تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۱۵ تیر ۹۴

0

شاخص کل بورس ۲۳۹ واحد رشد کرد و به رقم ۶۶،۰۱۹ واحد رسید . شبندر با ۴۶ واحد و شپنا با ۲۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۱۹٫۹ میلیارد تومان رسید که وبصادر با ۹٫۴ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۷۶۹ واحد رسید مارون و شاوان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۶٫۲ میلیارد تومان رسید که ذوب با ۲٫۷ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

مهم ترین اخبار سیاسی

بازار سرمایه امروز نیز همچون روز گذشته روند معاملات متعادلی را سپری کرد روز گذشته به این مهم اشاره کردیم که نوسان ۲ هفته اخیر بازار سرمایه مربوط می شود به مذاکراتی که در وین در حال انجام است . حال با توجه به آنکه تا کنون خبری دقیق از توافق و یا عدم توافق به بیرون درج نکرده است بازار در بلاتکلیفی به سر می برد طوری که نه شاهد فروش هیجانی و نه خرید هیجانی در بین سهامداران می باشیم . در هر صورت با توجه به آنکه این دور از مذاکرات به عنوان آخرین مرحله مذاکرات ۱۶ ماهه ایران و ۶ قدرت جهانی می باشد و هر یک از ۲ طرف مذاکره کننده این فرصت را به عنوان آخرین مهلت برای پایان دادن به اختلافات چندین ساله قلمداد می کنند انتظار داریم اخبار مثبت و امیدوار کننده ای به گوش برسد.

اما طی ۲ هفته اخیر که ایران و گروه ۱+۵ درگیر مذاکرات هسته ای شده اند شاهد افزایش تنش در مساله بحران یونان بودیم طوری که در اخبار شنیدیم به دلیل بدهی های یونان و افزایش دریافت وجه نقد ، بانک های این کشور برای چند روز به حالت تعطیلی درآمد تا مردم این کشور با انتخاباتی که برگزار می شود سرنوشت خود را تعیین کنند . حال با توجه به تصمیمی که گرفته شد قرار شده است که یونان از منطقه یورو خارج شود و دیگر از حمایت های کشورهای منطقه یورو برخوردار نباشد.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که رییس بانک مرکزی اروپا در مقابل چنین اتفاقی چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد . آنچه در این بین اهمیت دارد کاهش ارزش یورو در مقابل دلار است . شب گذشته که خبر خروج یونان از منطقه یورو به گوش رسید شاهد افت حدود ۱٫۵ درصدی ارزش برابری یورو در برابر دلار بودیم حال با توجه به سوابق و اتفاقاطی که در سال های گذشته رخ داده است می توان این گونه نتیجه گرفت که کاهش ارزش یورو منجر به کاهش ارزش طلا خواهد شد و شاید از مهم ترین دلایلی که شاهد افت قیمت سکه طی این هفته بودیم همین مورد باشد . قیمت سکه طی هفته اخیر به قیمت هایی کم تر از ۹۰۰ هزار تومان رسید تا افت بی سایقه ای را در چند مدت اخیر شاهد باشیم.

در مورد مذاکرات ، در واپسین روزهای باقی‌مانده برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و گروه ۱+۵ مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه در مذاکرات اسیر زمان نیستیم، گفت: «توافق بد را دنبال نمی‌کنیم سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شنبه شب ازطریق ویدئو کنفرانس از وین در گفت‌وگوی زنده با برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با تاکید بر اینکه «هیچ‌وقت در طول مذاکرات گذشته این مقدار جلو نرفته بودیم » گفت: «توافق با تایید شورای امنیت و صدور قطعنامه جدید شکل رسمی پیدا خواهد کرد؛ ضمن آنکه در یک اقدام همزمان در روز توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یکجا لغو و اقدامات ما نیز در عمل به تعهدات انجام می‌گیرد

همچنین، یک مذاکره کننده ارشد ایران به خبرنگار «انتخاب» در وین گفت: تمامی مسائل مربوط به تحریم ها «تقریبا» حل شده است .وی با اشاره به برخی اختلافات موجود اظهار داشت: یکی از موارد باقی مانده و مورد بحث، مسئله ی عبارات به کار رفته در متن توافق است .این مذاکره کننده ارشد ایران اضافه کرد: هم اکنون بر سر هیچیک از موارد مورد اختلاف به بن بست نخورده ایم و گفتگوها بر سر مسائل باقی مانده ادامه دارد .وی تصریح کرد: با این اوصاف، احتمال تمدید مذاکرات هسته ای تا نهم جولای زیاد است .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه ساختمانی ، شاهد روند مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم . ثشرق امروز بعد از افزایش سرمایه ۵۰ درصدی در قیمت ۱۵۸ تومان بازگشایی شد و توانست تا حدود ۶ درصد رشد نماید.

آمارهای بانک مسکن نشان می‌دهد که طی ۲۳ روز کاری از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم (تا ۱۳ تیرماه) ۵۶۸۷ نفر افتتاح حساب انجام داده‌اند که سهم تهرانی‌ها از این عدد ۱۴۶۱نفر به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان بوده است .  این آمار نشان می‌دهد که روزانه ۵۲ تهرانی‌ روزانه به طور متوسط یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان افتتاح حساب کرده‌اند .آمارها همچنین نشان می‌دهد که در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر بالغ بر هزار و ۳۰۵ نفر با مبلغ ۱۶ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان نشان می‌دهد یعنی روزانه به طور میانگین ۶۲ نفر و ۷۳۰ میلیون تومان جذب پس‌انداز از سوی بانک مسکن صورت گرفته است .

بسیاری از فعالان بازار مسکن معتقدند از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال قیمت مسکن تغییری نداشته است. اما به نظر می‌رسد با آمدن فصل تابستان برخی از مالکان افزایش اندکی در قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌هایشان اعمال کرده‌اند که البته به نظر می‌رسد با پاسخ منفی از سمت تقاضا روبه‌رو شود . این در حالی است که برخی از مشاوران املاک معتقدند هنوز معاملات مسکن از رکود خارج نشده است و خرید و فروش‌ها به اندازه‌ای نیست که بگوییم روزهای پررونق مسکن شروع شده است. سال گذشته برخی کارشناسان از رونق بازار مسکن در سال ۹۴ خبر می‌دادند. آنان معتقد بودند رکود مسکن به انتها رسیده و متقاضیانی که در دوسال گذشته وارد بازار مسکن نشده بودند، دوباره به این بازار برمی‌گردند که همین موجب رونق بازار مسکن می‌شود اما با گذشت بیش از سه ماه از آغاز سال ۹۴، هنوز خبری از رونق پیش‌بینی شده نیست .


در گروه سیمانی شاهد معاملات کم حجم و متعادل در اکثر نمادها بودیم انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: عملکرد دو ماهه منتهی به اردیبهشت امسال کارخانه‌های تولید سیمان نشان می‌دهد این واحدها با تولید ۹ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۶۴ تن بازده ۷۷/ ۷۴ درصدی داشتند . پیش‌بینی انجام شده برای تولید دو ماهه سیمان واحدهای مزبور رقم ۱۲ میلیون و ۴۵ هزار و ۵۵ تن بود و عملکرد این بخش در مدت مشابه در سال گذشته نیز رقم ۱۱ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۹۷۷ تن را نشان می‌دهد . بررسی ظرفیت واحدهای فعال کشور نشان می‌دهد ظرفیت تولید کلینکر ۷۸ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۳۰۰ تن است و ظرفیت سیمان نیز بالغ بر ۷۹ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۷۷ تن ثبت شده است سال گذشته تولید سیمان به رقم ۶۷ میلیون تن رسید که نسبت به رقم ۵/ ۶۹ میلیون تن سال ۹۲کاهش چهار درصدی را نشان می‌دهد. براساس پیش‌بینی صورت گرفته قرار است امسال تولید سیمان به رقم ۷۲ میلیون تن برسد .


در گروه معدنی امروز کروی نزدیک به ۲ میلیون از سهامش معامله شد و با ۲٫۵ درصد مثبت به قیمت ۱۲۵ تومان رسید.  در خبری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کوچک‌مقیاس بودن معادن یکی از آفت‌های دیرینه در این بخش است و در رویکرد جدید با تعریف پهنه‌های اکتشافی بزرگ‌تر به دنبال صرفه اقتصادی بیشتر در این حوزه هستیم. جعفر سرقینی افزود: هزینه مطالعات اکتشافی و ژئوفیزیکی در معادن با پهنه‌های گسترده با هزینه کمتری انجام می‌شود و در کنار توجه به فعالیت معادن کوچک‌مقیاس که به ‌نوبه خود سهم مهمی در اشتغال‌زایی و بهره‌برداری از این منابع خدادادی دارند، به دنبال بهره‌برداری از معادن در واحدهای بزرگ‌مقیاس هستیم . وی افزود: برای اینکه دچار رکود نشویم باید چرخه تولید معادن را کامل کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی، ارزش‌افزوده را در این حوزه شاهد باشیم و تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است.

در گروه خودرویی معاملات متعادلی را نظاره گر بودیم . اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو معامله شدند . امروز خپارس بازگشایی شد و در حدود ۵۰ میلیون از سهامش معامله شد و با ۷ درصد مثبت به قیمت ۱۰۱ تومان رسید. این روزها که رسانه‌های خارجی پی در پی از اشتیاق خودروسازان فرانسوی برای حضور در ایران خبر می‌دهند، بسیاری از فعالان صنعت خودرو کشور امیدوارند همکاری دوباره با آنها، به ارتقای توان فنی و تکنولوژیک جاده مخصوصی‌ها بینجامد، با این حال، برخی کارشناسان نیز معتقدند موانع بزرگی وجود دارند که ممکن است اجازه شکل‌گیری شراکتی برد- برد را به طرفین ندهد . به اعتقاد این دسته از کارشناسان، حصول نتایج مثبت از پیوند دوباره خودروسازان ایرانی و فرانسوی (و البته سایر شرکت‌های خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران را دارند)، منوط و مشروط به آن است که این «پیوند» به دور ازحواشی، صورت گرفته و فضای کسب‌و‌کار مناسبی ایجاد شود و قیمت‌گذاری دولتی در کار نباشد . به عبارت بهتر، «دور ماندن از حواشی»، «بهبود فضای کسب‌و‌کار» و «لغو قیمت‌گذاری دولتی» سه شرط اصلی شراکت موفقیت‌آمیز خودروسازان ایرانی و فرانسوی به‌شمار می‌روند، چه آنکه صنعت و بازار خودرو ایران در گذشته از این سه ناحیه بسیار صدمه دیده‌اند .

در گروه حمل و نقلی  شاهد معاملات مثبت در تمامی نمادها بودیم بطوریکه نمادهای توریل ، حسینا ، حفارس با صف خرید بسته شدند . حکشتی با ۳,۸ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه دارا بود .

جلیل اسلامی معاون امور بندری ومناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: بنادر ما هیچ وقت تحت تحریم نبود بلکه برخی شرکت هایی که دربنادر ایران فعال بودند تحریم شدند ودرحوزه کشتیرانی نیز شرکت‌های کشتیرانی از نظر بیمه و برخی مباحث مالی تحریم شدند .وی افزود: تحریم حمل ونقل یکی از اهداف اصلی غرب و مهمترین بخش تحریم‌ها بود تا به تجارت خارجی ایران و در نتیجه اقتصاد ملی فشار وارد شود و حمل و نقل کالا از طریق کشورهای واسطه هزینه‌های تمام شده حمل و نقل دریایی و کالا را افزایش داد .اسلامی اظهار داشت: همچنین با خودداری شرکت‌های بیمه خارجی از ارائه خدمات به کشتی هایی که عازم بنادر ایران بودند، مشکلاتی در زمینه ترددخطوط کشتیرانی به مقصد بنادر ایران به‌وجود آمد که البته براساس بیانیه سوئیس و اجرایی شدن آن، شرایط برای تردد کشتی‌های خارجی به کشور فراهم شده است .

در گروه بانکی اکثر نمادها با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند. بانک صادرات و بانک ملت جزء مثبت های این گروه بودند که بانک صادرات با بیش از ۹۲ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را از آن خود کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات چهارشنبه گذشته بورس، نماد معاملاتی بانک پارسیان به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف و موجب کنجکاوی برخی سهامداران شد . پیگیری های بورس پرس نشان داد این رویداد به علت در پیش رو بودن تعدیل منفی بیش از ۲۰ درصدی سود سال گذشته بو ناشی از کاهش درآمدهای غیر مشاع این بانک ۱٫۵۸ هزار میلیارد تومانی است.

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند نمادهای شپاکسا ، شیراز ، مارون ، شدوص با صف خرید بسته شدند .

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: مالکیت پتروشیمی دماوند به دلیل کارکرد و نقش تاثیرگذارش در منطقه پارس جنوبی بهتر است دولتی بماند .به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، محمدحسن پیوندی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا مالکیت پتروشیمی دماوند در اختیار دولت باقی بماند و این مجتمع در آینده با تدبیر اقدام به خدمات دهی به دیگر مجتمع های پتروشیمی در فاز ٢ پارس جنوبی کند.

برخی از کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ با توجه به ثبات قیمت تعدادی از محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، افت قیمت محصولات متوقف شده است.به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، علاوه بر توقف کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، به کف رسیدن قیمت تعداد زیادی از کالاها و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای صادراتی به بازار داخل سبب شده تا شرایط بهتری بر بازار محصولات پتروشیمی حاکم شود .
شپدیس که با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بازار اول حضور دارد، از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ۱۰۰ افزایش سرمایه می دهد. این افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی به منظور اصلاح ساختار مالی وجلوگیری از خروج وجه نقد اعمال خواهد شد

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ