تنها با خواندن نماز و گرفتن روزه باید در همه کارها پیروز شویم در حالیکه دین یک سلسله برنامه هاى عملى براى پیشرفت در زندگى آورده که فراموش کردن آنها با شکست و ناکامى همراه است. این موضوع هم درباره یک فرد صادق است و هم مى توان آنرا در سطح یک کشور نیز پیاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. امیر می گوید

    این مقاله تفاوت دین داران و کفار عالی بود

  2. یه وطن پرست می گوید

    چرت داری میگی عمو..فعلا که اختلاس تو کشور اسلامی ایران بیداد میکنه بعد اونا کفارن ما مسلمان؟هه عاره ما خوووووبیم…بابک زنجانی چطور میلیاردر شد؟حالا بیل گیتس چطور؟کدوم کفارن کدوم مسلمان؟حالا حتما میخای بگی بابک زنجانی از ما نبود…این فقط یه نمونه بود من گفتما…اینقد دزد تو مقامات دولتی هست که همین روزا باید مقالتو عوض کنی اسمشو بزاری تفاوت مومنین کلاهبردار با کفار…