پیش بینی موج بعدی رشد قیمت مسکن

0

علی پاکزاد:نگاهی به تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از افزایش قیمت مسکن، زمین و اجاره در نیمه دوم سال ۹۱ نشان می دهد در نیمه دوم سال ۹۱ دیگر تهران صدر نشین رشد هزینه اجاره بها نبوده است.

متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در استانهای کشور به ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسیده است یعنی رقمی معادل ۱.۵ برابر حداقل دستمزد ۹۱ و ۱.۲ برابر حداقل دستمزد سال ۹۲ که در این وضعیت مقایسه بین استانهای کشور نشان می دهدبالاترین رشد هزینه اجاره در نیمه دوم سال ۹۱ نسبت به نیمه دوم سال ۹۰ در استان یزد اتفاق افتاده است، در این شهر اجاره بهای یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در مقایسه با نیمه دوم سال ۹۰ با ۹۱ درصد افزایش به ۱۵۵ هزار تومان رسیده است، البته قابل ذکر است که یزد به رغم این افزایش همچنان ارزان ترین شهر کشور برای اجاره نشین ها محسوب می شود.

در مقایسه رشد اجاره بها در این دوره رتبه دوم و سوم مربوط به استانهای کهکیلویه وبویراحمد و ایلام بوده است که با ۹۰ و ۴۲.۶ درصد رشد اجاره یک واحد مسکونی یکصد متری در این استانها به ترتیب ماهانه ۱۹۶ و ۱۷۲ هزار تومان به ثبت رسیده است.

در مقام چهارم رشد ۳۲ درصدی اجاره بها در شهر تهران یعنی گرانترین شهر کشور قرار دارد که در نیمه دوم سال ۹۱ براساس گزارش مرکز آمار متوسط اجاره یک واحد ۱۰۰ متری در این شهر ماهانه ۱.۳ میلیون تومان هزینه داشته است.

پیش بینی موج بعدی افزایش قیمت ها

افزایش قیمت زمین معمولا افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد، نگاهی به روند رشد قیمت زمین و املاک کلنگی در مناطق مختلف کشور می تواند به ما نشان بدهد که بیشترین رشد قیمت مسکن در یک فاصله زمانی حداکثر یک ساله در کدام مناطق اتفاق خواهد افتاد، البته اگر دیگر عوامل اقتصادی مسیر بازارها را تغییر ندهند.

براین اساس با توجه به گزارش مرکز آمار ایران می توان پیش بینی کرد رشد قیمت مسکن در استانهای البرز، مرکزی،فارس، قزوین، کرمان و بوشهرتا پایان سال ۹۲ نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر باشد، به دلیل آنکه متوسط رشد قیمت زمین در نیمه دوم سال ۹۱ در این مناطق بالای ۴۱ درصد بوده است، نکته جالب آنکه در نیمه دوم سال ۹۱ کمترین رشد قیمت مسکن در شهر تهران با ۱۲۵ درصد نسبت به نیمه دوم سال ۹۰ اتفاق افتاده است این در حالی است که در اوخر سال ۹۰ و اوایل سال ۹۱ بیشترین رشد قیمت زمین را در استان تهران شاهد بوده ایم و در عوض این رشد پایین قیمت زمین بالاترین رشد قیمت واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کشور طی نیمه دوم سال ۹۱ با رشد معادل ۶۰ درصد مربوط به تهران بوده است، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در نیمه دوم سال ۹۰ در تهران به ۲.۹ میلیون تومان رسیده است، به عبارت ساده تر پایتخت نشینان دیگر نمیتوانند انتظار پیدا کردن یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری با قیمتی زیر ۳۰۰ میلیون تومان را داشته باشند.

نکته قابل تامل آنکه در همین دوره زمانی استانهایی که بالاترین رشد قیمت زمین را تجربه کرده اند به صورت همزمان نرخ رشد بالای ۴۰ درصدی قیمت مسکن را نیز شاهد بوده اند که می تواند این روند ادامه دار باشد.

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر بر روز آن کلیک کنید

قیمت مسکن 98 تحلیل مسکن تحلیل قیمت مسکن اینده مسکن اینده قیمت مسکن اجاره بهای یک واحد مسکونی

گرانترینهای بازار مسکن ایران

تهران در تمام بازارهای مسکن، اجاره و زمین صدر نشین گرانی است ولی رتبه دوم در این بازارها شنیدنی است، در نیمه پایانی سال ۹۱ بعد از تهران گرانترین زمین ها مربوط به استان قم بوده است که متوسط قیمت هرمتر مربع زمین در این استان ۵۷۸ هزارتومان است.

در بازار اجاره بها بالاترین اجاره بها بعد از تهران مربوط به استان البرز است متوسط اجاره بهای یک اواحد مسکونی ۱۰۰ متری در استان البرز ماهانه ۵۴۳ هزار تومان به ثبت رسیده است.

در بازار فروش ملک نیز بعد از تهران که متوسط قیمت هرمتر مربع به مرز ۳ میلیون تومان رسیده است در سه شهر اصفهان، قم و البرز متوسط قیمت بالای یک میلیون تومان را شاهد هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ